Projekta ID
22-TA-2173Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
4. Personas pirmstesta un pēctesta konsultēšanu nodrošina atbilstoši Centra tīmekļvietnē publicētajām rekomendācijām pirmstesta un pēctesta konsultēšanai.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Slimību profilakses un kontroles centra publicētās rekomendācijas nebūs vispārsaistošas, jo tās nebūs ārējie normatīvie akti. Tādējādi noteikumu projektā paredzētā regulējuma efektivitātes nolūkā lūdzam izvērtēt iespēju personas pirmstesta un pēctesta konsultēšanas prasības ietvert noteikumu projektā (norādot vismaz konsultēšanā norādāmās informācijas pamatprasības).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Persona, kas izplata paštestus HIV infekcijas noteikšanai, nodrošina paštestam pievienotu informāciju atbilstoši Centra tīmekļvietnē publicētajām rekomendācijām pirmstesta un pēctesta konsultēšanai.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5.punktu precizēt, ievērojot Tieslietu ministrijas iebildumu par noteikumu projekta 4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
9. Centrs veic inficēšanās apstākļu izmeklēšanu, ja atbilstoši normatīvajiem aktiem par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību saņemts ziņojums par personas inficēšanos ar HIV, un ārstniecības personai ir pamatotas aizdomas, ka ir bijis tālākas infekcijas pārneses risks:
Iebildums
No noteikumu projektā paredzētā regulējuma nav viennozīmīgi skaidrs, vai un kā tiks apzinātas pacienta ar diagnosticētu HIV infekciju kontaktpersonas noteikumu projekta 8.punktā paredzētajos gadījumos. Tāpat nav viennozīmigi skaidrs, kāda būs ārstniecības iestāžu turpmākā rīcība pēc kontaktpersonu apzināšanas - piemēram, vai un kā Slimību profilakses un kontroles centrs vai cita ārstniecības iestāde vai persona ar šo kontaktpersonu sazināsies, lai aicinātu veikt primāro medicīnisko pārbaudi un medicīnisko novērošanu. Projekta anotācijā norādīts, ka HIV inficētas personas kontaktpersonām ir nepieciešama pēc iespējas ātrāka diagnostika, profilakse un ārstēšana, lai novērstu infekcijas pārnešanu tālāk. Minētais norāda, ka kontaktpersonu apzināšana un informēšana par iespēju veikt veselības pārbaudi un tās nozīmi ir būtisks elements HIV infekcijas izplatības ierobežošanā un ārstēšanā, un šim jautājumam jābūt noregulētam pietiekami efektīvi. Ievērojot minēto, lūdzam projektā precizēt minēto jautājumu un arī papildināt projekta anotācijā skaidrojumu par kontaktpersonu apzināšanu un tālāko rīcību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
17. Pacienta ar HIV infekciju ambulatoro aprūpi var veikt ģimenes ārsts vai speciālists, ja infektologs ir sniedzis rekomendācijas pacienta ambulatorai aprūpei ģimenes ārsta vai speciālista uzraudzībā.
Iebildums
Lai ieslodzījuma vietu ārstam būtu tiesības veikt pacienta ar HIV infekciju ambulatoro aprūpi, lūdzu norādīt, ka pacienta aprūpi atbilstoši infektologa rekomendācijām var veikt arī ieslodzījuma vietu ārsts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijas 4.sadaļu papildināt ar norādi, vai ir izstrādāti un tiek virzīti grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 19.septembra noteikumos Nr.774 "Kontaktpersonu noteikšanas, primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība", lai nerastos regulējuma dublēšanās HIV inficēto personu kontaktpersonu apzināšanas un izmeklēšanas kārtības jautājumos. Lūdzam norādīt arī minēto noteikumu datumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka epidemioloģiskās drošības pasākumus cilvēka imūndeficīta vīrusa (turpmāk – HIV) izplatības ierobežošanai un HIV un iegūtā imūndeficīta sindroma (turpmāk – AIDS) slimnieku ārstēšanas organizatorisko kārtību.
