Atzinums

Projekta ID
22-TA-641
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 16.05.2022. iebildumu (izziņas 18. punkts) par noteikumu projekta 2.8. apakšpunktu. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka, lai piešķirtu komercdarbības atbalstu EDIC saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 651/2014 27. pantu, tam jāatbilst Komisijas Regulas Nr.651/2014 27.panta 2.punktam, proti, atbalstu inovācijas kopām piešķir vienīgi juridiskajai personai, kas pārvalda inovācijas kopu (kopas organizācija). Ņemot vērā to, ka Finanšu ministrijas rīcībā nav Eiropas Komisijas vai Eiropas Savienības tiesas skaidrojuma, par citādāku šīs normas izpratni, atkārtoti lūdzam precizēt gan šo noteikumu projekta 2.8.punktu, gan noteikumu projektu kopumā, tā, lai viennozīmīgi tiktu nodrošināta atbilstība Komisijas Regulas Nr.651/2014 27.panta 2.punktam. Vienlaikus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā, t.sk. papildinot anotācijas 5.4.punktu ar konkrētā noteikumu projekta punkta izvērtējumu atbilstoši Komisijas Regulas Nr.651/2014 27.panta 2.punktam.
Vienlaikus atkārtoti aicinām skatīt Eiropas Komisijas skaidrojumu (sk. e-State aid WIKI sistēmā jautājumu Article 27 - Aid for innovation clusters - companies outside the cluster), no kura izriet, ka attiecināmās izmaksas ir ierobežotas līdz personāla un administratīvajām izmaksām, kas radušās klastera operatoram un uzskaitītas regulas Nr.651/2014 27.panta 8.punktā, tāpēc visas izmaksas, kas nav radušās klastera operatoram (šajā gadījumā EDIC kā juridiskai personai), nevar uzskatīt par attiecināmām. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka atbalsta saņēmējs saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 651/2014 šīs atbalsta programmas ietvaros ir EDIC, kā juridiska persona, un sadarbības partneri publisko finansējumu šīs atbalsta programmas ietvaros nesaņem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut MK noteikumos arī 2.2.reformu un investīciju virziena atskaites punktus, kas atbilst 2.2.1.1.i. investīcijai – Darbības kārtībā 40., 41.un 42.rādītājs. Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 10.2.1.apakšpunkta redakciju atbilstoši Darbības kārtībā noteiktajai redakcijai:
"līdz 2022. gada 31. martam apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Eiropas Digitālās inovācijas centra (EDIC) darbību īstenošanai".
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 10.3.1.1. un 10.3.1.2.apakšpunktu, aiz rādītāja definīcijas iekavās norādot iedalījumu - "(mazie (tai skaitā mikro), vidējie un lielie uzņēmumi)".
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta tika dzēsta norma, kas nodrošināja Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā minētā nosacījuma ievērošanu. Par to Finanšu ministrija bija izteikusi iebildumu (skat. izziņas 51. punkts), jo norma nebija korekta attiecībā uz to, ka, tā kā EDIC ir atbalsta saņēmējs saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 27. pantu, tas nevar būt arī šīs prasības nodrošinātājs. Atbalsta sniedzēja pienākums ir veikt prasības atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem pārbaudi uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar ar normu, kas nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt apliecinājumu, ka MK noteikumu projekta 30.2.3.apakšpunktā minētās izmaksas neietekmē investīcijas mērķu un atskaites punktu sasniegšanu, kā arī tās neaizvieto ikdienas izdevumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka sniedzot atbalstu sākotnējā un otrreizējā digitālā brieduma testa veikšanas izmaksām komersantiem, tas būtu uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējiem, nevis EDIC, līdz ar to šīs izmaksas nebūtu attiecināmas uz EDIC. Turklāt veidojas pretruna ar noteikumu projekta 32.1. apakšpunktu, kas paredz tās pašas izmaksas attiecināt uz gala labuma guvējiem. Lūdzam dzēst šo noteikumu projekta apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka sniedzot atbalstu digitālās attīstības ceļa kartes un atzinuma izstrādes izmaksām komersantiem, tas būtu uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējiem, nevis EDIC, līdz ar to šīs izmaksas nebūtu attiecināmas uz EDIC. Turklāt veidojas pretruna ar noteikumu projekta 32.2. apakšpunktu, kas paredz tās pašas izmaksas attiecināt uz gala labuma guvējiem. Lūdzam dzēst šo noteikumu projekta apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 16.05.2022. iebildumu (izziņas 77. punkts) par noteikumu projekta 31. punktu un atkārtoti skaidrojam, ka stimulējošās ietekmes prasība ir uzskatāma par izpildītu saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.651/2014 6.pantu, ja atbalsta saņēmējs attiecīgajai dalībvalstij ir iesniedzis rakstisku atbalsta pieteikumu, pirms sākas darbs pie projekta attiecīgajā dalībvalstī un tai skaitā pieteikums atbilst visām 6.panta 2.punktā ietvertajām prasībām. Ņemot vērā to, ka Finanšu ministrijas rīcībā nav Eiropas Komisijas vai Eiropas Savienības tiesas skaidrojuma, par to, ka minētais pieteikums atbilst Komisijas Regulas Nr.651/2014 6.panta prasībām, atkārtoti lūdzam