Projekta ID
21-TA-1593Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
27.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
LTRK uztur iepriekš pausto iebildumu. Ar minēto normu paredzēts, ka, pārvietojot tabakas izstrādājumus, kas marķēti ar akcīzes nodokļa markām, piegādes un attaisnojuma dokumentā papildus jānorāda akcīzes nodokļa markas sērija un intervāls.
Atbilstoši tiesību akta anotācijā un izziņā norādītajam, augstāk minētie grozījumi būtībā ir nepieciešami, lai gadījumos, kad nodokļu maksātājs, iznīcinot preces, kas marķētas ar akcīzes nodokļu markām, nenoņem markas un prasa samaksātā akcīzes nodokļa atmaksu, Valsts ieņēmumu dienests varētu pārliecināties par iznīcināto akcīzes nodokļa marku intervālu un numuru.
Pēc VID publiskojamiem datiem uz 30.06.2022. Latvijā bija spēkā 1714 tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecības licences, 25 tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecības licences, 668 akcīzes preču noliktavas turētāja licences. Specifiski dati par to, cik no šīm akcīzes noliktavām darbojas ar tabakas izstrādājumiem, nav pieejami, tādēļ, ļoti aptuveni aplēšot, vairāk kā 2000 komersantu ikdienā nosūta vai pieņem tabakas izstrādājumus ar attiecīgiem pavaddokumentiem. Tādējādi, ar šiem grozījumiem lielam skaitam komersantu tiks uzlikts pienākums veikt uzskaites sistēmu programmēšanas darbus, ikdienas darbā papildu citai informācijai katrā preces pavaddokumentā pievienot ziņas par akcīzes preces intervālu un ievadīt attiecīgus datus uzskaites sistēmā (papildus tam, ka datus par preču pārvietošanu komersanti ievada arī jau eksistējošā tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmā).
LTRK ieskatā, risinājums nav samērīgs ar rezultātu un gūto labumu, proti, nav samērīgi radīt papildu slogu (gan izmaksu, gan administratīvā ziņā) lielam skaitam komersantu milzīga skaita ikdienas darījumos, lai atsevišķos gadījumos VID varētu gūt pārliecību, ka iznīcinātai precei bija attiecīgās akcīzes nodokļu markas. Valsts pārvaldei šajā situācijā būtu jārod efektīvāki un samērīgāki risinājumi, proti, jāmeklē iespējas izmantot jau šobrīd pieejamo tabakas izstrādājumu izsekošanas sistēmu un tajā esošos izsekošanas numurus jāsasaista ar akcīzes nodokļa markām sākotnējā etapā vai jānosūta pārstāvis, lai uzraudzītu tabakas izstrādājumu iznīcināšanu un pirms tās pārliecinātos par iznīcināmo preču akcīzes nodokļa marku intervālu un numuriem.
Bez iepriekšminētā, LTRK ieskatā, normatīvā akta projekta izstrādē netiek ievēroti "nulles birokrātijas" pieeja, proti, administratīvā sloga palielinājums netiek pienācīgi novērtēts un izsvērts, kā arī tas netiek kompensēts ar citu administratīvo slogu samazinājumu.
Atbilstoši tiesību akta anotācijā un izziņā norādītajam, augstāk minētie grozījumi būtībā ir nepieciešami, lai gadījumos, kad nodokļu maksātājs, iznīcinot preces, kas marķētas ar akcīzes nodokļu markām, nenoņem markas un prasa samaksātā akcīzes nodokļa atmaksu, Valsts ieņēmumu dienests varētu pārliecināties par iznīcināto akcīzes nodokļa marku intervālu un numuru.
Pēc VID publiskojamiem datiem uz 30.06.2022. Latvijā bija spēkā 1714 tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecības licences, 25 tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecības licences, 668 akcīzes preču noliktavas turētāja licences. Specifiski dati par to, cik no šīm akcīzes noliktavām darbojas ar tabakas izstrādājumiem, nav pieejami, tādēļ, ļoti aptuveni aplēšot, vairāk kā 2000 komersantu ikdienā nosūta vai pieņem tabakas izstrādājumus ar attiecīgiem pavaddokumentiem. Tādējādi, ar šiem grozījumiem lielam skaitam komersantu tiks uzlikts pienākums veikt uzskaites sistēmu programmēšanas darbus, ikdienas darbā papildu citai informācijai katrā preces pavaddokumentā pievienot ziņas par akcīzes preces intervālu un ievadīt attiecīgus datus uzskaites sistēmā (papildus tam, ka datus par preču pārvietošanu komersanti ievada arī jau eksistējošā tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmā).
LTRK ieskatā, risinājums nav samērīgs ar rezultātu un gūto labumu, proti, nav samērīgi radīt papildu slogu (gan izmaksu, gan administratīvā ziņā) lielam skaitam komersantu milzīga skaita ikdienas darījumos, lai atsevišķos gadījumos VID varētu gūt pārliecību, ka iznīcinātai precei bija attiecīgās akcīzes nodokļu markas. Valsts pārvaldei šajā situācijā būtu jārod efektīvāki un samērīgāki risinājumi, proti, jāmeklē iespējas izmantot jau šobrīd pieejamo tabakas izstrādājumu izsekošanas sistēmu un tajā esošos izsekošanas numurus jāsasaista ar akcīzes nodokļa markām sākotnējā etapā vai jānosūta pārstāvis, lai uzraudzītu tabakas izstrādājumu iznīcināšanu un pirms tās pārliecinātos par iznīcināmo preču akcīzes nodokļa marku intervālu un numuriem.
Bez iepriekšminētā, LTRK ieskatā, normatīvā akta projekta izstrādē netiek ievēroti "nulles birokrātijas" pieeja, proti, administratīvā sloga palielinājums netiek pienācīgi novērtēts un izsvērts, kā arī tas netiek kompensēts ar citu administratīvo slogu samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
-