Atzinums

Projekta ID
24-TA-1889
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 29.08.2023. sēdē pieņemtajā noteikumu projekta "Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai" anotācijā (pieejama: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/963e407f-d712-4709-b159-02805ef15850) skaidrots, ka “Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu dzēš pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu par visu piešķirto atbalsta summu vienā reizē par nodokļu parādiem, kuri uz lēmuma pieņemšanas brīdi nav samaksāti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.”
Tāpat anotācijā tika skaidrots, ka "Balstoties uz Ekonomikas ministrijas aplēsēm atbalstam varētu kvalificēties 5 sabiedriskās ēdināšanas sektora komersanti, līdz ar to paredzot vidēji vienam komersantam dzēst zaudējumus 4 milj. EUR apmērā kopējā fiskālā ietekme paredzama 20 milj. EUR kā neiegūtu nodokļu ieņēmumi."

Ņemto vērā, ka ir pagājis gandrīz gads, kopš Ministru kabineta sēdē pieņēma konkrētos atbalsta noteikumus, attiecīgi pa šo laikposmu ir arī mainījusies komersanta faktiskā situācija nodokļu saistību jomā, proti, uz atbalsta piešķiršanas dienu komersantam var vairs nebūt nodokļu parāds, par ko tam ticis piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai tikusi noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu un kas radies Covid-19 krīzes laikā.

Līdz ar to pirms tiek veikti grozījumi, primāri ir jāsaprot, vai uz doto brīdi ir komersanti, kuriem uz atbalsta piešķiršanas dienu varētu būt nesamaksāti nodokļu parādi atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam, par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.

Tā, piemēram, likuma “Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību” (zaudējis spēku 10.06.2020.) 3.panta pirmajā daļā tika noteikts, ka nodokļu administrācijai ir tiesības nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz trim gadiem, skaitot no iesnieguma iesniegšanas dienas. Tas nozīmē, ka uz šo brīdi šis samaksas termiņa pagarinājums ir izpildīts.
Savukārt saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 4.panta pirmo daļu nodokļu maksātājiem bija tiesības līdz 2021.gada 30.jūnijam pieteikties nodokļu samaksas termiņa pagarinājumam, un nodokļu administrācijai bija tiesības nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz trim gadiem, sākot no iesnieguma iesniegšanas dienas. Arī šajā gadījumā uz doto brīdi šāds samaksas termiņa pagarinājums ir uzskatāms par izpildītu.

Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par iespējamo komersantu skaitu, kas uz doto brīdi varētu kvalificēties atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. Anotācijā (1.lpp.pēdējā rindkopa) ir paskaidrots, ka grozījums nepieciešams, lai skaidri noteiktu un ļautu kvalificēties tikai tiem komersantiem, kuru Covid – 19 radītie zaudējumi pārsniedz Pagaidu regulējuma 3.1. iedaļas (shēma SA. 59592, SA.61338, SA.61873, SA..63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694)* noteikto atbalsta slieksni (2,3 milj. euro).
Tātad atbilstoši anotācijā rakstītajam atbalstam būtu jākvalificējas tikai komersantiem, kuru saņemto atbalstu summa ir sasniegusi Pagaidu regulējuma 3.1. iedaļā noteikto atbalsta slieksni 2,3 milj.euro, taču komersanta zaudējumi šo summu pārsniedz. Anotācijā rakstītais neatbilst projekta 1.punktā ietvertā 4.3.apakšpunktā  paredzētajam, kas paredz kvalificēšanos atbalstam, ja komersanta zaudējumi pārsniedz saņemto atbalsta summu, t.i., punkta redakcija  neietver anotācijā ietverto atbalsta sliekšņa (2,3 milj. euro) ierobežojumu. Lūdzam saskaņot redakcijas.

