Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2446
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikumā “ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda MK noteikumu par investīciju ieviešanu izstrādes indikatīvais laika grafiks” ietverto informāciju, t.sk.:
- attiecībā uz 4.3.1.1.pasākumu “Labklājības ministrijas infrastruktūras pieejamības nodrošināšana”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2023.gada II cet. uz 2023.gada II cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2023.gada III cet. uz 2023.g. IV cet.;

- attiecībā uz 4.3.1.2.pasākumu “Pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošana, tuvinot VSAC filiāles kopienā sniegtajiem (ģimeniskā vidē pietuvinātiem) pakalpojumiem”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada III cet. uz 2022.gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada III cet. uz 2023.g. I cet.;

- attiecībā uz 4.3.3.2.pasākumu “Nelabvēlīgākā situācija esošu bezdarbnieku un ekonomiski negatīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada III cet. uz 2022.gada IV cet.;

- attiecībā uz 4.3.3.3.pasākumu “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada I cet.;

- attiecībā uz 4.3.3.4.pasākumu “EURES tīkla darbības nodrošināšana Latvijā” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada II cet. uz 2023.gada I cet.;

- attiecībā uz 4.3.3.6.pasākumu “NVA veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada III cet. uz 2022.gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada I cet.;
c) plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2023.gada I cet. uz 2023.gada II cet.;

- attiecībā uz 4.3.3.7.pasākumu “VDI veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizācija” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2023.gada I cet. uz 2023.gada II cet.;

- attiecībā uz 4.3.4.1.pasākumu “Vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas veicināšana” MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022. gada IV cet. uz 2023.gada I cet.;

- attiecībā uz 4.3.4.2. pasākumu “Atbalsta pasākumi diskriminācijas riskam pakļautajām sabiedrības grupām vienlīdzīgu iespēju un tiesību realizēšanai dažādās dzīves jomās”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada II cet. uz 2023. gada I cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada II cet.;
c) plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2023.gada I cet. uz 2023.g. II cet.;

- attiecībā uz 4.3.4.3. pasākumu “Pasākumi ģimenes un darba dzīves saskaņošanai” Indikatīvos sadarbības partnerus, svītrojot Bērnu klīnisko universitātes slimnīcu;

- attiecībā uz 4.3.5.1. pasākumu “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana (DI turpinājums)”:
a) pirmās kārtas MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada III cet.;
b) otrās kārtas laika grafiku, salāgojot ar pirmās kārtas laika grafiku, ņemot vērā, ka abām kārtām tiks izstrādāts viens normatīvais regulējums un atlase izsludināta vienā laikā;

- attiecībā uz 4.3.5.2.pašakumu “Efektīva atbalsta un paliatīvās aprūpes pakalpojuma pilnveide, paaugstinot tā pieejamību pilngadīgām personām, kuru izārstēšana vairs nav iespējama”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada III cet. uz 2022. gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada I cet.;

- attiecībā uz 4.3.5.3.pašakumu “Sociālo pakalpojumu efektivitātes un pieejamības palielināšana + SPOLIS”: MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2023.gada I cet. uz 2023.gada II cet.;

- attiecībā uz 4.3.5.4. pasākumu “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada III cet. uz 2022. gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada IV cet. uz 2023.gada I cet.;
c) plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2023.gada I cet. uz 2023.g. II cet.;

- attiecībā uz 4.3.6.1.pasākumu “Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības reorganizācijas ietvaros” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada II cet. uz 2022.gada IV cet.;

- attiecībā uz 4.3.6.2. pasākumu “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada III cet. uz 2022. gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada III cet. uz 2023.gada I cet.;


- attiecībā uz 4.3.6.3. pasākumu “Atbalsts bērniem ar smagu diagnozi, iespējamu vai esošu invaliditāti un viņu likumiskajiem pārstāvjiem”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada III cet. uz 2022. gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada III cet. uz 2023.gada I cet.;
c) indikatīvos sadarbības partnerus, svītrojot Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju un precizējot, ka šī pasākuma sadarbības partneri būs Pašvaldības un to sociālie dienesti.

- attiecībā uz 4.3.6.5.pasākumu “Prevencijas, diagnostikas un sociālās rehabilitācijas atbalsta pasākumi ģimenēm ar bērniem psiholoģiskās un emocionālās labklājības veicināšanai” MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada III cet. uz 2022.gada IV cet.;

- attiecībā uz 4.4.1.1. pasākumu “Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā (inovācijas)”:
a) MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanas laiku TAP no 2022. gada II cet. uz 2022. gada IV cet.;
b) MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai MK laiku no 2022.gada III cet. uz 2023.gada I cet.;
c) informāciju par 4.4.1.1.pasākuma otro un trešo kārtu, svītrojot to, ņemot vērā, ka 4.4.1.1. pasākums netiks īstenots kārtās.

