Atzinums

Projekta ID
21-TA-1211
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
14.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk – inspekcija) izteica iebildumu pret likumprojekta “Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā” (turpmāk – likumprojekts) 1.pantā ietverto Valsts fondēto pensiju likuma (turpmāk – Pensiju likums) 10.panta pirmās daļas 1.2 punktu, lūdzot likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) pamatot vajadzību apstrādāt personas datus likumprojekta 1.pantā ietvertajā Pensiju likuma 10.panta pirmās daļas 1.2 punktā norādītajā apjomā, jo īpaši skaidrojot vajadzību apstrādāt personas kodu, kā arī nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu.

Likumprojekta anotācija papildināta ar skaidrojumu, kurā norādīts, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – aģentūra) sniegtā kontaktinformācija var būt neprecīza vai nepiemērota nolūka sasniegšanai, tāpēc līdzekļu pārvaldītājs plāno “atrast” pensiju shēmas dalībnieku ar “citas personas” (informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēja vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja) starpniecību, izmantojot pensiju shēmas dalībnieka personas kodu, “citas personas” saziņas kanālu (piemēram, internetbanku) un tai pieejamos datus par pensiju shēmas dalībnieku, ja “citas personas”, pensiju shēmas dalībnieka un līdzekļu pārvaldītāja sadarbības tiesiskais ietvars konkrētajā gadījumā atļaus šādu datu apstrādi.

Tādējādi no tiesiskā regulējuma, vērtējot to kopsakarā ar likumprojekta anotācijā ietverto informāciju, secināms, ka personas koda nodošana pensiju shēmas pārvaldītājiem ir nepieciešama, lai nepārprotami identificētu personu un informētu dalībnieku par tieši viņa vajadzībām atbilstošu ieguldījuma plānu.

Inspekcija neiebilst pret personas datu apstrādes nolūka tiesiskumu, piekrītot, ka individuālu konsultāciju un informācijas sniegšanai varētu būt nepieciešams nepārprotami identificēt personu. Vienlaikus inspekcija joprojām uzskata, ka personas datu apstrādes nolūks atbilstoši likumprojektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam nav sasniedzams. Proti, likumprojektā nav ietverts tiesiskais regulējums, kas ļautu pensiju shēmas pārvaldītājam iegūt pensijas shēmas dalībnieka  kontaktinformāciju no "citas personas" (“atrast” šo personu). Savukārt, ja pensiju shēmas dalībnieks ir pārvaldītāja klients, tam nav nepieciešams iegūt pensiju shēmas dalībnieka kontaktinformāciju no "citas personas" vai aģentūras, jo šī kontaktinformācija jau ir pārvaldītāja rīcībā. 

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktu personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos (“datu minimizēšana”). Ņemot vērā to, ka personas koda nodošana līdzekļu pārvaldītājam tiesiskā regulējuma trūkuma dēļ neļauj sasniegt mērķi – “atrast” konkrēto personu, lai sniegtu tai individuālu konsultāciju un informāciju – uzskatāms arī, ka Datu regulas 5. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertais minimizēšanas princips nav ievērots.

Ievērojot minēto, inspekcija uztur spēkā tās iepriekš izteiktos iebildumus, kā arī, lai rastos tiesisks pamats nodot personas kodu un kontaktinformāciju pensiju shēmas pārvaldītājam, lūdz izveidot un tiesiski regulēt likumprojekta anotācijā minēto “citas personas”, pensiju shēmas dalībnieka un līdzekļu pārvaldītāja sadarbības tiesisko ietvaru personas datu apstrādei. Pretējā gadījumā, ja datu apstrādes tiesiskais pamats netiks nostiprināts likumā, personas datu apstrāde un personas datu iegūšana no informācijas sabiedrības pakalpojuma sniedzēja vai maksājuma pakalpojuma sniedzēja būs uzskatāma par neatbilstošu Datu regulas prasībām.

Saistībā ar pensiju shēmas dalībnieka kontaktinformāciju jāpiebilst, ka anotācijā joprojām nav norādīts, kādu kontaktinformāciju aģentūra sniedz līdzekļa pārvaldītājam, proti, ko saprot ar “attiecīgā dalībnieka kontaktinformācija, ko aģentūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par fondēto pensiju shēmas darbību izmanto informācijas nosūtīšanai dalībniekam”.

Cita starpā atkārtoti lūdzam likumprojekta anotācijā ietvert skaidrojumu par to, kāda informācija raksturo fondēto pensiju shēmas dalībnieka vajadzības, proti, kādu informāciju saskaņā ar likumprojekta 3.pantā ietverto Pensiju likuma 11.4 panta pirmo daļu līdzekļu pārvaldītājs ir tiesības noskaidrot tieši vai ar trešās personas starpniecību. Tāpat vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja šī informācija ir uzskatāma par personas datiem, tās iegūšanas nolūkam un tiesiskajam pamatam ir jātiek nostiprinātam likumā, nevis Latvijas Bankas izdotajos normatīvajos noteikumos.





 
Piedāvātā redakcija
-