Atzinums

Projekta ID
24-TA-273
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam  izteikt jaunā redakcijā projekta pasākuma plāna 2. Rīcības virziena "Darba tirgus pakalpojumi" 2.2.2. aktivitātes "Ekonomisko neaktīvo iedzīvotāju grupu motivācija un iesaiste darba tirgū" 2.2.2.10. darbības rezultātu "Ilgstošas sociālās aprūpes attīstīšana: sociālās aprūpes pakalpojumu attīstīšana personu ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū", rezultatīvo rādītāju  "Plāns ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumu personu  ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū" un atbildīgos/līdaatbildīgos "LM/ pašvaldības, VSAC, SAC, sociālo pakalpojumu sniedzēji".
Pamatojums - Plāna ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamības un attīstības veicināšanai (23-TA-3058), pieejams  http://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/37eb2adb-efd0-4c3e-87bc-bc4dfd311173 . 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam::
-  2.2.2.10. aktivitātes  darbības  rezultātu izteikt šādā redakcijā: "Ilgtermiņa sociālās aprūpes pakalpojumu attīstīšana: sociālās aprūpes pakalpojumu attīstīšana personu ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū";
- rezultatīvo rādītāju izteikt šādā redakcijā  "Ieviesti Plāna ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamības un attīstības veicināšanai pasākumi";
- atbildīgos/līdzatbildīgos izteikt šādā redakcijā: "LM/pašvaldības, sociālo pakalpojumu sniedzēji".
 
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt stratēģiju ar informāciju sasaistē ar Valsts kontroles revīzijas "Vai pieaugušo izglītība sasniedz tai izvirzītos mērķus un atbilst darba tirgus vajadzībām?" ieteikumu par politikas mērķu, rezultātu un iznākuma rādītāju noteikšanu valsts finansētos pieaugušo izglītības projektos Latvijā, kas noteica Ekonomikas ministrijai, Izglītības un zinātnes ministrijai un Labklājības ministrijai:
1) politikas plānošanas dokumentos noteikt mērķus, politikas rezultātus un rezultatīvos rādītājus personu ar nepietiekamu izglītības līmeni iesaistei pieaugušo mācībās;
2) pieaugušo izglītības projektos personu ar nepietiekamu izglītības līmeni iznākuma (iesaistes) un rezultātu rādītājus plānot tā, lai sasniegtu pieaugušo izglītības valsts atbalsta mērķus.

 
Piedāvātā redakcija
Aicinām papildināt 23.lpp tekstu šādā redakcijā:

1) ANM 3.1.2.5.i. investīcijas “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” Investīcijas mērķis ir veicināt bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju un iekļaušanos darba tirgū, īstenojot profesionālās izglītības, pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas un neformālās izglītības pasākumus, un uzlabotas profilēšanas sistēmas ietvaros izstrādāt un ieviest digitālus prasmju novērtēšanas rīku efektīvāka individuālā pārkvalificēšanās un prasmju pilnveides piedāvājuma veidošanai, uzsvaru liekot uz digitālajām prasmēm. Investīcijas īstenošanai pieejamais ANM finansējums veido 28 710 000 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai - indikatīvi 1 443 584 euro.
2) ESF Plus 4.3.3.1.pasākuma "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana” mērķis ir veicināt bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju un iekļaušanos darba tirgū, īstenojot profesionālās izglītības, pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas un neformālās izglītības pasākumus, karjeras konsultācijas, mobilitātes atbalstu mācību laikā u.c. atbalstošus pasākumus. Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido 47 850 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 40 672 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 7 177 500 euro.

Attiecībā uz iznākuma rādītāju personu ar nepietiekamu izglītības līmeni (iegūta tikai vispārējā vidējā vai zemāks izglītības līmenis) iesaistei ar ANM un ESF Plus finansējuma atbalstu NVA organizētajās prasmju pilnveidē un pārkvalifikācijā ir plānots, ka tas īpatsvarā ik gadu veidos vismaz 30% profesionālajā izglītībā, kā arī vismaz 20% neformālajā izglītībā (valsts valodas un svešvalodas apguvē; IKT programmās) un vismaz 20% transportlīdzekļu un traktortehnikas programmās.

