Atzinums

Projekta ID
23-TA-3101
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Farmaceitu biedrība
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Mēs, kā farmaceitu profesionālā organizācija, kopumā atbalstām, ka nepieciešamas izmaiņas farmācijas nozarē, kas radītu labāku farmaceitiskās aprūpes kvalitāti iedzīvotājiem , valsts apmaksātu aptiekas pakalpojumu pieejamību, radītu pozitīvu ietekmi uz nodarbināto farmaceitu skaitu aptiekās un speciālistu atalgojuma pieaugumu. Mūsuprāt Ziņojumā paredzētie pasākumi var tikt veikti tikai vienlaicīgi ieviešot arī citas izmaiņas nozarē, lai nepasliktinātos farmaceitiskās aprūpes kvalitāte, ko saņem iedzīvotāji, un kas tiešā veidā negatīvi ietekmētu zāļu fizisko pieejamību un pacientu drošumu.

Ziņojumā rosinām:
1. Papildināt V nodaļu Integrācijas ietekme uz zāļu tirgu norādot, ka  vienlaikus vertikālā integrācija nevis ‘’var radīt’’ riskus patērētājam, bet tos ‘’rada’’, jo minētās darbības notiek jau pašreiz.
2. Iebilstam pret VI nod. I 1.4 punktu, ka visās recepšu zālēs ārsts izraksta zāļu vispārīgo nosaukumu. Tas ierobežo pacienta izvēli, līdz ar to mazina pacienta līdzestību, pagarina zāļu fiziskās pieejamības ceļu, jo daudzi pacienti nevēlēsies aptiekā piedāvātās cita ražotāja zāles un dosies ‘’savu zāļu ‘’ meklējumos, kas viņiem var saistīties ar papildus izmaksām.
3. III nod. 4.punkts. Papildināt, ka jāregulē arī individuāli piešķirto vai nereģistrēto zāļu cena, jo patreiz Veselības ministrijas piedāvātais Farmācijas likuma grozījumu projekts (22-TA-1054) paredz plašas iespējas šo zāļu izplatīšanai Latvijā ,nenorādot pieļaujamos cenu griestus (projekta 17.punkts par 41.panta redakciju).

Kopumā  paužam pamatotas bažas, ka Ziņojumā norādīto pasākumu ieviešanas termiņi sakrīt vienlaicīgi ar citiem 2024.gadā paredzētajiem pasākumiem zāļu izplatīšanā, kuri būs jārealizē farmaceitiem aptiekās:
- pārrobežu E recepte (ar 01.02.2025.;
- neprognējamā E  veselības darbība saistībā ar digitālās autentifikācijas izmaiņām no  01.01.2024. ārstiem un farmaceitiem, arī iedzīvotājiem (jau pašreiz daudz neskaidrību ar deleģējumiem izņemt zāles citai personai, piemēram);
- publiskotie piedāvātie grozījumi Farmācijas likumā (22-TA-1054), kuros būtiski atvieglināti nosacījumi nereģistrētu zāļu ienākšanai valstī ,paplašinot aptieku funkcijas kā vairumtirgotājam, kā arī piedāvātie grozījumi sakarā ar zāļu marķējumiem un lietošanas instrukcijām , lai nodrošinātu zāļu pieejamību.

