Atzinums

Projekta ID
22-TA-3821
Atzinuma sniedzējs
SIA "Tet
Atzinums iesniegts
31.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Labdien! Esam iepazinušies ar precizēto Ministru kabineta rīkojumu “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.2.i. "Latvijas nacionālais federētais mākonis" projekta “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros”  pases apstiprināšanu” (TAP ID: 22-TA-3821) un sniedzam sekojošu viedokli.

Investīcijas projekta mērķis ir pilnveidot un paplašināt koplietojamo mākoņdatošanas infrastruktūru publiskās pārvaldes informācijas sistēmu (IS) un citu resursu darbināšanai vienotā valsts federētā (datu apstrādes) mākonī un izveidot vienotu, integrētu, drošu datu pārraides tīklu un piekļuvi publiskā interneta tīklam starp valsts federētā (datu apstrādes) mākoņa projektu īstenotājiem.
Tiesību akta anotācijā norādīts, ka digitālās transformācijas ietvaros notiek valsts un pašvaldību procesu un pakalpojumu modernizācija, kā arī tiek uzlabota e-pārvaldes sistēmu sadarbspēja un atvērto datu un e-pakalpojumu pieejamība, kā rezultātā informācijas sistēmām, kas nodrošina e-pakalpojumus, ir jāspēj ātri un efektīvi attīstīties un tām nepieciešamie virtuālo skaitļošanas jaudu apjomi strauji pieaug, tādēļ koplietošanas pakalpojumu sniedzējam ir jāspēj nodrošināt pietiekamas rezerves datu centru kapacitātes pieaugumam un jānodrošina darbības atjaunošanas iespējas ar citiem infrastruktūras pakalpojumu sniedzējiem.  
Atsaucoties uz  2019.gada 12.augusta deleģēšanas līgumu Nr. SAM2019/31, ar kuru Satiksmes ministrija deleģējusi funkciju VAS “Latvijas valsts radio un televīzijas centram” (turpmāk - LVRTC) nodrošināt valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (turpmāk – VESPC) izveidošanu, uzturēšanu un darbību, kas ietver tehnisko līdzekļu un pakalpojumu kopumu un kas nodrošina VESPC lietotājiem infrastruktūru ar augstu konfidencialitāti, integritāti un pieejamību informācijas sistēmām un ar tām saistītajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī Informācijas komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu sniegšanu, plānots arī šī projekta īstenošanu uzticēt LVRTC.
Ministrijas piedāvātais risinājums paredz turpināt iesākto LVRTC koplietošanas infrastruktūras attīstību, ieviešot jaunus mākoņdatošanas risinājumus un pakalpojumus, paredzot tādējādi veicināt valsts iestāžu IKT resursu pārvaldības efektivitāti, ļaujot dažādām valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm koplietot pēc iespējas vienādus infrastruktūras risinājumus, tādējādi radot ietaupījumus infrastruktūras izveidē un uzturēšanā, kā arī vienkāršojot jaunu IKT resursu pievienošanu jau esošajiem risinājumiem. Projekta ietvaros plānots attīstīt LVRTC VESPC mākoņdatošanas un rezerves kopēšanas infrastruktūru, kas tiktu integrēta valsts pārvaldes datu apstrādes mākonī, lai nodrošinātu iespēju sniegt savstarpēji sadarbspējīgus pakalpojumus. Tādējādi turpinot virzību uz vienotu valsts IKT resursu pārvaldību un pārskatāmāku valsts IKT resursu uzskaiti un patēriņu, kā arī veicinot valsts pārvaldes mākoņdatošanas lietojumu un informācijas sistēmu darbību drošā vidē ar augstu konfidencialitātes, integritātes un pieejamības līmeni.
Secinām, ka plānots uzticēt investīcijas projekta īstenošanu un piešķirt finansējumu 5 880 000 eiro apmērā konkrētai valsts kapitālsabiedrībai – LVRTC, kas turklāt to investētu savas infrastruktūras attīstībā, ar ko cita starpā sniedz arī komerciālus pakalpojumus brīvā tirgū. Norādām, ka iebilstam šādai iecerei, sekojošu apsvērumu dēļ.
 
