Atzinums

Projekta ID
23-TA-1640
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Energoresursu izmaksu atbalsta likums
Priekšlikums
Lūdzam Klimata un enerģētikas ministriju ievērot 2021. gada 7. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 55. punktā noteikto:
55. Atbildīgā ministrija, novirzot projektu saskaņošanai, nosaka šādu atzinuma sniegšanas termiņu:
55.1. vispārējā kārtībā – no 10 darbdienām;
55.2. steidzamības kārtībā – līdz trim darbdienām. Steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.

Atkārtoti aicinām tiesību aktu projektus virzīt samērīgos termiņos, atvēlot atbilstošu laiku to izvērtēšanai pēc būtības, kā arī nepieciešamo labojumu veikšanai!


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) Likumā lietotie termini, kas nosaka atbalstu elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojuma maksas samazinājumam un kompensācijas  sniegšanu elektroenerģijas tirgotājam atbilst Elektroenerģijas tirgus likumā lietotajiem terminiem.
Priekšlikums
Regulators norāda, ka Likuma 1.panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā vienlaikus tiek lietoti jēdzieni “atbalsts” un “kompensācija”. Nepieciešams skaidrāk iezīmēt, ar ko šajā gadījumā atšķiras atbalsts no kompensācijas, uz ko tie tiek attiecināti, kā arī turpmāk tekstā lietot vienotu terminoloģiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Likums nosaka atbalsta pasākumu sniegšanas kārtību, kas mazina energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz mājsaimniecībām:
Priekšlikums
Ja Likumā tiek atsevišķi izdalīts “atbalsts” un “kompensācija”, tad nepieciešams noteikt arī kompensācijas sniegšanas kārtību. Ja tas ir paredzēts 4.panta septītajā daļā, tad minētā panta nosaukumam ir jābūt pakalpojumu sniedzēju kompensāciju izmaksu ietverošam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Ar šī likuma 2.panta pirmajā daļā minētajām mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni saprot mājsaimniecības, kuru kopējie izdevumi par mājokli pārsniedz 30% no ienākumiem.
Priekšlikums
Regulators vērš uzmanību, ka Likuma 3.panta pirmajā daļā, kurā tiek noteikts 30% slieksnis saistībā ar mājsaimniecības izdevumiem par mājokli, nepieciešams precizēt, kādā periodā tas tiek vērtēts. Papildus nepieciešams detalizētāk iezīmēt, kādas mājsaimniecības kvalificējas, kā arī, kā tas tiek izvērtēts. To var plašāk izskaidrot anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(2) Šajā likumā noteikto atbalstu nesniedz mājsaimniecības lietotājam, kas reģistrēts Uzturlīdzekļu garantiju fonda  iesniedzēju un parādnieku reģistrā kā parādnieks, izņemot personas ar I invaliditātes grupu.
Priekšlikums
Regulators vērš uzmanību, ka Likuma 3.panta pirmajā daļā, kurā tiek noteikts 30% slieksnis saistībā ar mājsaimniecības izdevumiem par mājokli, nepieciešams precizēt, kādā periodā tas tiek vērtēts. Papildus nepieciešams detalizētāk iezīmēt, kādas mājsaimniecības kvalificējas, kā arī, kā tas tiek izvērtēts. To var plašāk izskaidrot anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(3) Atbalstu mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni ir pienākums sniegt elektroenerģijas tirgotājiem, dabasgāzes tirgotājiem un centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējiem (turpmāk visi kopā – pakalpojuma sniedzēji).
Priekšlikums
Regulatora ieskatā, nepieciešama atsauce uz likumu, kas nosaka zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(6) Atbalstu elektroenerģijai, dabasgāzei un centralizētajai siltumapgādei pakalpojuma sniedzējs piemēro galalietotājam (līgumslēdzējam) izrakstītā elektroenerģijas, dabasgāzes vai siltumenerģijas rēķina summai, kuru galalietotājam ir pienākums attiecināt pret apakšlietotājam izrakstītā elektroenerģijas, dabasgāzes vai siltumenerģijas rēķina summu. Pakalpojuma sniedzēji galalietotāja elektroenerģijas rēķinā norāda personas vārdu, uzvārdu, pakalpojuma saņemšanas adresi un tam piemēroto maksājuma samazinājumu.
Priekšlikums
Regulators aicina izmantot vienotu terminoloģiju. Ja viscaur tekstā tiek lietots vārdu savienojums “maksas samazinājums”, tad “maksājuma samazinājums” ir aizvietojams.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