Skaidrojam, ka minētās izmaiņas ir saistītas ar aktuālo 2021. - 2027.gada plānošanas perioda labklājības nozares SAM pasākumu īstenošanas plānojumu (t.sk. par kārtām, ieviešanas veidiem), kā arī laika grafiku, kas sastādīts, ņemot vērā 2014. - 2020.gada plānošanas perioda SAM pasākumu projektu īstenošanas laiku un šo pasākumu secīgumu 2021. - 2027.gada plānošanas periodā, īstenojamo pasākumu prioritāro secību, kā arī atbildīgās iestādes resursus īstenošanas nosacījumu izstrādei. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši LM virzītajiem iebildumiem/priekšlikumiem attiecībā uz informatīvajā ziņojumā veicamajiem precizējumiem/papildinājumiem lūdzam veikt atbilstošas izmaiņas arī protokollēmumā, t.sk.:
a) paredzēt LM šādus papildu uzdevumus:
- atļaut LM pamatotos un būvniecības izmaksu sadārdzinājuma pierādāmos gadījumos apstiprināt 9.3.1.1. pasākuma projektos uzraudzības rādītāju samazināšanu, saglabājot projektam piešķirto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu;
- LM no 2023. gada visu atbrīvoto 9.3.1.1 pasākuma finansējumu un visus finansējuma atlikumus pārdalīt Rīgas valstspilsētas 9.3.1.3.pasākuma projekta īstenošanai”;
b) protokollēmuma 2.punktu izteikt šādā redakcijā: “2. Lai nodrošinātu nepieciešamo papildu finansējumu pārtikas un pamata materiālās palīdzības nodrošināšanai Labklājības ministrijas administrētās Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām darbības programmas “Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas periodā” (turpmāk – EAFVP darbības programma) ietvaros:”.
c) protokollēmuma 2.1. un 2.2.apakšpunktā vārdus “EAFVP programma” aizstāt ar vārdiem “EAFVP darbības programma” attiecīgajā locījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 2.nodaļas “2014.–2020. gada plānošanas perioda ES fondu īstenošana” apakšnodaļā “Investīciju risku pārvaldība” ietverto informāciju, norādot, ka:
a) saistībā ar informatīvajā ziņojumā minēto, ka “saskaņā ar MK lēmumiem ir noteikts princips, ka valsts budžeta virssaistību kompensēšanai (maksimāli neitrālai ietekmei uz vispārējās valdības budžeta bilanci) ES fondu atbrīvoto finansējumu nedrīkst pārdalīt projektiem vai jaunām projekta darbībām” vienlaikus MK ir lēmis par izņēmuma piemērošanu attiecībā uz LM pārziņas 9.3.1.1.pasākumu "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" (9.3.1.1. pasākums).
Atbilstoši 08.03.2022. MK lēmumam (protokols Nr. 13, 32§, 4. punkts), lai sekmētu 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" (9.3.1.SAM) un 9.3.1.1. pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, LM ir atļauts:
- gadījumos, ja kāda pašvaldība daļēji vai pilnībā atsakās no sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras risinājuma īstenošanas 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, līdz 31.12.2022. pārdalīt atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu un sasniedzamos uzraudzības rādītājus starp citām attiecīgā plānošanas reģiona pašvaldībām vai citu plānošanas reģionu pašvaldībām;
- gadījumos, ja kādas pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma īstenotajā projektā mērķa un uzraudzības radītāju sasniegšanai nav nepieciešams sākotnēji paredzētais finansējums (radies finansējuma ietaupījums), pārdalīt atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu tām attiecīgā plānošanas reģiona pašvaldībām vai citu plānošanas reģionu pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē iegulda vairāk pašvaldības attiecināmo finansējumu kā minimāli nepieciešams.

