Atzinums

Projekta ID
22-TA-3597
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 10.11.2023. notika tikšanās ar EK revidentiem par Komisijas auditu Nr.DAC514LV1050 ES fondu 2014-2020.g. perioda kompetences centros, kura ietvaros Latvijai plāno piemērot sistēmisku finanšu korekciju līdz 25%. Ņemot vērā, ka 2.2.1.3.i. investīcijas ietvaros saskatām līdzīgu īstenošanas shēmu kā  2014-2020 perioda kompetences centru programmā, aicinām papildināt anotāciju ar interešu konflikta risku mazinošiem pasākumiem un vispārīgu risku izvērtējumu, kas nodrošina finanšu korekcijas riska mazināšanu nākotnē. Papaildus aicinām sagaidīt un ņemt vērā EK viedokli par Kompetenču programmas shēmu, kas tika nosūtīta kopā ar 5.1.1.2.i. MK noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
10.11.2023. notika tikšanās ar EK revidentiem par Komisijas auditu Nr.DAC514LV1050 ES fondu 14-20 perioda kompetences centros, kura ietvaros Latvijai plāno piemērot sistēmisku finanšu korekciju līdz 25%. EK auditori uzskata, ka, kompetences centri var būt padomdevēji, konsultēt, bet nevar atlasīt pētniecības projektus, kam tiek piešķirs finansējums. Lūdzam EM izvērtēt investīcijas ieviešanas shēmu ņemot vērā riskus, kas izriet no EK norādījumiem 14-20 KC programmas auditā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija sniegusi skaidrojumu izziņā, ka finansējuma saņēmējs, lai nodrošinātu pētniecības projektu priekšizvērtējumu, var pieprasīt datus no tādām valsts informācijas sistēmām kā, piemēram, VID datubāzes, lai pārliecinātos, vai pētniecības projekta pieteicējam nav VID administrēto nodokļu parāda, tai skaitā VSAOI parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro. Lūdzam papildināt anotāciju ar minēto informāciju, kā ari aicinām saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju. Papildus skaidrojam, ka jebkurai datu bāzei ir piekļuves nosacījumi, tas nozīmē, ka ir jābūt skaidri noteiktam mērķim, tiesiskajam pamatojumam datus pieprasīt un saņemt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar ANM darbības kārtības II pielikuma 47.1.punktā noteikto uzraudzības rādītāju: līdz 2023.gada 30.jūnijam apstiprināti 8 pētniecības projekti.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju par sasniedzamiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt iesniedzamo dokumentu sarakstu ar apliecinājumu par projekta iesniedzēja pieredzi inovāciju projektos un projekta vadītāja iepriekšējo pieredzi starptautisku projektu vadībā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projekta 21. punktu, nosakot, ka līdz ar projekta iesniegumu iesniedzams arī to personu saraksts, uz kuru saimnieciskās darbības rezultātu datiem tas balstās, lai apliecinātu atbilstību šo noteikumu 32.2. un 32.3. apakšpunktos minētajām prasībām. Vienlaikus lūdzam dzēst prasību par gada pārskatu iesniegšanu, ņemot vērā, ka gada pārskati ir publiski pieejami.
 
Piedāvātā redakcija
projekta dalībnieku sarakstu, norādot nosaukumu, reģistrācijas numuru un šo noteikumu 32.2. un 32.3. apakšpunktā minētos finanšu rādītājus.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu dzēst noteikumu projekta 22. punktu. Vēršam uzmanību, ka aģentūras lēmuma pieņemšanas termiņu šajā gadījumā nosaka Administratīvā procesa likums (kurā noteiktais termiņš administratīvā akta izdošanai ir īsāks).