2) summu, ko kalendāra gada laikā veido starpība starp personai piemēroto kompensāciju un faktisko rēķina summu par elektroenerģiju, dabasgāzi un siltumenerģiju iepriekšējā kalendāra gada periodā, neiekļaujot pievienotās vērtības nodokli, elektroenerģijas, dabasgāzes vai siltumenerģijas tirgotājs ieskaita birojam;
Priekšlikums
Regulators ierosina Likuma 7.panta pirmajā daļā vārdu “birojs” aizstāt ar vārdiem “Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – birojs)”, kā arī Likuma 7.panta otrajā daļā vārdus “ieskaita birojam” aizstāt ar lietišķāka rakstura vārdiem, jo šāds apzīmējums būtu lietojams sarunvalodas līmenī.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
1) mājsaimniecības lietotājiem un siltumenerģijas lietotājiem, kuru objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, piemēro maksas samazinājumu par siltumapgādes pakalpojumiem, kurus sniedz, izmantojot centralizēto siltumapgādes sistēmu (turpmāk — centralizētās siltumapgādes pakalpojums), ieskaitot pievienotās vērtības nodokli. 
Priekšlikums
Regulators norāda, ka Likumā lietotais vārdu savienojums “elektrificētais objekts” netiek lietots ne Elektroenerģijas tirgus likumā, nedz arī Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumos Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”, līdz ar to nepieciešams lietot atbilstošus terminus, kas ir definēti tiesību aktos.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(2) Pašvaldība konsultē iedzīvotājus par atbalsta decentralizētajiem pasākumiem mājsaimniecībai saņemšanas nosacījumiem un nepieciešamo dokumentu iesniegšanu, sniedz atbalstu to iesniegšanā, kā arī nodrošina iesnieguma un tam pievienoto dokumentu reģistrēšanu, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv un administrēšanas lietojumprogrammu. Datu apstrādi administrēšanas lietojumprogrammā nodrošina pašvaldība. Datu pārzinis ir pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas mājoklis, kam ir tiesības saņemt valsts atbalstu par šī panta pirmajā daļā minētajiem kurināmā veidiem.
Priekšlikums
Regulators vērš uzmanību, ka mājoklim nav tiesību – tās ir mājsaimniecībai. Iesakām veikt attiecīgu labojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(2) Atbilstību aizsargātā lietotāja statusam kalendāra mēneša ietvaros pārbauda aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēma, kuras uzturēšanas un pārziņa funkcijas veicējs ir Ministru kabineta noteiktā atbildīgā iestāde enerģētikas politikas administrēšanas jomā.
Priekšlikums
Gan šajā tiesību normā, gan citās Likumprojektā ietvertajās normās (skat., piem., Likumprojekta 15.panta pirmo daļu) ir ietvertas tiesības un pienākumi datu informācijas sistēmai. Regulators vērš uzmanību, ka informācijas sistēma nav uzskatāma par privātu vai publisku personu (iestādi) jeb “subjektu”, kuram varētu tikt paredzēti noteikti pienākumi vai tiesības, kā arī šo pienākumu neizpildes gadījumā informācijas sistēma nevar tikt saukta pie atbildības. Ievērojot minēto, Regulators aicina Likumprojektā ietvertos pienākumus attiecināt uz sistēmas uzturētāju vai pārzini.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
(2) Informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir birojs.
Priekšlikums
Minētā tiesību norma neatbilst panta tvērumam (mājsaimniecības atbilstības novērtējums), kā arī pēc būtības ir pielīdzināma definīcijai, kas būtu ietverama Likumprojekta 1.pantā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijas sadaļā “Pamatojums” norādīts, ka “Ministrija ir sagatavojusi jaunu likumprojektu “Energoresursu izmaksu atbalsta likums” (turpmāk – Likumprojekts), kas paredz atbalsta pasākumu energoresursu izmaksu daļējai kompensēšanai sniegšanu mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmei situācijās, kad energoresursu cenas ir ārkārtēji augstas, kā arī paredz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojuma sniegšanu aizsargātajiem lietotājiem”.  No minētā nav izprotams, vai Likumā noteiktie pasākumi ir pastāvīga rakstura vai tiek iedarbināti tikai ārkārtēji augstu energoresursu cenu gadījumā. To nepieciešams paskaidrot uzreiz Likumprojekta pamatojuma aprakstā.
 
Piedāvātā redakcija
-