 
LVRTC ir 100% valstij piederoša kapitālsabiedrība, kas cita starpā aktīvi piedalās un konkurē ar citiem uzņēmumiem brīva tirgus apstākļos tādās konkurences blīvās jomās kā – datu pārraide, elektronisko sakaru tīkli, datu centru pakalpojumi un kiberdrošība.
Mākoņdatošanas pakalpojumi ir pasaulē izplatīts pakalpojums, ko sniedz uzņēmumi, gan Latvijā, gan ārpus tās, tādēļ uzskatām, ka konkrētajā gadījumā valsts pārvaldei nav pamata iesaistīties komercdarbībā, jo nepastāv objektīvu iemeslu, kādēļ konkrēto valsts sektoram nepieciešamo pakalpojumu sniedzēju nevarētu izvēlēties publiskā, atklātā konkursa kārtībā, iepriekš izstrādājot un izvirzot kandidātiem konkrētus kritērijus, tādējādi novēršot konkurences kropļošanas riskus un ļaujot komersantiem iegūt iespēju īstenot šo un līdzīgas investīcijas programmas, kas saistītas ar valsts datu tīklu, datu centru vai kiberdrošības pakalpojumiem.
            Tā kā nepastāv tirgus nepilnība, kas ir priekšnosacījums publiskajam sektoram piemērot izņēmuma regulējumu jeb “in house" procedūru, mūsuprāt, nav pamata atsaukties uz 2019.gadā noslēgtu deleģēšanas līgumu un to piemērot konkrētajā gadījumā. Uzskatām, ka pirms jebkuras valsts pārvaldes iejaukšanās jau esošā konkurences tirgū ir nepieciešams izvērsts un pamatots izvērtējums, vai un kādēļ šāda iejaukšanās būtu nepieciešama, kā arī būtu jāizsver iespējamie ieguvumi pret konkurences riskiem.
Deleģētās funkcijas nevar būt pamats godīgas konkurences ierobežošanai vai nepamatotai valsts atbalsta saņemšanai, tādēļ uzskatām, ka šādu pakalpojumu nodrošināšanai ir jāparedz noteiktas drošības prasības un atbilstības kritēriji, balstoties uz kuriem atlases kārtībā tiktu izvēlēts labākais un atbilstošākais šīs funkcijas realizētājs, kurš, izpildot kritērijus, iespējams vēl kvalificētāk un efektīvāk spētu nodrošināt minētos pakalpojumus, vienlaikus nodrošinot pakalpojumu sniedzēju izvēli godīgos konkurences apstākļos.
Tam, ka LVRTC realizē kādu atsevišķu funkciju  nebūtu jārada jelkādi ekskluzivitātes nosacījumi citu projektu realizācijai — katrā atsevišķā projektā būtu jāizvēlas labākais piedāvājums, izvērtējot piedāvājumus uz vienādiem un nediskriminējošiem nosacījumiem.
 
Lūdzam izstrādāt konkrētas pakalpojuma prasības un kritērijus, un paredzēt publisku konkursu, kura ietvaros tiktu izvēlēts atbilstošākais pakalpojumu sniedzējs.
Aicinām Satiksmes ministriju, sadarbojoties ar Aizsardzības ministriju, pieņemt nepieciešamos ministru kabineta noteikumus vai to grozījumus, tostarp nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 28.07.2015. noteikumos Nr.442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām”, iestrādājot konkrētas drošības prasības un kritērijus, kurus izpildot jebkurš komersants varētu piedalīties publiskos konkursos un iegūt iespēju īstenot šo un līdzīgas investīcijas programmas, kas saistītas ar valsts datu pakalpojumiem. Tādējādi tiktu veicināta nevis apdraudēta konkurence brīva tirgus apstākļos.
            Pretējā gadījumā, lūdzam skaidrot, kā īstenojot šādu investīciju projektu tiks nodrošināti godīgi konkurences apstākļi un tiks novērsta valsts atbalsta ietekme uz citu, brīvos tirgus apstākļos pieejamu komercpakalpojumu nodrošināšanu un attīstīšanu apstākļos, kur LVRTC šīs projekta īstenošanas tiesības saņēmis bez konkursa, kā arī ņemot vērā to, ka LVRTC brīvas konkurences apstākļos konkurē ar privātajiem tirgus dalībniekiem t.sk. nodrošinot tirgū datu, datu centru un kiberdrošības pakalpojumus.
 
Piedāvātā redakcija
-