 
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 4.3.uzdevuma "Īstenotās kvalificētu darbinieku piesaistes aktivitātes/rezultāti/ termiņi" apakšuzdevuma 4.2.1.4. līdzatbildību no ZM uz IZM.
Piedāvātā redakcija
4.2.1.4.: Atbildība/Līdzatbildība: LM/ IZM, nozaru ministrijas
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt ceturtās sadaļas Pieaugušo izglītības piedāvājums un kvalitāte pasākumu parakstus 22.lpp beigās un 23.lpp sākumā. Vienlaikus 23.lpp dzēšot otrā un trešā pasākuma aprakstu redakcijas (secīgi ceturto pasākumu precizējot uz trešo).






 
Piedāvātā redakcija
22.lpp.: Papildus jāmin, ka 2024.-2029.gadā tiks īstenoti šādi ANM un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – ESF Plus) projekti, kuru ietvaros tiks sniegts atbalsts prasmju pilnveidei bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautām personām, tai skaitā, stiprināta kapacitāte darbam ar mērķa grupām, kurām nepieciešama prasmju pilnveide.

23.lpp.: 

2) ESF Plus 4.3.3.1.pasākuma "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana” mērķis ir veicināt bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju un iekļaušanos darba tirgū, īstenojot profesionālās izglītības, pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas un neformālās izglītības pasākumus, karjeras konsultācijas, mobilitātes atbalstu mācību laikā u.c. atbalstošus pasākumus. Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido 47 850 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 40 672 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 7 177 500 euro.

2) ESF Plus 4.3.3.2. pasākuma "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana"  mērķis ir veicināt bezdarbnieku, nodarbināto personu ar invaliditāti un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanos sabiedrībā, iekārtošanos pastāvīgā darbā vai noturēšanos esošajā darba vietā, īstenojot subsidētās nodarbinātības un darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumus, pielāgojot darba vietas un piedāvājot profesionālās piemērotības pasākumus personām ar invaliditāti un sniedzot citus atbalsta pasākumus ilgstošā bezdarba pārvarēšanai (reģionālā mobilitāte, atkarību pārvarēšana, individuālās un grupveida konsultācijas u.c.). Pasākuma kopējais plānotais finansējums veido 65 220 765 euro (no tā elastības finansējums – 14 000 000 euro), tajā skaitā ESF Plus finansējums – 55 437 650 euro (no tā elastības finansējums – 11 900 000 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 9 783 115 euro (no tā elastības finansējums – 2 100 000 euro).           
3) ESF Plus 4.3.3.3.pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai"  mērķis ir sniegt atbalstu sociālo uzņēmumu izveidei un attīstībai, lai uzlabotu sabiedrības dzīves kvalitāti, palielinātu sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātības iespējas, stiprinātu sociālo uzņēmumu ekosistēmas ilgtspēju un veicinātu sociālās uzņēmējdarbības attīstību kopumā. Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais finansējums veido 12 000 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 10 200 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 800 000 euro.


3) ESF Plus 4.3.3.6.pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana"  mērķis ir NVA institucionālās veiktspējas stiprināšana, tās sniegto pakalpojumu bezdarba samazināšanai un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā modernizācija un kvalitātes palielināšana. Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido 8 000 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 6 800 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 200 000 euro.

 
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta “Cilvēkkapitāla attīstības stratēģija 2024.-2027. gadam” (turpmāk – projekts) rīcības virziena “Ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju grupu motivācija un iesaiste darba tirgū” sadaļas “Ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju grupu motivācija un iesaiste darba tirgū” pasākuma redakciju “Ilgstošas sociālās aprūpes attīstīšana: sociālās aprūpes pakalpojumu attīstīšana personu ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū. Atbildība: LM; Līdzatbildība: pašvaldības, VSAC, SAC, sociālo pakalpojumu sniedzēji.”.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt šādā redakcijā: "Ilgtermiņa sociālās aprūpes attīstīšana: sociālās aprūpes paaklpojumu attīstīšana personu ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū. Atbildība: LM; Līdzatbildība: pašvaldības, sociālo pakalpojumu sniedzēji.". 
 
