Atzinums

Projekta ID
23-TA-1640
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu atbilstoši Ministru kabineta 06.06.2023. sēdē ( protokols  Nr. 30, 40. §)  pieņemtā informatīvā ziņojuma "Informatīvais ziņojums "Par mērķēta un automatizēta atbalsta sistēmas izstrādi energoresursu sadārdzinājuma segšanai mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni" (23-TA-1101) 2.punktā noteiktajam, ka atbalsta likuma grozījumos tiks ietverts deleģējums tirgotājiem veikt valsts pārvaldes uzdevumu un sniegt atbalstu mājsaimniecībām.
Šobrīd ne likumprojektā, ne tā anotācijā nav paredzēts, ka atbalsta sniedzējiem ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, lai VID būtu tieisiks pamats sniegt VID rīcībā esošo informāciju par fiziskajām personām, piemērojot likuma "Par nodokļiem un nodevām" 22.panta otrās daļas 5.punktu.
VID uzkrāto informāciju saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 22. panta otrās daļas 5. punktu var nodot tikai valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildei. Citos gadījumos informāciju informāciju var izpaust tikai Informācijas atklātības likuma noteiktajā kārtībā. Tāpēc privātpersonai, kura nepilda valsts pārvaldes uzdevumu, informāciju par fizisko personu ienākumiem nav pamata nodot. 

Lūdzam likumprojektā iekļaut valsts pārvaldes funkcijas deleģējumu privātpersonai, kā arī atbilstoši papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojekta 4.panta astotās daļas 4.punktā paredzētajā deleģējumā administratīvo izmaksu kompensēšanu pašvaldībām. Atkārtoti uzskatām, ka pašvaldībām ir jāpiedalās ar saviem resursiem atbalsta sniegšanas administrēšanā, turklāt salīdzinot ar 2022./2023.gada apkures sezonas pieredzi, administrēšanai nepieciešamos resursus samazinās likumprojektā paredzētā atbalsta sniegšana tikai mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni, kā arī  administrēšanā izmantojamā energoresursu izmaksu kompensēšanas informācijas sistēma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
No likumprojekta tvēruma nav saprotams terminu "par iedzīvotāju ienākumiem pirms nodokļu nomaksas" saturs.
Lūdzam precizēt vārda "iedzīvotāju" saturu. Aicinām to salāgot ar likumu "Par nodokļiem un nodevām" 22.1 panta lietoto terminu -  par fiziskās personas ienākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
1) Likumprojektā nav saprotama termina "reģistra pārzinis" saturs, jo  vārdu "pārzinis"  normatīvajos aktos lieto ar dažādu saturu, piemēram, Valsts informācijas sistēmu likumā tiek lietoti vārdi "VIS pārzinis", Kontu reģistra likumā "reģistra pārzinis". Lūdzam precizēt termina "reģistra pārzinis" saturu.
2) Lūdzam aizstāt vārdus "ir pienākums" ar vārdu "nodrošina". Valsts pārvaldes ietvaros iestādes sadarbojas savā starpā, neveidojot padotības attiecības,  tāpēc sadarbības ietevaros nosakāms arī informācijas apmaiņas uzdevums.
3. Lūdzam precizēt normas vārdisko saturu atbilstoši latviešu valodas rakstības stilam.
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu ​ šā panta pirmajā daļā noteikto uzdevumu veikšanu, informācijas sistēma veic automatizētu datu pārraidi un apmaiņu ar  Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, pašvaldību un energoapgādes komersantu informācijas sistēmām.
 
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju iekļaut informāciju par Padomes Ieteikumu (2023.gada 14.jūlijs) par Latvijas 2023.gada valsts reformu programmu un ar ko sniedz Padomes atzinumu par Latvijas stabilitātes programmu, kur Latvijai tiek rekomendēts cik drīz vien iespējams, 2023. un 2024. gadā izbeigt spēkā esošos ārkārtas enerģētikas atbalsta pasākumus, saistītos ietaupījumus izmantojot valdības budžeta deficīta samazināšanai. Ja atkal pieaugošu enerģijas cenu dēļ būs nepieciešami jauni atbalsta pasākumi vai ja esošie pasākumi būs jāturpina, nodrošināt, ka tie ir orientēti uz neaizsargātu mājsaimniecību un uzņēmumu aizsardzību, fiskāli pieņemami un ka tie saglabā stimulus enerģijas taupīšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktu papildināt ar informāciju, kurām ministrijām būs nepieciešams norādītais papildu finansējums, kā arī sniegt aprēķinu Būvniecības valsts kontroles birojam 2023.gadā un turpmākajos gados EIKIS uzturēšanai un četru amata vietu nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK sēdes protokollēmuma 6.punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
6. Klimata un enerģētikas ministrijai pēc likumprojekta pieņemšanas sagatavot rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu vienotā risinājuma automatizētai oficiālo ienākumu apmēra aprēķināšanai uz vienu mājsaimniecības locekli izstrādei un uzturēšanai, tajā skaitā četru amata vietu nodrošināšanai Būvniecības valsts kontroles birojā, kā arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datu nodošanas energoresursu izmaksu kompesnēšanas informācijas sistēmai rīka izstrādei, 2023. gadā nepieciešamo finansējumu ne vairāk kā 1 354 375 eiro apmērā, nodrošinot to no resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" paredzētā finansējuma.
 
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūgums dzēst protokollēmuma 9.punktu, kurš dublē 8.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-