b) Neskatoties uz iepriekš minēto pieņemto MK lēmumu, 9.3.1.SAM īstenošanā LM joprojām saskata riskus noteikto sasniedzamo uzraudzības rādītāju izpildei pilnā apmērā – t.sk. LM kā ES fondu atbildīgā iestāde ir saņēmusi arī indikācijas no atsevišķam pašvaldībām, kas arvien pieaugošo būvniecības izmaksu dēļ vēlas samazināt izveidojamo pakalpojumu vietu skaitu kādā no veidojamajiem pakalpojumu infrastruktūras objektiem. Tā, piemēram, ministrija ir saņēmusi Krāslavas pašvaldības vēstuli ar lūgumu atļaut pašvaldībai 9.3.1.1.pasākuma projektā neveidot grupu dzīvokļa pakalpojumu 8 personām ar garīga rakstura traucējumiem vai ievērojami samazināt izveidojamo pakalpojumu vietu skaitu grupu dzīvokļos (1 vai 2 vietas), vienlaikus saglabājot Krāslavas pašvaldībai piešķirto 9.3.1.1. pasākuma finansējuma apmēru. LM ieskatā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstībai kopumā daudz būtiskāk ir pabeigt uzsāktu projektu kaut samazinātā apjomā, nekā pārtraukt projektu, nesasniedzot nekādus rezultātus. Attiecīgi pamatotos un būvniecības izmaksu sadārdzinājumu pierādāmos gadījumos ir nepieciešams atļaut 9.3.1.1.pasākuma projektā mazināt uzraudzības rādītāju, vienlaikus saglabājot piešķirto finansējumu.
Tāpat LM secina, ka esošā ģeopolitiskā un neskaidrā turpmākā situācija attiecībā uz būvniecības izmaksām joprojām rada ļoti augstus riskus, ka kāda pašvaldība būtisku būvniecības izmaksu pieauguma dēļ joprojām var lemt par atteikšanos no 9.3.1.1.pasākuma projekta īstenošanas, tai skaitā arī 2023. gadā, kad atbrīvotā 9.3.1.1. pasākuma finansējuma un uzraudzības rādītāju pārdale atbilstoši MK 08.03.2022. lēmumam vairs nebūs iespējama. Lai sekmētu 9.3.1.SAM mērķu sasniegšanu, ja 2023. gadā kāda pašvaldība tomēr daļēji vai pilnībā atsakās no 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanas, LM rosina šādu atbrīvoto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu bez papildu uzraudzības rādītājiem pārdalīt Rīgas valstspilsētas pašvaldības 9.3.1.3.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā" projekta “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Priedaines ielā 11, Rīgā” īstenošanai, tādējādi kaut nedaudz kompensētu Rīgas valstspilsētas lielo papildu ieguldījumu pakalpojumu infrastruktūras attīstībai personām ar ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem (proti, šobrīd Rīgas valstspilsētas līdztekus nodrošināmajam līdzfinansējumam 1 291 995 euro apmērā papildus iegulda 2 040 000 euro).

Atbilstoši lūdzam papildināt arī informatīvā ziņojuma 6.nodaļu “Secinājumi un priekšlikumi”, paredzot MK protokollēmumā noteikt šādus papildu uzdevumus LM:
“- atļaut LM pamatotos un būvniecības izmaksu sadārdzinājuma pierādāmos gadījumos apstiprināt 9.3.1.1. pasākuma projektos uzraudzības rādītāju samazināšanu, saglabājot projektam piešķirto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu;
- LM no 2023. gada visu atbrīvoto 9.3.1.1 pasākuma finansējumu un visus finansējuma atlikumus pārdalīt Rīgas valstspilsētas 9.3.1.3.pasākuma projekta īstenošanai.”.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt informatīvo ziņojumu:
a) sadaļā “Saīsinājumi” norādot arī saīsinājumu “EAFVP darbības programmā” un tā atšifrējumu šādā redakcijā: “Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām darbības programma “Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas periodā”.
Vienlaikus atbilstoši Labklājības ministrijas (LM) ierosinātajiem precizējumiem informatīvā ziņojuma sadaļā “Saīsinājumi” lūdzam veikt arī atbilstošus precizējumus:
- informatīvā ziņojuma 16.lpp. - saīsinājumu “EAFVP” aizstājot ar vārdiem “EAFVP darbības programma” attiecīgajā locījumā;
- informatīvā ziņojuma 31. un 32.lpp. - vārdus “EAFVP programma” aizstājot ar vārdiem “EAFVP darbības programma” attiecīgajā locījumā.

b) 1.nodaļas “2014.–2020. gada plānošanas perioda ES fondu īstenošana” apakšsadaļā “Investīciju aktualitātes un prognozes”:
- norādīt, ka no pabeigtajiem projektiem, kas ir jau vairāk kā puse ar kopējo ES fondu atbalstu 1,4 mljrd. euro, t. sk. 165 projekti ar ES līdzfinansējumu 182 milj. euro pabeigti 2022.gada 1.pusgadā (šobrīd no tekstā iekļautās informācijas nav saprotams, kādā laika periodā ir pabeigti 165 projekti);
- teikumā “2022. gada 1. pusgadā (lielākā daļa ilgtspējīga transporta, vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitātes, izglītības, pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju jomās” iekļaut noslēdzošo iekavu (šobrīd noslēdzošā iekava iztrūkst).

c) 4.nodaļā “Atveseļošanas fonda plāna ieviešana” salāgot terminu lietojumu attiecībā uz nozares ministrijām (šobrīd tekstā minētās institūcijas tiek dēvētas dažādi – gan par ministrijām, gan par atbildīgajām ministrijām, kā arī par nozares ministrijām).

 
Piedāvātā redakcija
-