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 19.lpp. sadaļu 3.2. plānotās kvalificētu darbinieku piesaistes aktivitātes/rezultāti/ termiņi. Pasākumu 3.2.1.1. definējot uz "Pilnveidota darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzēju uzraudzības sistēma". Pasākumā 3.2.1.2. precizējot atbildību/līdzatbildību.  



 
Piedāvātā redakcija
3.2.1.1. Darbības rezultāts: "Pilnveidota darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzēju uzraudzības sistēma".
Pasākumā 3.2.1.2. atbildība/līdzatbildība: EM/LM, ĀM, IeM.
 
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 19.lpp. pasākumu aprakstus un informāciju par tiem.
Piedāvātā redakcija
Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – NVA) turpina pieņemt darba devēju pieteikumus vajadzīgo darbinieku praktiskai apmācībai Eiropas Sociālā fonda “Atbalsts bezdarbnieku izglītībai” pasākuma “Apmācība pie darba devēja” ietvaros. Darba devējiem tā ir iespēja ar NVA finansiālu atbalstu sagatavot viņiem nepieciešamos darbiniekus, īstenojot bezdarbnieku apmācību darba vidē otrajā, trešajā vai ceturtajā profesionālās kvalifikācijas līmeņa profesionālās kompetences ieguvei.
Lai iesaistītu vairāk bezdarbnieku praktiskajā apmācībā uzņēmumos pie darba devēja, 2023.gadā tika mainīti pasākuma noteikumi, nosakot, ka tiek vienkāršots finansējuma modelis un turpmāk darba devējam dotācijas apmērs bezdarbnieka praktiskās apmācības laikā (3 mēnešus) nebūs sadrumstalots, bet būs 60% apmērā no minimālās darba algas. Tāpat 2023.gadā tika ieviests samaksas par rezultātu princips izglītības iestādēm, kas iesaistās bezdarbnieku mācību nodrošināšanā, ņemot vērā vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku.
Lai papildus intensificētu bezdarbnieku apmācību uzņēmumā uz vietas, tiek piedāvāta  Apmācība pie darba devēja ar nozaru asociāciju iesaisti. Apmācība pie darba devēja ar nozaru asociāciju iesaisti var tikt  īstenota darbinieku sagatavošanai: apstrādes rūpniecības nozarei, transporta un uzglabāšanas nozarei, informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozarei, izņemot izdevējdarbību, kinofilmu, videofilmu, televīzijas programmu un skaņu ierakstu producēšanu, radio un televīzijas programmu izstrādi un apraidi.
Savukārt 2024.-2028. gadā ir plānots veikt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem – , ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.5. pasākuma “Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana” īstenošanu. Pasākuma mērķis ir uzlabot nodarbināto, jo īpaši darbspēju zaudēšanas riskam pakļauto un gados vecāko nodarbināto personu, darba vidi un darba apstākļus, veicināt to iesaisti veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumos, tādējādi uzlabojot nodarbināto zināšanas un prasmes un novēršot skeleta, muskuļu, saistaudu un psihoemocionālo slimību attīstību, kā arī sniegt atbalstu uzņēmumiem darbinieku ilgtspējīgai nodarbinātībai un veselības veicināšanas pārvaldībai un informēt sabiedrību par ilgāka un labāka darba mūža un aktīvās novecošanās jautājumiem. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido 12 852 385 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 10 924 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 927 858 euro.
Papildus, lai veicinātu bez darba esošo un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iesaisti darba tirgū, plānots 2024.-2029.gadā īstenot ESF Plus 4.3.3.2. pasākumu "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana", kura mērķis ir veicināt bezdarbnieku, nodarbināto personu ar invaliditāti un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanos sabiedrībā, iekārtošanos pastāvīgā darbā vai noturēšanos esošajā darba vietā, īstenojot subsidētās nodarbinātības un darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumus, pielāgojot darba vietas un piedāvājot profesionālās piemērotības pasākumus personām ar invaliditāti un sniedzot citus atbalsta pasākumus ilgstošā bezdarba pārvarēšanai (reģionālā mobilitāte, atkarību pārvarēšana, individuālās un grupu konsultācijas u.c.). Pasākuma kopējais plānotais finansējums veido 65 220 765 euro, tajā skaitā ESF Plus finansējums – 55 437 650 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 9 783 115 euro.         
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt ministriju līdzatbildību pasākumos (NVA Karjeras dienas; mērķētas karjeras konsultācijas u.c.) profesionālās izglītības popularitātes veicināšanai pieaugušajiem (9.lpp.), precizējot ZM uz IZM.
Piedāvātā redakcija
Pasākumi (NVA Karjeras dienas; mērķētas karjeras konsultācijas u.c.) profesionālās izglītības popularitātes veicināšanai pieaugušajiem Atbildība: LM; Līdzatbildība: IZM, nozaru ministrijas
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 8.lpp. redakciju, Labklājības ministriju norādot kā līdzatbildīgo, savukārt Tieslietu ministriju kā atbildīgo uzdevumā par  uzturlīdzekļu nemaksātāju motivācijas mehānismu izstrādi pārejai no ēnu ekonomikas uz iesaisti legālajā nodarbinātībā.
Piedāvātā redakcija
Uzturlīdzekļu nemaksātāju motivācijas mehānismu izstrāde pārejai no ēnu ekonomikas uz iesaisti legālajā nodarbinātībā Atbildība: TM, FM; Līdzatbildība: LM
 
