Atzinums

Projekta ID
23-TA-2201
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
08.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Bērnu aizsardzības centrs ir iepazinies ar tiesību akta anotāciju un sniedz sekojošus priekšlikumus:
Ievērojot, ka attiecībā uz akreditācijas komisijas ekspertu pieredzi un zināšanām noteikts, ka akreditācijas komisijas vadītājs ir dienesta darbinieks vai eksperts, kuram ir pieredze izglītības vadībā, savukārt atsevišķiem ekspertiem būtiskas ir zināšanas un profesionālā pieredze konkrētajā jomā, ar iespēju iekļaut ekspertus, kuriem ir plaša pieredze un zināšanas, kas ir iegūtas pedagoģiskajā vai pētnieciskajā darbā, bērnu aizsardzības centra ieskatā nozīmīgi komisijas vadītāja un/vai komisijas locekļu prasību rāmī iekļaut padziļinātas zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, piesaistot ekspertus, kuri apmeklējuši apmācības bērnu tiesību aizsardzībā. Lai gan šobrīd noteiktās prasības ir būtiskas, lai izvērtētu konkrētu elementus,  izglītības iestādes darbības un mācību process ir cieši saistīts ar bērnu tiesību aizsardzības prizmu.
Anotācijā minēts, ka Dienests, pieņemot lēmumu par akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšanu, ņem vērā dienesta vai citu kompetento institūciju (Bērnu aizsardzības centra, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Veselības inspekcijas, Valsts darba inspekcijas) pārbaudes aktos vai atzinumos norādīto, kā arī citu informāciju, kura ir dienesta rīcībā. Bērnu aizsardzības centrs Dienestam informāciju par pārbaudēs konstatēto sniedz atsevišķos gadījumos, kā arī neveic ikgadējas pārbaudes katrā izglītības iestādē, tādēļ nozīmīgi precizēt, vai akreditācijas procesā Dienests no Bērnu aizsardzības centra plāno izgūt informāciju par katru akreditējamo izglītības iestādi, lūdzot sniegta informāciju, vai konkrētajā izglītības iestādē ir veiktas pārbaudes un sniegta informāciju par pārbaudes rezultātiem.
Papildus noteiktajam, Bērnu aizsardzības centra ieskatā būtiski noteikt, ka katrai izglītības iestādei jābūt izstrādātam konkrētam rīcības algoritmam vienaudžu savstarpējās vardarbības preventīvo pasākumu kopumam, kā arī konkrētu gadījumu risināšanai, nosakot, ka algoritmā jābūt vai nu zinātniskos pētījumos balstītām un apstiprinātām vardarbības mazināšanas metodēm, vai izglītības iestāde iesaistījusies kādā no vardarbības mazināšanas programmām, kas tiek vērtēts akreditācijas procesā.
Anotācijā aprakstīts vērtējamais elements “Drošība un psiholoģiskā labklājība” (kvalitātes kategorija “Iekļaujoša vide”) norādot, ka tiek izvērtēts izglītības iestādes darbs, iegūstot informāciju un datus par izglītojamo, vecāku un personāla drošību un psiholoģisko labklājību, izglītības iestādes iekšējās kārtības un drošības, darba kārtības un trešo personu uzturēšanās noteikumu izstrāde un ievērošana izglītības iestādē, fiziskā un emocionālā drošība un ar to saistīto risku identificēšana un novēršana, izglītības iestādes personāla un izglītojamo labizjūta. Ievērojot minēto, Bērnu aizsardzības centra ieskatā nozīmīgi, ka izglītības iestāde nodrošina informācijas apkopošanu par konfliktsituāciju, vardarbības gadījumu analīzi, veiktajām darbībām, un labizjūtas mērījumu, lai būtu iespējams vērtēt labizjūtas, drošības un psiholoģiskās labklājības rādītājus dinamikā, kas palīdzētu gūt ieskatu par izmaiņām konkrētajā elementā.
 
Piedāvātā redakcija
-