Projekta ID
24-TA-1551Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz plāna projektā ietverto 2.2.1. pasākumu “Izmitināšanas koordinēšana un nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem tā ir nepieciešama, ņemot vērā nodarbinātības, izglītības, sociālās palīdzības, veselības aprūpes iespējas un pieejamo atbalstu: 2.2.1. novirzot personas brīvprātīgi uzņemošajās mājsaimniecībās un izmaksājot atlīdzību fiziskajām un juridiskajām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta regulējumu [..]”, šobrīd no dokumentiem nav skaidrs, vai šī pasākuma ieviešanā tiks saglabāta līdzšinējā pieeja, kas tika akceptēta iepriekšējā pārskata periodā, proti, ka tiks veikta cenu jeb tirgus izpēte, tādējādi atlasot ekonomiski pamatotāko pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus, kas attiecīgi nodrošinātu, ka minētajiem pakalpojumu sniedzējiem netiek segtas izmaksas, kas pārsniegtu tirgus cenu un tādējādi plānotais pasākums neradītu ekonomiskās priekšrocības attiecīgajiem pakalpojumu sniedzējiem un attiecīgi pasākums nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts, kā arī, ka primāri sniedzamais atbalsts (izmitināšanas pakalpojums) ir paredzēts Ukrainas civiliedzīvotājiem – fiziskām personām. Tomēr gadījumā, ja nav plānots šī pasākuma ieviešanā izmantot iepriekš minēto pieeju, skaidrojam, ka izmitināšanas pakalpojuma sniegšana komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ir kvalificējama kā saimnieciskā darbība neatkarīgi no tā, vai šo izmitināšanas pakalpojumu brīvprātīgi piedāvā fiziskā vai juridiskā persona un attiecīgi atlīdzības piešķiršana no publiskajiem līdzekļiem ir jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm. Gadījumā, ja tiek secināts, ka vienlaikus izpildās visas komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes, pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un tas ir jāievieš, piemērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu, piemēram, Komisijas 2023.gada 13.decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz plāna projektā ietverto 1.8.pasākumu “Pašvaldības vai juridisko personu transportlīdzekļu iesaistīšana un izmantošana Ukrainas civiliedzīvotāju transportēšanai Latvijas Republikas teritorijā, kad nav pieejams vai nav iespējams izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumu vai pakalpojumu dotētās reģionālās nozīmes maršrutā [..]” lūdzam skaidrot plāna projekta anotācijā, vai par juridisko personu transportlīdzekļu iesaistīšanu un izmantošanu Ukrainas civiliedzīvotāju transportēšanai Latvijas Republikas teritorijā ir plānots šīm juridiskajām personām izmaksāt atlīdzību. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja ir plānots iepriekš minēto atlīdzību no publiskiem līdzekļiem sniegt, tas ir vērtējams no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa. Skaidrojam, ka šajā gadījumā, ja ir paredzēts izmaksāt atlīdzību no publiskiem līdzekļiem juridiskajām personām, lai novērstu tiem iespējamu ekonomisko priekšrocību piešķiršanu, pakalpojuma sniedzēji – juridiskās personas ir jāizvēlas atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, tādējādi nodrošinot, ka izmaksātā atlīdzība pakalpojuma sniedzējiem nepārsniedz tirgus cenu un attiecīgi tiem izmaksātā atlīdzība nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2. un 4.pielikumā lielākā daļa aprēķinu tiek balstīti uz faktiskajiem izdevumiem līdz 2024.gada aprīlim, savukārt šobrīd jau ir 2024.gada novembris, lūdzam precizēt aprēķinus atbilstoši aktuālajiem izpildes datiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2025.gadā tiek plānots minimālās mēneša darba algas palielinājums no 700 euro līdz 740 euro, nepieciešams precizēt anotācijas 2.pielikuma 8.2.tabulā “Vienreizējā nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksa vienas minimālās mēneša algas apmērā” norādīto aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt anotācijas 4.2.pielikumā “Prognoze līdzekļu izlietojumam par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, euro” norādīto atsauci, ņemot vērā, ka ir 2024.gads.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Atkārtoti norādām, ka attiecībā uz Zemkopības ministrijai norādīto finansējuma apmēru 7.pielikumā (aprēķinā) norādītajām vienības izmaksām jāatbilst normatīvajos aktos noteiktajam apmēram, tomēr šobrīd aprēķinā izmantotā vienības izmaksa par laboratorisko izmeklējumu trakumsērgas antivielu līmeņa noteikšanai nesakrīt ar Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 256 "Veterinārās prasības Ukrainas civiliedzīvotāju dzīvnieku ievešanai Latvijas Republikā" pielikumā “Maksimālais maksas apmērs par veicamajiem pasākumiem dzīvnieku obligāto veselības prasību izpildei un dzīvnieku reģistrāciju” norādīto. Vēršam uzmanību, ka situācijā, ja būs nepieciešams segt izmaksas saistībā ar minētā pakalpojuma sniegšanu, būs jāievēro tās vienības izmaksas, kas ir noteiktas minētajos noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 3.pielikumā (aprēķinā) Satiksmes ministrijai norādīto finansējuma apmēru 2025. gadam atbilstoši 1.varianta prognozei kā tas attiecībā uz Satiksmes ministriju norādīts arī 1.pielikumā (kopsavilkums).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 12. un 14. pielikumu un norādīt pasākumam papildu nepieciešamā aprēķina pamatojumu, aizpildot tabulas ailes “Pamatojums”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3. sadaļas punktu “Cita informācija” ar likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 66. pantā noteikto informāciju par budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” noteikto apropriāciju 65 000 000 euro apmērā, kuru finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadā, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojektā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” pants, kas paredz iespēju finanšu ministram palielināt noteikto apropriāciju budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotajam finansējumam Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai, nav paredzēts, lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes prokollēmuma projekta 4. punktu.
Skaidrojam, ka, saskaņā ar ES un nacionālajiem fiskālās disciplīnas noteikumiem, 2025. gadā un turpmāk izdevumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijā netiek uzskatīti par vienreizējiem. Līdz ar to iespēja palielināt apropriāciju budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotajam finansējumam Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai netiek paredzēta.
Skaidrojam, ka, saskaņā ar ES un nacionālajiem fiskālās disciplīnas noteikumiem, 2025. gadā un turpmāk izdevumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijā netiek uzskatīti par vienreizējiem. Līdz ar to iespēja palielināt apropriāciju budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotajam finansējumam Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai netiek paredzēta.
Piedāvātā redakcija
-