Priekšlikums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 1.un 2.punktu, jo abi punkti nosaka noteikumu projektā paredzētā regulējuma saturu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
15. HIV infekciju apstiprina, pamatojoties un SIA “RAKUS" Nacionālajā references laboratorijā veikto apstiprinošo testu rezultātu.
Priekšlikums
Lūdzam projekta 15.punktā novērst redakcionālo kļūdu (vārds "un").
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas aprakstu ar šādu informāciju:
Latvijas Republikas Satversmes 111.pantā ir noteikts vispārējs valsts pienākums aizsargāt sabiedrības veselību, kas ietver arī valsts pienākumu nodrošināt infekcijas slimību profilaksi un kontroli visos sabiedrības līmeņos. Ieslodzītām personām ir paredzēti tādi paši veselības aprūpes pakalpojumi kā ikvienam iedzīvotājam. Ieslodzītie, tāpat kā ikviens, normatīvajs aktos noteiktajos gadījumos un noteiktajā kārtībā ir tiesīgi saņemt valsts kompensētus zāļu līdzekļus un medicīniskās ierīces.
Epidemioloģiskie dati liecina, ka ieslodzījuma vietās ir augsta infekciju izplatība, kā arī ievērojams risks ieslodzījuma vietā iegūt infekciju. Tādejādi ieslodzīto peronu kategoriju infekciju izplatības ierobežošanas ietveros nedrīkst vērtēt atškirīgi, jo situācija ieslodzījuma vietās ietekmē arī kopējo situāciju sabiedrībā un otrādi. Ieslodzījuma vietu ārstniecības personas cieši sadarbojas ar citām ārstniecības iestādēm, tajā skaitā Latvijas infektoloģijas centru, kas ir atbildīgā iestāde arī par HIV inficēto ieslodzīto ārstēšanu, un nevalstiskajām organizācijām. Šī sadarbība mediķiem dod iespēju diagnosticēt HIV, novērot ieslodzīto veselības stāvokli, ārstēt ar HIV inficētus ieslodzītos, kā arī nodrošināt profilakses pasākumus ieslodzījuma vietās, piemēram, regulāri veicot skrīningtetus, nodrošinot terapiju, darbinieku apmācību u.c. pasākumus.
Latvijas Republikas Satversmes 111.pantā ir noteikts vispārējs valsts pienākums aizsargāt sabiedrības veselību, kas ietver arī valsts pienākumu nodrošināt infekcijas slimību profilaksi un kontroli visos sabiedrības līmeņos. Ieslodzītām personām ir paredzēti tādi paši veselības aprūpes pakalpojumi kā ikvienam iedzīvotājam. Ieslodzītie, tāpat kā ikviens, normatīvajs aktos noteiktajos gadījumos un noteiktajā kārtībā ir tiesīgi saņemt valsts kompensētus zāļu līdzekļus un medicīniskās ierīces.
Epidemioloģiskie dati liecina, ka ieslodzījuma vietās ir augsta infekciju izplatība, kā arī ievērojams risks ieslodzījuma vietā iegūt infekciju. Tādejādi ieslodzīto peronu kategoriju infekciju izplatības ierobežošanas ietveros nedrīkst vērtēt atškirīgi, jo situācija ieslodzījuma vietās ietekmē arī kopējo situāciju sabiedrībā un otrādi. Ieslodzījuma vietu ārstniecības personas cieši sadarbojas ar citām ārstniecības iestādēm, tajā skaitā Latvijas infektoloģijas centru, kas ir atbildīgā iestāde arī par HIV inficēto ieslodzīto ārstēšanu, un nevalstiskajām organizācijām. Šī sadarbība mediķiem dod iespēju diagnosticēt HIV, novērot ieslodzīto veselības stāvokli, ārstēt ar HIV inficētus ieslodzītos, kā arī nodrošināt profilakses pasākumus ieslodzījuma vietās, piemēram, regulāri veicot skrīningtetus, nodrošinot terapiju, darbinieku apmācību u.c. pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-