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.5.1. un 25.5.2. apakšpunktus, kā arī projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, skaidri definējot prasības attiecībā uz nozares asociāciju un tās sniegtās atbalsta vēstules nozīmi projektu iesniegumu vērtēšanā. Šī brīža redakcija nav viennozīmīga, jo tajā akcentēts vēstules iesniegšanas fakts, nevis nozares asociācijas atbilstība prasībām. Lūgums skaidri noteikt, ka vērtējams ir projekta iesniedzēja un tā dalībnieku, neskaitot pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas un pašvaldības, eksporta apjoms un apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā vai nozares asociācijas, kas apvieno nozares saimnieciskās darbības veicējus, neskaitot pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas un pašvaldības, kura sniegusi atbalsta vēstuli, kopējais eksporta apjoms un apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtā finanšu gadā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai, nevis vai projekta iesniedzējs iesniedz atbalsta vēstuli par projekta nozīmību nozares attīstībā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.6. apakšpunktu, nodrošinot nepārprotamību par atbalstīšanas secību. Saskaņā ar noteikumu projekta 25.6.1. apakšpunktā minēto ir iespējams atbalstīt projektu arī nepilnā apmērā, taču šajā punktā norādīta pretrunīga kārtība, proti, ja kāda projekta atbalstīšanai finansējums nav pietiekams, atbalsta nākamo aiz tā. Aicinām noteikumu projekta 21.6.apakšpunktā dzēst vārdus "tad atlikušo finansējumu piešķir, lai atbalstītu nākamo projekta iesniegumu ar augstāko vērtējumu saskaņā ar šo noteikumu 24.4. apakšpunktu".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Prasības projekta iesniedzējiem ir noteiktas saskaņā ar kompetences centriem izvirzītajām prasībām 2016.gada 5.janvāra MK noteikumos Nr.2 (17.punkts). Lūdzam atkārtoti izvērtēt ierobežotas projektu atlases piemērošanu šīs investīcijas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka šobrīd norit darbs pie vispārēja, horizontāla aizlieguma ar Krieviju saistītiem komersantiem saņemt publiskos līdzekļus atbalsta veidā, lūdzam papildināt noteikumu projektu, iekļaujot atbilstošu ierobežojumu atbalsta saņemšanai. Aicinām ministriju savas kompetences ietvaros izvērtēt, cik stingri noteikt ierobežojumus.
Variants 1 (stingrāks): Atbalstu nepiešķir atbalsta pretendentam, ja tā dalībniekiem un to saistītajiem uzņēmumiem, kuri ir reģistrēti valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder kapitāldaļas atbalsta pretendenta uzņēmumā;
Variants 2: Atbalstu nepiešķir atbalsta pretendentam, ja tā dalībniekiem un to saistītajiem uzņēmumiem, kuri ir reģistrēti valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu atbalsta pretendenta uzņēmumā;
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt iesniedzamās informācijas veidu un apjomu, kas apliecinātu nozares asociācijas atbilstību prasībām, ka asociācijas apvieno nozares saimnieciskās darbības veicējus, kuru kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā pārskata gadā ir vismaz 150 milj. euro un kopējais eksports ir vismaz 75 milj. euro pēdējā noslēgtajā pārskata gadā (piemēram, nozares asociācijas dalībnieku saraksts).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot nozares asociācijas atbalsta vēstules pievienoto vērtību - ne no noteikumu projekta, ne to pielikumā pievienotās kritēriju kopas tas nav nolasāms. Vienlaikus aicinām noteikumu projekta 22. punktā nozares asociācijas vēstuli noteikt kā projekta iesniegumam pievienojamo dokumentu, skaidri definējot gadījumus, kad tās iesniegšana ir attiecināma, un tās saturu. Komentārs attiecināms arī uz noteikumu projekta 33.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 51. punkts attiecas uz sadarbības partneriem, nevis projekta iesniedzēju, lūdzam precizēt noteikumu projekta 53. punktu, skaidri nosakot finanšu plūsmas nodalīšanas prasību attiecīgi uz projekta iesniedzēju un sadarbības partneri un tā darbībām atbalstāmajām un neatbalstāmajās nozarēs.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 54.1. apakšpunkta apakšpunktos iekļautās atsauces uz Komisijas Regulas Nr. 651/2014 25.panta 3.punkta apakšpunktiem, jo atsevišķas atsauces tiek lietotas nekorekti un piesauktās attiecināmās izmaksas neatbilst attiecīgajā regulas normā minētajām attiecināmajām izmaksām. Lūdzam attiecīgi precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs nodoms noteikumu punkta redakcijai, proti, nav saprotams, kādi ir nosacījumi, lai atbalsts nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts juridiskiem pakalpojumiem (MKN 54.2.3. apakšpunktā noteiktās izmaksas) un projekta vadības izmaksas (MKN 54.2.2. apakšpunktā noteiktās izmaksas). Skaidrojam, ka finansējuma saņēmēja līmenī tiek piešķirts komercdarbības atbalsts (piemērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu) - viss 54.2. punktā minētais atbalsts ir komercdarbības atbalsts finansējuma saņēmējam. Savukārt, iepirkuma procedūras piemērošanas rezultātā tiek izslēgta komercdarbības atbalsta piešķiršana preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī (nevis finansējuma saņēmēja līmenī). Attiecīgi lūdzam dzēst šo noteikumu punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
AF netiek paredzēti maksājuma pieprasījumi, lūdzam visā MK noteikumu tekstā precizēt lietoto terminu uz "progresa pārskats".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Joprojām uzturam izziņas 58.punktā ietverto Finanšu ministrijas iebildumu. Skaidrojam, ka Atveseļošanas plānā nav noteikti projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, līdz ar to noteikumu projekta 79.6.apakšpnktā ietvertā atsauce uz Atveseļošanas plānu nav pieņemama.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta  80.punktā ir sniegta vispārēja atsauce, ka nozares ministrijai ir tiesības pieprasīt piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē esošajiem personificētiem datiem, lai nodrošinātu šo noteikumu 79.1., 79.3. un 79.8. apakšpunktos minēto pienākumu izpildi.
