Atzinums

Projekta ID
21-TA-342
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.6. izteikt 10.3.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
Iebildums
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunkts paredz veikt grozījumus Noteikumu 10.3.2. apakšpunktā, izsakot to šādā redakcijā: "10.3.2. neto apgrozījums par iepriekšējo kalendāra gadu (ārvalstu būvkomersantam - Latvijā reģistrētās ārvalstu komersanta filiāles neto apgrozījums);"
Ņemot vērā minēto un izvērtējot spēkā esošo Noteikumu redakciju 10.3.apakšpunktā minēto, ka:  "10.3. informācija par būvkomersanta darbību iepriekšējā kalendāra gadā (turpmāk – ikgadējā informācija)" ir konstatējama neatbilstība Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. apakšpunkta prasībām, kas nosaka, ka normatīvā akta projektu raksta  ievērojot valsts valodas literārās un gramatiskās normas, juridisko terminoloģiju un pareizrakstības prasības.  Tādējādi no Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā piedāvātās Noteikumu 10.3.2.apakšpunkta redakcijas svītrojami vārdi "par iepriekšējo kalendāra gadu".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.7. izteikt 10.3.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
Iebildums
Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumu Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) 10.punkts nosaka  reģistrā  iekļaujamo datu apjomu.  Minēto noteikumu spēkā esošā   10.3.3 apakšpunkta redakcija nosaka, ka  informācija par būvkomersanta darbību iepriekšējā kalendāra gadā (turpmāk – ikgadējā informācija)-  ieņēmumi par sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem.
Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts paredz  izteikt Noteikumu 10.3.3. apakšpunktu šādā redakcijā: " 10.3.3. kopējie ieņēmumi par sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem, kas sniegti attiecīgajā gadā, daļēji vai pilnīgi izpildot līgumu (līgumu summa par sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem, ieskaitot apakšuzņēmēju līgumu summas, neskaitot pievienotās vērtības nodokli);"
Tādēļ pirmšķietami ir konstatējama pretruna noteikumu projektā, jo ir lietoti divi jēdzieni "ikgadējā informācija" ar ko saprot būvkomersanta darbību iepriekšējā kalendāra gadā un "attiecīgajā gadā". Vērtējot Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma ( anotācijā) sniegto atsauci uz  Gada pārskata un konsolidēto gada pārskata likuma 97.panta pirmo daļu, no kura reģistra uzturētājs izgūs datus, saprotams, ka runa ir par "ikgadējo informāciju". Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt 10.3.3.apakšpunkta redakciju, lietojot vienveidīgus terminus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.17. papildināt ar 11.3 punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts paredz papildināt Noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:
"11.3 No Valsts ieņēmumu dienesta automātiski tiek saņemta un reģistrā iekļauta informācija par būvkomersanta neto apgrozījumu un kopējiem ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem."
Tiesiskās noteiktības nolūkos lūdzam saskaņot minētās tiesību normas redakciju ar grozījumiem Noteikumu 10.3.2. un 10.3.3.apakšpunktā attiecībā uz periodu, par kādu plānots iegūt informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta.  
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā 5.1., 6.2.apakšpunktā un pie citas informācijas norādīto, ka noteikumu projektam ir ietekme uz budžetu, lūdzam to attiecīgi atspoguļot 5.ailē, 2., 2.1., 3., 3.1. un 5.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekts virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā tikai tad, ja Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveidei nepieciešamais finansējums 2023.gadā 170 320 euro apmērā tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros, vai pēc tam, kad 2023.gada valsts budžeta sagatavošanas procesā Ministru kabinetā ir atbalstīts Ekonomikas ministrijas iesniegtā prioritārā pasākuma pieteikums un piešķirts nepieciešamais finansējums, attiecīgi precizējot anotācijas 3.sadaļā pie citas informācijas norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.4. izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Noteikumu 8.punktā ir ietverti lēmumu veidi, kādus pieņem Reģistra iestāde, kur  8.3.apakšpunktā noteikts, ka Reģistra iestāde 10 darbdienu laikā pēc reģistrācijas iesnieguma saņemšanas papīra dokumenta formā vai piecu darbdienu laikā, ja iesniegums ir elektroniska dokumenta formā un parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, pārbauda iesniegumā minēto informāciju un pieņem vienu no šādiem lēmumiem par atteikumu reģistrēt komersantu reģistrā, ja komersants neatbilst šajos noteikumos minētajām prasībām.
Tādejādi spēkā esošā noteikumu redakcija paredz Reģistra iestādei, pēc dokumentu izvērtēšanas pieņemt arī lēmumu par atteikumu reģistrēt komersantu  būvkomersantu reģistrā, ja tas neatbilst no tiesību aktiem izrietošajām prasībām. Ņemot vērā, ka Noteikumu 8.punktā ir uzskaitīti iespējamie lēmumu veidi - reģistrēt, atlikt reģistrāciju un atteikt reģistrāciju neatbilstības dēļ, lūdzam izvērtēt nepieciešamību svītrot Noteikumu 8.3.apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.4. izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā ietvertā grozījuma Noteikumu 8.2.3.apakšpunktā un 8.3.apakšpunktā norādīts paskaidrojošais teksts iekavās  "(svītrot)".  Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā ietverto grozijumu Noteikumu 8.punktā, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 145. punkta prasībām. 
Piedāvātā redakcija
-