Projekta ID
25-TA-2383Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas darba devēju konfederācija (LDDK) atgādina, ka 2024.gada septembrī valdība un sociālie partneri vienojās par nodokļu pamatnostādnēm vidējā termiņā, kuras paredzēja virkni izmaiņu Latvijas nodokļu sistēmā, un ir stājušās spēkā 2025.gadā. Iepriekš minētā vienošanās ietver arī apņemšanos, ka nodokļu sistēma netiek būtiski pārskatīta līdz 2028.gadam, jo ir svarīgi saglabāt sistēmas paredzamību nodokļu maksātājiem, potenciālajiem investoriem un citām iesaistītajām pusēm.
Tāpēc LDDK pauž neizpratni par to, ka valdība piedāvā ārpuskārtas nodokļu izmaiņas, kas nav apspriestas ne ar sociālajiem partneriem, ne ar nozari, tādējādi ignorējot sociālo dialogu.
Tāpēc LDDK pauž neizpratni par to, ka valdība piedāvā ārpuskārtas nodokļu izmaiņas, kas nav apspriestas ne ar sociālajiem partneriem, ne ar nozari, tādējādi ignorējot sociālo dialogu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar likumprojekta nodokļa likmes pieaugumu nav saskatāma pozitīva ietekme uz dabas aizsardzību vai emisiju samazinājumu (nodokļa paaugstināšana ir tikai fiskāls instruments, nevis instruments tieši vides aizsardzībai, kam paredzēta Dabas resursu nodokļa samaksa), jo netiek paredzēts instruments iemaksātā nodokļa izsekojamībai valsts budžetā. Likumprojekta grozījumi radīs tikai cenu spiedienu uz patērētāju un interpretāciju riskus kūdras nozarei. Nav skaidri definēti termini, procedūras, piemērošanas kārtība - kas var novest pie tiesvedību riskiem. Tā, piemēram, nav noteikta metodika, kā pareizi definēt kūdras veidus, kurā brīdī nodoklis tiek piemērots (iegūšana, eksports, produkcijas sagatavošana) un kā izvairīsies no dubultā nodokļa, ja mazais uzņēmējs kūdru pārdod kūdras pārstrādātājam vai eksportētājam.
Strauja nodokļa ieviešana var radīt slogu mazajiem uzņēmumiem. Līdz ar to, pirms virzīties uz priekšu, nepieciešams veikt ekonomisko un sociālo scenāriju izstrādi, novērtējot likumprojekta ietekmi uz dažādām nozarēm un konkurenci.
Ir jāizvērtē iespēja samazināt piedāvāto nodokļa likmi, lai neradītu mazo uzņēmēju izslēgšanu no tirgus. Aicinām likumprojektā paredzēt pakāpenisku nodokļa pieauguma pāreju vai atvieglojumus pirmajos gados. Ņemot vērā, ka likumprojekts ir saistīts ar ietekmi uz emisiju samazinājumu, aicinām iekļaut atbalsta pasākumus uzņēmumiem, kas ievieš zaļās tehnoloģijas.
Strauja nodokļa ieviešana var radīt slogu mazajiem uzņēmumiem. Līdz ar to, pirms virzīties uz priekšu, nepieciešams veikt ekonomisko un sociālo scenāriju izstrādi, novērtējot likumprojekta ietekmi uz dažādām nozarēm un konkurenci.
Ir jāizvērtē iespēja samazināt piedāvāto nodokļa likmi, lai neradītu mazo uzņēmēju izslēgšanu no tirgus. Aicinām likumprojektā paredzēt pakāpenisku nodokļa pieauguma pāreju vai atvieglojumus pirmajos gados. Ņemot vērā, ka likumprojekts ir saistīts ar ietekmi uz emisiju samazinājumu, aicinām iekļaut atbalsta pasākumus uzņēmumiem, kas ievieš zaļās tehnoloģijas.
Piedāvātā redakcija
-