Ne no projekta, ne no tā anotācijas nav saprotams, kā Valsts ieņēmumu dienesta dati tiks izmantoti Ekonomikas ministrijas funkciju nodrošināšanai, piemēram, nodrošināt projektā ietverto rādītāju uzraudzību.
Tāpat noteikumu projekta  35.punktā ir norādītas prasības, kad aģentūra noraida pieteikumu un tajā nav ietverta pārbaudāmā informācija no Valsts ieņēmumu dienesta. Arī šajā punktā ietvertie dati nav iegūstami no Valsts ieņēmumu dienesta.
Ņemot vēra to, ka 80.punktā ir uzskaitīta liela apjoma personalizēta informācija par nodokļu maksātājiem, tā īpašumiem, radniecību utt., kuru Ekonomikas ministrijai jāiegūst no Valsts ieņēmumu dienesta pamatojoties uz 79.1., 79.3. un 79.8. apakšpunktos minēto pienākumu izpildei, un no projekta nav saprotams konkrēts mērķis iegūt personificētu informāciju tieši šī projekta ietvaros.
Ievērojot to, ka personas datu apstrāde ir tiesiska tikai tādā apmērā un tikai tad, ja tā atbilst kādam no Datu regulas 6. panta 1. punktā noteiktajiem tiesiskajiem pamatiem un 5. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem. Datu regulas 5. panta 1. punkta “a” apakšpunkts noteic, ka personas dati tiek apstrādāti ne vien likumīgi un godprātīgi, bet arī datu subjektam pārredzamā veidā.
Tāpat Eiropas Savienības tiesa  apsvērumos par pieprasījuma tiesiskuma pārbaudi un liela apjoma personas datus saturošas informācijas pieprasījumu ir norādījusi, ka informācijas pieprasījumā ir jābūt iekļautam pamatojumam un attiecībā uz pamatojumu nepietiek formāli atsaukties tikai uz likuma normu, kas ļauj izdot šo pieprasījumu, kā arī informācijas pieprasītājam ir jāpierāda, ka tas centies vācamo personas datu apjomu, cik vien iespējams, minimizēt.
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punktu nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) drīkst sniegt informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas citu valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai vai speciālajās tiesību normās par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu noteikto regulēšanas funkciju izpildes nodrošināšanai, kā arī valsts institūciju funkciju izpildes nodrošināšanai — informāciju, kura ir vienīgi nodokļu administrācijas rīcībā vai kuru nodokļu administrācijai atbilstoši tās kompetencei ir pienākums radīt, informējām ka Valsts ieņēmumu dienests nedod piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzēm, bet gan nodrošina informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām, kurai ir pirmavots. Ievērojot minēto Valsts ieņēmumu dienests nesniedz datus, kuru turētājs un pirmavots ir cita valsts institūciju, piemēram, dati personas īpašumiem, adresi, Administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību klasifikatora kodiem, fiziskas personas statusu, pilsonību, ģimenes stāvokli, radiniekiem.
Turklāt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta septītajā daļā noteikts, ka persona, kas izpaudusi konfidenciālo informāciju par nodokļu maksātāju, tiek saukta pie likumos noteiktās atbildības. Ievērojot minēto informācija ir izmantojama minimālajā apmērā un tikai tādu mērķu sasniegšanai kāds ir paredzēts normatīvajā regulējumā.
Ņemot vēra minēto, lūdzu precizēt projekta 80.punktu paredzot, ka Valsts ieņēmumu dienests sniedz informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām, kurai ir pirmavots, kā arī izvērtēt vai informācija nav iegūstama pēc pieprasījuma un papildināt projekta anotāciju  sniedzot detalizētu skaidrojumu par datu izmantošanu, tā pamatojumu un mērķi, kāda tieši informācija tiks izmantota pie 79.1., 79.3. un 79.8.  apakšpunktiem no 80. punkta uzskaitītā šī projekta ietvaros.
Papildus, vēršam uzmanību, ka 80.14, 80.15, 80.17 apakšpunktos uzskaitīta informācija nav pieejama standartpārskatos, bet gan datu analīzes sistēmā, kurai pieeja ārējiem lietotājiem netiek nodrošināta. Ievērojot minēto,  lūdzam arī svītrot projekta 80.14, 80.15, 80.17 apakšpunktu.