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 8.lpp. redakciju, dzēšot Labklājības ministriju pie līdzatbildības (norādīta kā atbildīgā) saistībā ar uzdevumu par summētā nepilna darba laika risinājumu ieviešanu, veicinot darbaspēka pieejamību nepilna darba laika nodarbinātības gadījumos. Vienlaikus aicinām pie līdzatbildības pievienot arī Ekonomikas ministriju.
Piedāvātā redakcija
Summētā nepilna darba laika risinājumu ieviešana, veicinot darbaspēka pieejamību nepilna darba laika nodarbinātības gadījumos Atbildība: LM; Līdzatbildība: FM, EM
 
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Rosinām “Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas pasākumu plāna” 2.sadaļas “Darba tirgus paplašināšana” ievada daļu papildināt ar šādu atkāpi par Pasaules Bankas ziņojumā paustajiem secinājumiem attiecībā uz darba tirgus tendencēm kontekstā ar invaliditātes rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
Pasaules Bankas Ziņojumā “Invaliditātes politika un invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā” (Report No: AUS0001961, Washington D.C., Brussels and Riga November 2020), https://www.lm.gov.lv/lv/media/9799/download
tiek uzsvērts, ka Latvijai faktiski jāsāk gatavoties nākotnei, kad ievērojama iedzīvotāju daļa būs vecāka gadagājuma cilvēki, no kuriem daudziem būs funkcionēšanas ierobežojumi un invaliditāte. Pasaules Bankas eksperti uzsver, ka Latvijā ir strauji augoši invaliditātes rādītāji. Salīdzinājumam, ja 2018.gadā invaliditāte bija noteikta 10 procentiem Latvijas iedzīvotāju, tad pieaugums ar 2008.gadu ir par aptuveni 50%. Lai mazinātu iedzīvotāju novecošanās sociālo un ekonomisko ietekmi, valsts politikai jākoncentrējas uz profilaksi, veselīgu dzīvesveidu un veselīgu novecošanos, veicinot personu funkcionēšanas spēju saglabāšanu un palielinot personām iespējas palikt darba tirgū tik ilgi, cik vien viņas to spēj un vēlas. Tāpat ziņojumā ir norādīts, ka pētījumos ir pierādīts, ka cilvēkiem, kuri invaliditātes dēļ pamet darba tirgu, ir maz izredžu tajā atkal atgriezties. Tādējādi ir nepieciešams komplekss atbalsts, lai cilvēki, kas saskaras ar veselības traucējumiem, neizkristu no darba tirgus. Proti, ir nepieciešams, ka visi iesaistītie speciālisti - rehabilitologi, nodarbinātības dienesti, darba devēji, vietējie sociālie dienesti u.c., sadarbojas, lai palīdzētu personai atveseļoties un saglabāt nodarbinātību, ņemot vērā, ka invaliditāte ne vienmēr nozīmē zaudētas darba spējas, un arī personas ar invaliditāti var sniegt būtisku un kvalificētu darba spēka resursu, ja vien personām tiek sniegts tām nepieciešamais individuālais atbalsts.