2.Tāpat Projekta 1.punktā ietvertajā 4.3.apakšpunktā ir paredzēts nosacījums, ka komersants bija tiesīgs pretendēt uz atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) 3.1. iedaļu (shēma SA. 59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694).
Savukārt Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmuma SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu 16.punkta “c” apakšpunktā kā kritērijs ir norādīts atbalsta saņemšana, nevis pretendēšanas tiesības.
Minētajai atšķirībai redakcijā ir nozīme, jo šobrīd tiesību normas redakcijas ietvaros vērtēt, vai komersants vispār bija tiesīgs pretendēt uz atbalstiem, kurus administrē citas iestādes (SA.57125, SA.57423, SA.57740,  SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650,  SA.58104,  SA.58839, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.62917, SA.63308, SA.100694, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.63031), nav VID kompetence. Tāpat VID šobrīd nav pamata pārvērtēt komersantu teorētiskas tiesības pretendēt uz VID administrētajiem atbalstiem, kuros iesniegumi par atbalstu vairs netiek izskatīti. Lūdzam saskaņot redakciju ar Eiropas Komisijas dokumenta redakciju.  
Ievērojot minēto, lūdzam novērst pretrunas anotācijā  un projekta 1.punktā ietvertajā 4.3.apakšpunkta redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 4.5. apakšpunktā ietverts kritērijs klientu plūsmas, salīdzinot attiecīgo atbalsta periodu ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, samazinājumam (vismaz par 20%) un saistībai ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas radušies Covid-19 ietekmē. Atbilstoši anotācijā (5.lpp. 1.rindkopa) norādītajam  klienta plūsmas samazinājumu VID nosaka, pamatojoties uz  komersanta iesniegto informāciju.
VID nav zināmi dati par komersanta klientu plūsmu, savukārt projektā nav ietvers komersanta pienākums šādu informāciju iesniegt VID. Savukārt Noteikumu 9.1.apakšpunkts VID ieskatā ir zaudējis savu aktualitāti.
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt projektu ar jaunu punktu, kas paredz informācijas par klientu plūsmu sniegšanu VID – ietvert projektā 4.punktu Noteikumu 9.1.apakšpunkta redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
“9.1.informāciju par klientu plūsmu atbalsta periodā un  2019. gada attiecīgajā mēnesī”.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
5. punktā ietverta atšķirīga pieeja atbalsta aprēķināšanā – atbalstu laikposmā no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam nosaka 100% apmērā no attiecīgā mēneša neto zaudējumiem Noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē. Savukārt atbalstu laikposmā no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim nosaka 80% apmērā no uzņēmuma finanšu rezultātu (pamatdarbības peļņa) attiecīgajā mēnesī, kuru salīdzina ar 2019. gadu.
VID nav zināmi dati par uzņēmuma finanšu rezultātu (pamatdarbības peļņu) laikposmā no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim. Arī projektā nav ietverts komersanta pienākums šādu informāciju iesniegt VID.
Ievērojot minēto, nepieciešams salāgot Noteikumu 9.punktu atbilstoši projektā ietvertajam regulējumam, nosakot attiecīgo atbalsta periodā iesniedzamo dokumenta apjomu, t.i. izteikt noteikumu 9.4. un 9.5.apakšpunktu jaunā redakcijā, kā arī ietvert Noteikumu jaunu 9.6.apakšpunktu, paredzot informācijas par laikposmā no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim uzņēmuma finanšu rezultātu (pamatdarbības peļņu) attiecīgajā mēnesī sniegšanu.
 
Piedāvātā redakcija
“9.4. dokumentu, kas satur informāciju par komersanta zaudējumiem šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē laikposmā no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam par katru atbalsta periodu, kurā tiek pieprasīts atbalsts;
9.5. par laikposmu no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam aizpildītu attiecīgā atbalsta mēneša un attiecīgā 2019. gada mēneša revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē;
9.6. par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim – aizpildītu attiecīgā atbalsta mēneša revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu.”
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu projekts nerada ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, lūdzam svītrot punktā “Cita informācija” norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas V sadaļu un noteikumu projekta punktu izvērtējumu veikt pret konkrētiem Eiropas Komisijas lēmuma  SA.109275 atbilstošajiem punktiem.
Piedāvātā redakcija
-