Atzinums

Projekta ID
25-TA-992
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Izsakām iebildumu par Latvijas Sestā nacionālā atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2026.–2027. gadam projekta 4. sadaļas “Plāna ietvaros īstenojamie pasākumi” 2. apņemšanās: “Vairot budžeta atklātību un budžeta informācijas pieejamību sabiedrībai, veicinot izpratni un uzticēšanos budžeta izlietojumam” iekļauto 2.5. pasākumu.

1. Lūdzam svītrot vai mainīt darbības rezultāta (rezultatīvie rādītāji) redakciju, kā piedāvājam, tā kā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā (turpmāk - UK) kā koleģiālā institūcijā, kas pārrauga ES fondu ieviešanas gaitu, jau šobrīd ir iesaistīts plašs pārstāvju loks, t.sk. - plānošanas reģioni, sociālie un sadarbības partneri, kā arī biedrības un nodibinājumi, un tiek nodrošināta UK darba caurskatāmība, sēžu un izskatāmo dokumentu atklātība.

Institūcijas darbam UK ir apstiprinājis Ministru kabinets ar 2024. gada 29. maijā izdoto rīkojumu Nr. 420 “Par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu”. Visā ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, biedrībām un nodibinājumiem izsakot vēlmi līdzdarboties UK, tās ar grozījumiem MK rīkojumā var tikt iekļautas UK institucionālā sastāvā, lai turpmāk darbotos un pārstāvētu sabiedrības intereses UK. Šobrīd UK balsstiesīgo sastāvā iekļautas 63 institūcijas, no tām 56%  ir plānošanas reģioni, padomes, biedrības un nodibinājumi, aptverot tādas jomās kā pētniecība un izglītība, nodarbinātība, uzņēmējdarbība, reģionu attīstība, digitalizācija, vides aizsardzība, sociālā iekļaušana u.c. Tāpat  ir izveidotas UK apakškomitejas (turpmāk - AK) kā konsultatīvas diskusiju platformas, kur, līdzdarbojoties biedrībām un nodibinājumiem, izskata plānotos ES fondu ieviešanas pasākumus, pirmās dokumentu versijas un citus jautājumus. UK un AK sastāvā ir iekļauta arī Memorandu padome, kurai deleģējot pārstāvi, ir iespējams UK un AK procesā papildus iestāties par sabiedrības interesēm no memorandu parakstījušo biedrību un nodibinājumu puses. Informācija par aktuālo UK un AK sastāvu ir publicēta www.esfondi.lv → Profesionāļiem → Uzraudzības komiteja → UK e-portfelis 2021–2027 → Saistošie dokumenti.

ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda UK darbība un tās funkcijas ir atrunātas Regulas Nr. 2021/1060*  38. - 40. pantos. Savukārt par nākamā ES fondu 2028.-2034. gada plānošanas perioda regulējumu, t.sk. jaunā perioda UK formātu un pienākumiem, kā arī pieejamo finansējumu dažādām jomām un pasākumiem turpinās diskusijas starp Eiropas Komisiju (turpmāk - EK) un dalībvalstīm, līdz ar to patreiz nav nosakāms praktiskais redzējums, ka atklāta konkursa organizēšana ir vienīgais un labākais veids biedrību un nodibinājumu dalībai UK. UK procesā jau šobrīd tiek nodrošinātas caurspīdīgas procedūras un sadarbošanās ar nevalstiskajām organizācijām un Memoranda padomi, ar nepārtrauktu iespēju ieinteresētām organizācijām iesaistīties gan balsstiesīgo ietvarā, gan informācijas aprites un viedokļu paušanas nolūkos bez balsstiesībām. Līdz šim biedrības un nodibinājumi ir pietiekami plaši iesaistīti UK (un arī AK) darbā, pat nerīkojot atklātu konkursu to piesaistei. Izvairoties no ierobežojošiem pasākumiem, kas saistīti ar konkurēšanas kārtības izvēli, ir ļāvis iespējami plašākā apmērā uzklausīt un dialoga veidā stiprināt biedrību un nodibinājumu iesaisti, domu apmaiņu, ideju realizāciju, kas ir EK galvenais un prioritārais uzstādījums šajā jomā. Attiecīgi nav objektīva pamata mainīt līdzšinējo pieeju. Saskaņā ar Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) rīcībā esošo informāciju līdzīga pieeja ir arī Igaunijas un Lietuvas UK, kā arī Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027.gadam UK, kuras darbību nodrošina Zemkopības ministrija.

