Atzinums

Projekta ID
25-TA-672
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
25.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojekta 2. pantu paredzēts papildināt pārejas noteikumus ar 8. punktu, kas noteic, ka elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu, ja tam ir elektroniskais paraksts, kuru izsniedzis Eiropas Komisijas trešo valstu uzticamības sarakstā publicēts Ukrainas uzticamības pakalpojumu sniedzējs, neparedzot nepieciešamību elektroniskam parakstam pievienot laika zīmogu, kas norādītu uz negrozāmu dokumentu parakstīšanas laiku.
Vēršam uzmanību, ka VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) kā uzticamības pakalpojumu sniedzējs bieži saņem pieprasījumus no tiesībsargājošajām institūcijām par parakstu derīgumu un precīzu dokumenta parakstīšanas laiku. Ņemot vērā minēto, ja laika zīmogs netiks noteikts kā obligātā sastāvdaļa Ukrainas radītajiem elektroniskajiem parakstiem, tas būtiski apgrūtinās institūcijām iegūt informāciju par precīzu dokumenta parakstīšanas laika un tā brīža sertifikātu derīgumu. Personām būs iespējams radīt tādus elektroniskos parakstus, kuros kā parakstīšanas laiks uzrādās datora laiks, ko lietotājs var brīvi nomainīt, tostarp ar atpakaļejošu laiku vai datumu. Papildus vēršam uzmanību, ka šāda nevienlīdzīga prakse, ka Latvijas radītajiem kvalificētajiem parakstiem tiek prasīts laika zīmogs, bet Ukrainas rādītajiem elektroniskajiem parakstiem netiek prasīts laika zīmogs, var radīt situāciju, ka negodprātīgas personas varētu izvēlēties iegūt Ukrainas parakstus, lai veiktu krāpnieciskas darbības.
Latvijas uzticamības pakalpojumu sniegšanas prakse ir tāda, ka elektroniskais paraksts satur ne tikai laika zīmogu, bet arī sertifikāta atsauces pārbaudes informāciju (OCSP – online certificate statuss protocol), kas viennozīmīgi ļauj pārliecināties par sertifikātu derīgumu paraksta radīšanas brīdī, kā arī nodrošina paraksta pārbaudes iespējamību ilgtermiņā (LTV – long term validation). Bez šo datu iekļaušanas parakstu nebūs iespējams pārbaudīt pēc sertifikāta derīguma termiņa beigām vai tā atsaukšanas gadījumos un paraksts LVRTC validācijas rīkos uzrādīsies kā nederīgs.
Satiksmes ministrija saskata problēmu par paraksta derīguma fakta skaidrošanu kompetentām institūcijām strīdus gadījumos. Pašreiz par ar Latvijas rīkiem radīto parakstu derīgumu saistīto informāciju visos gadījumos sniedz LVRTC kā uzticamības pakalpojumu sniedzējs, taču Ukrainas parakstu derīguma pārbaudēs LVRTC nevarēs sniegt papildus skaidrojumus par to atbilstību vai derīgumu minētajos gadījumos. Šādu informācijas pieprasījumu gadījumos eksperta loma būs jāuzņemas uzraudzības iestādei. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojekta 2. pantā ietverto pārejas noteikumu 8. punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
8. Elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu, ja tam pievienots elektroniskais paraksts, laika zīmogs un sertifikātu atsauces datu pārbaudes apliecinājums, ko izsniedzis Ukrainas uzticamības pakalpojumu sniedzējs, kas ir iekļauts Eiropas Komisijas publicētajā trešo valstu uzticamības sarakstā. Valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums pieņemt attiecīgi parakstīto elektronisko dokumentu no fiziskajām un juridiskajām personām līdz dienai, kad Eiropas Komisija ir pieņēmusi citu lēmumu attiecībā uz trešo valstu uzticamības sarakstā iekļautajiem Ukrainas uzticamības pakalpojumu sniedzējiem.