Atzinums

Projekta ID
24-TA-773
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot un pamatot, kādēļ ir nepieciešams Ministru kabineta rīkojuma projekts par pirmtiesību izmantošanu. 

Anotācijas sadaļā “Pamatojums” nav norādītas normas, uz kuru pamata tiek izmantotas pirmtiesības. Savukārt rīkojuma projekts pamatots ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma  (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5.panta desmito daļu, taču anotācijas “Pašreizējā situācija” atsauce izdarīta uz Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7.panta otro daļu, kura neparedz pirmtiesības un neparedz virzīt Ministru kabineta rīkojumu.

Vēršam uzmanību, ka Atsavināšanas likuma 5.panta desmitā daļā noteikts, ka Ministru kabineta rīkojuma projektu izskatīšanai Ministru kabinetā virza tā ministrija, kura šā panta devītajā daļā minēto atzīmi izdarījusi pirmā. Minētā panta devītā daļā noteikts, ja nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai, ministrija septiņu dienu laikā no šā panta astotajā daļā minētās informācijas publicēšanas dienas nosūta zvērinātam tiesu izpildītājam lūgumu veikt nekustamā īpašuma novērtēšanu un izdara valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” mājaslapā internetā atzīmi par pirmtiesību izmantošanu. Tāpat minētās normas ir skatāmas kopsakarā ar Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumiem Nr.364 “Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu”. Attiecīgi rīkojuma projekts nesatur informāciju ne par atzīmes izdarīšanu, ne termiņu ievērošanu, tā vietā izdarīta atsauce uz Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7.panta otro daļu, kurā noteikts, ja nekustamais īpašums atzīts par bezmantinieku mantu, uz kuru ir pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, taču normatīvajos aktos paredzētos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs neturpina atsavināšanu, zvērināts tiesu izpildītājs nodod Satiksmes ministrijas valdījumā. Tādējādi anotācijā nav skaidri aprakstītas veicamās darbības kopsakarā ar piemērojamām normām attiecīgajā situācijā. Aprakstot veicamās darbības ir nepieciešams sasaistīt ar konkrēto regulējumu. Gadījumā, ja ir paredzēts izņēmums no vispārējās kārtības, tam ir jābūt atspoguļotam anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-