papildināt šo noteikumu sadaļu ar šo nosacījumu, papildus nosakot, ka pieteikums atbilst visām 6.panta 2.punktā ietvertajām prasībām, un precizēt šo punktu. Vienlaikus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta punktu, ņemot vērā to, ka no tā var nolasīt, ka pirms komercdarbības atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējiem EDIC ir jāvērtē tikai tas vai biedrība un nodibinājums, publiska persona vai tās institūcija, publiskas personas kapitālsabiedrība veic vai neveic saimniecisko darbību, taču skaidrojam, ka EDIC ir jāvērtē arī atbilstību šajos noteikumos noteiktajiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam MK noteikumu projektā norādīt konkrētas EDIC sasniedzamās darbības avansa maksājuma saņemšanai - projekta mērķus vai atskaites punktus.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu papildināt noteikumu projektu, norādot kāda ir avansa maksājumu kopsumma.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 48.3. un 61.2.apakšpunktu atbilstoši veiktajiem precizējumiem 16.2.apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūgums precizēt “nodrošinot izmaksu nepārklāšanos” uz “izvairoties no dubutfinansējuma” saskaņā ar Eiropas Komisijas 24.05.2022. atsūtīto atbildes e-pastu par izmaksām 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, nosakot, ka kumulēšanas rezultātā netiek pārsniegta lielākā saskaņā ar šo regulu piemērojamā atbalsta intensitāte vai Eiropas Komisijas lēmumā noteiktā atbalsta summa. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot kā praksē izpildāma prasība par atļauju kumulēt atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, taču ir jānodrošina izmaksu nepārklāšanos. Ja praksē tas nav īstenojams, lūdzam precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts paredz atbalstu, kas piešķirti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 27. pantu un de minimis regulām, kumulācijas iespējas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar prasību, ka atbalsta saņēmējam (EDIC un gala labuma guvējam) ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā pie attiecināmo un neattiecināmo izmaksu apraksta ir norādīts regulējums PVN finansēšanai atbilstoši Finanšu ministrijas izstrādātajam informatīvajam ziņojumam “Informatīvais ziņojums par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums)”, tajā skaitā ir minētas valsts budžeta iestādes, kurām PVN sedz no valsts budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā, ka 2.2.1.1.i. investīcijas mērķgrupa ir publiska persona vai tās institūcija, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojošo informāciju vai investīcijas ietvaros atbalstu granta veidā plānots sniegt arī valsts budžeta iestādēm, kam attiecīgi būtu nepieciešams PVN segt no valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 16.05.2022. izteikto iebildumu (skat. izziņas 171. punktu) un atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas tekstu par stimulējošās ietekmes izpildi "Stimulējošā ietekme tiek nodrošināta, jo EDIC var izmantot Eiropas Komisijas tieši programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros atlasītajiem EDIC visās dalībvalstīs izveidoto rīku, kuru katrs varēs pielāgot, pilnveidot izvirzīto mērķu un investīciju rezultātu sasniegšanai. Eiropas Komisijas digitālā brieduma tests varētu būt pieejams 2022. gada rudenī, bet tas neliedz EDIC jau izmantot un pielāgot esošo Eiropas Komisijas testa versiju", ievērojot Finanšu ministrijas izteikto iebildumu pie noteikumu projekta 34. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
19.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzu papildināt MK protokollēmuma projektu ar punktu, kas paredz uzdevumu Valsts kancelejai sagatavot MK noteikumu projektu parakstīšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta nosaukumu uz “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna …”.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt skaidrāk, vai pie terminiem skaidrot kādas sistēmas ir domātas MK  noteikumu projekta 1.2.apakšpunktā (digitālās tehnoloģiju sistēmas), lai nejauktu kopā ar Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (KPVIS). 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka AF vadlīniju 50. punkts nosaka maksājumu pieprasījumu un izdevumu, un sasniegto rādītāju pamatojošo dokumentu iesniegšanu KPVIS vismaz divas reizes gadā.
Lūdzu precizēt punkta redakciju, lai nerastos pārpratums, ka datu ievade KPVIS ir tikai MK noteikumu projekta 10.punktā norādīto termiņu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums: Lūdzam  svītrot vārdu “maksimālo”.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu papilināt MK noteikumu projektu ar atsauci, ka Finansējuma saņēmējs nodrošina vizuālās identitātes prasības. 
Piedāvātā redakcija
(Teikuma sākums izriet specifiski no nozares jomas)… nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
25.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu aizstāt vārdus “Vadības informācijas sistēmā” ar vārdiem “Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā”. 
Piedāvātā redakcija
-