Lai tiktu sasniegti Ziņojumā minētie mērķi,  vispirms  veikt izmaiņas:
1. Obligāti jāaizliedz jebkādas atlaides un reklāmas  zālēm – ieviešot  Latvijas tiesību aktos ES Tiesas lēmumu Tiesas spriedums lietā C-530/20 pēc būtības, kā arī valstij jāveic efektīgi  uzraudzības pasākumi.
2. Tā kā piedāvātās cenu reformas rezultātā var droši prognozēt aptieku skaita samazināšanos, veikt izpēti, cik aptiekas un kurās pašvaldībās (īpaši lauku reģionos) jau ir nerentablas, vai strādā bez peļņas, lai prognozētu, kā izmainīsies zāļu fiziskā pieejamība iedzīvotājiem un  zāļu fiziskas iegādes laiks – proti, cik aptieku, un kur tiks aizvērtas.  Izstrādāt stratēģiju, kā nodrošināt lauku reģionos iedzīvotājiem kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi tuvākajos 10 gados, kurā ņemt vērā potenciālo aptieku un farmācijas speciālistu skaita samazinājumu, kā arī faktorus, kas ietekmēs pieejamos zāļu iegādes ceļus sociālo riska grupu cilvēkiem , veciem un vientuļiem cilvēkiem. Nav mazsvarīgi arī jautājumi, kas saistīti ar valsts drošību patreizējos apstākļos.
3. Vienlaicīgi ar cenu reformas stāšanos spēkā ieviest zāļu izsniegšanas (ietilpst gan pacientu konsultēšana saņemot zāles, gan tehnisko darbību nodrošināšana aptiekās) maksu aptiekām par recepti EUR 2.50 (Igaunijas piemērs), (PVO  Ceļvedis - Roadmap for Improving Access to Medicines in Latvia Final Version – 2 May 2021), veicot aprēķinus un garantējot šādu līdzekļu pieejamību budžetā, vai norādot citus finansējuma avotus. Jau pašreiz šāda maksājuma neesamība garantē mums (līdz ar to – Latvijai) konkurences trūkumu ar Igaunijas aptiekām pārrobežu e receptei sākoties;
4. Veikt nekavējošus pasākumus no valsts puses, mazinot birokrātiskos un finansiālos šķēršļus  ražotājiem, lai saglabātu savu zāļu reģistrāciju Latvijā un esamību Kompensējamo zāļu sarakstā, kas nozīmē izmainīt ZVA un NVD cenrāža atsevišķas pozīcijas, pret kurām vērsušies zāļu ražotāji, un kuras veicina zāļu aiziešanu no Latvijas reģistra – līdz ar to, tirgus). Arī valsts iestādēm tad solidāri jāpiedalās zāļu cenu samazināšanas procesā, jo , piemēram, valsts iestādēm darbinieku atalgojumu reforma turpinās, kamēr aptiekās strādājošo farmācijas speciālistu atalgojumam pieaugma avotu vienkārši nebūs.
 5. Samazināt PVN zālēm (analogi kā to veica zemkopības nozarē) uz dažiem gadiem, lai izpētītu ietekmi uz zāļu cenām un pieejamību). Jo – cenšoties ietekmēt recepšu zāļu cenu, paredzams bezrecepšu zāļu cenu pieaugums. Jo ražotāju ‘’produktu portfeļi’’ vairumā satur kā recepšu, tā bezrecepšu zāles.
6. Optimizēt speciālistu nodarbinātību aptiekās - nodrošinot konsultāciju kvalitāti (farmaceits klātbūtni aptiekā vismaz 8 stundas), kā arī  aptiekā nodrošināt farmaceita asistenta darba uzraudzību.

            Nav notikusi visu Ziņojumā paredzēto pasākumu apspriešana ar nozari, iztrūkst ietekmes izvērtējums uz farmācijas speciālistu noslodzi, darba apstākļiem, atalgojumu un pieejamība aptiekās, pieļaujam, ka piedāvātās reformas var radīt pastiprinātu spriedzi, arī darba vietu zudumu farmaceitiem, jo komersanti centīsies gūt peļņu optimizējot izmaksas,  nevis palielinot nodarbināto speciālistu skaitu esošajās aptiekās. Darba slodzei un komersanta spiedienam uz speciālistiem palielinoties (lai aptieka tomēr būtu rentabla un gūtu peļņu ), speciālisti var izvēlēties pamest aptieku. Atalgojums nav pietiekošs un tā palielināšana būs neiespējama, ja netiks vienlaicīgi ieviesti kādi kompensējoši pasākumi farmaceitiem, kas ļautu ievērot profesionālo lēmumu neatkarību un farmaceita ētiku  tik ļoti detalizēti regulētu zāļu izplatīšanas ķēdi nodrošinot.
Jo paredzētais pasākumu komplekss Ziņojumā būs reforma, kas skars ne tikai zāļu finansiālo, bet vienlaicīgi arī fizisko pieejamību, ietekmēs zāļu racionālu un pareizu lietošanu – līdz ar to, pacientu drošumu un līdzestību.

 
Piedāvātā redakcija
-