2. Lūdzam svītrot darbības rezultāta (rezultatīvie rādītāji) redakciju attiecībā uz finansējuma piesaisti biedrību un nodibinājumu pārstāvniecības nodrošināšanai UK, jo finansējuma jautājumi skatāmi noteiktā kārtībā konkrētā finanšu avota iespēju ietvaros. Attiecībā uz nākamo ES fondu 2028.-2034. plānošanas periodu informējam, ka nacionāli investīciju plānošanas posms vēl nav sācies, tā kā joprojām notiek EK regulējuma izstrādes process. Jaunā perioda ieviešanas jautājumi nacionāli tiks virzīti un skaņoti noteiktā kārtībā, tai skaitā nodrošinot sabiedrības iesaisti. Par jaunā perioda virzību un saistītiem jautājumiem FM informē jau arī esošā perioda UK.


* Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Piedāvātā redakcija
Pasākumi Darbības rezultāts Rezultatīvie rādītāji Atbildīgās institūcijas Līdzatbildīgās institūcijas Izpildes termiņš
2.5.















 
LPA priekšlikums:
Sabiedrības interešu uzraudzības stiprināšana ES fondu finansējuma plānošanas un investīciju ieviešanas  procesā










 
Saglabātas biedrību un nodibinājumu iespējas sabiedrības interešu pārstāvībai Eiropas Savienības (ES) kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam Uzraudzības komitejā.







Tiek īstenoti pasākumi biedrību un nodibinājumu kapacitātes stiprināšanai ES un citas ārvalstu finanšu palīdzības investīciju un valsts budžeta līdzekļu uzraudzībai.
Biedrību un nodibinājumu pārstāvība esošā  perioda Kohēzijas politikas ES fondu Uzraudzības komitejā












Notikušas vismaz 2 mācības gadā biedrībām un nodibinājumiem.
FM un citas ES fondu uzraudzībā iesaistītās institūcijas













VK
ĀM















FM
Providus
2026.-2027. gads















 
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pie 4. sadaļas “Plāna ietvaros īstenojamie pasākumi” 2. apņemšanās “Vairot budžeta atklātību un budžeta informācijas pieejamību sabiedrībai, veicinot izpratni un uzticēšanos budžeta izlietojumam” iekļautā 2.1. pasākuma “Valsts budžeta atklātība un caurskatāmība,  sniedzot sabiedrībai to interesējošos griezumos viegli uztveramu informāciju par valsts budžetu kopumā” papildināt kolonu “Atbildīgās institūcijas” ar Valsts kasi, jo informāciju publisko arī Valsts kase savā tīmekļvietnē un Atvērto datu portālā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Latvijas Sestais nacionālais atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2026.–2027. gadam (turpmāk – Plāns) ietvaros tiek paredzēts īstenot dažādus atbalsta pasākumus Plāna mērķa sasniegšanai un šobrīd nav iespējams izslēgt, ka, piemēram, 3.3. un 4.9.punktos minēto pasākumu īstenošanai, publiskie līdzekļi var tikt piešķirti saimnieciskās darbības veicējiem, lūdzam papildināt Plānu ar informāciju, ka ieviešot Plānā paredzētos pasākumus, tiks izvērtēts, vai katrā pasākumā piešķiramais atbalsts no publiskajiem līdzekļiem ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā ietvertajām komercdarbības atbalsta pazīmēm un gadījumā, ja tiks secināts, ka pasākums kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tas tiks ieviests, ievērojot piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju norādīt plāna projektā konkrētas atbildīgās institūcijas visos plāna projekta pasākumos, tādējādi izvairoties no vispārinājumiem kā “Visas ministrijas un padotības iestādes”, “Visas ministrijas”.
Piedāvātā redakcija
-