Ņemot vēra nelielo projektu skaitu, lūdzam tomēr izvērtēt nepieciešamības gadījumā informācijas pieprasīšanu minimālā apjomā pēc individuālā pieprasījumā, nevis piekļūt visu Latvijas iedzīvotāju datiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pēc projekta iesnieguma iesniegšanas projekta iesniegums tiek vērtēts atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumā esošajiem kritērijiem, kuros šobrīd nav paredzēta tādu aspektu kā interešu konflikta, krāpšanas u.tml vērtēšana. Vienlaikus nav saprotams, kādā griezumā interešu konflikts varētu tikt konstatēts, ņemot vērā, ka sadarbības partneru atlase tiks uzsākta tikai pēc projekta iesnieguma iesniegšanas – nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt 3. pielikumu ar atbilstošu kritēriju un iekļaut skaidrojumu anotācijā vai dzēst noteikumu projekta 81.1.1. apakšpunktu, ņemot vērā, ka vērtēšanas tvērums noteikts jau iepriekšējās noteikumu projekta nodaļās.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst šo punktu, lai mazinātu administratīvo slogu. Visi dati par līguma grozījumiem katrā projektā ir pieejami Vadības informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt izmaksu attiecināmības termiņu, ievērojot to, ka projekta izdevumu veikšanas termiņš un investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2026.gada 31.augustam, atbilstoši precizējot noteikumu projekta 86.1.13.punktu. Vienlaikus aicinām MK noteikumos noteikt, ka projekti ir jāīsteno un rādītāji ir jāsasniedz, pievienojot to sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju, vēlākais līdz 2026.gada 30.jūnijam, lai Aģentūra un nozares ministrija  varētu veikt visas nepieciešamās pārbaudes, noslēguma maksājumus un sagatavot nepieciešamo informāciju pārvaldības deklarācijas un audita kopsavilkuma sagatavošanai.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, kas ir saprotams ar terminu "gala rezultātu rādītāji"?
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 60. punktam nozares ministrijas ir aicinātas “MK noteikumos un informatīvajos ziņojumos noteikt, ka AF investīciju projekti ir jāīsteno un rādītāji ir jāsasniedz, pievienojot to sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju, vēlākais līdz 2026.gada 30.jūnijam, lai līgumslēdzējs, nozares ministrija vai Valsts kanceleja varētu veikt visas nepieciešamās pārbaudes, noslēguma maksājumus un sagatavot nepieciešamo informāciju pārvaldības deklarācijas un audita kopsavilkuma sagatavošanai…”. CFLA aicina pārskatīt izvirzītos nosacījumus par pēdējo maksājuma pieprasījumu no FS puses 2027.gadā ņemt vērā arī, ka CFLA funkcijas un finansējums projektu uzraudzībai beidzas 2026.gada beigās, līdz ar noslēguma ziņojuma iesniegšanu EK.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 86.2.3. punkta redakciju - atsevišķu projektu līmenī, apstiprinot progresa pārskatus, nevar būt noteikti sasniedzamie rādītāji atbilstoši 7.punktā noteiktajam kopējam investīcijas ietvaros sasniedzamajam finanšu rādītājam. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt normu tā, lai būtu skaidri nodalīti subjekti un to pienākumi. No šī brīža normas redakcijas izriet, ka finansējuma saņēmējs arī sniedz atbalstu komersantiem, kas nav korekti.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Katra projekta maksājumu grafiks nevar būt piesaistīts kopējiem investīcijas rādītājiem - nav saprotams, kā aģentūra veiks maksājumus, izvērtējot 7.punktā noteiktos rādītājus un kā finansējuma saņēmējs veiks savu maksājumu prognozi attiecībā pret kopējiem investīcijas finanšu rādītājiem. Vienlaikus, lūdzam izvērtēt maksājuma grafika iesniegšanu ik pa 3 mēnešiem - līdz šim līgums ar finansējuma saņēmēju paredzēja, ka grafiks tiek iesniegts ar kārtējo progresa pārskatu vai pēc nepieciešamības.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumus papildināt ar nosacījumu, ka sadarbības iestāde vērtē komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai), vidējai vai lielai komercsabiedrībai uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atstāt noteikumu projektā normu, kas iepriekšējā iterācijā bija ietvert noteikumu projekta 103.punktā (Finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt un uzskaitīt datus projekta rādītāju sasniegšanas progresa noteikšanai). Vēršam uzmanību, ka minēto datu uzkrāšana ir būtiska audita un izvērtējumu gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, kā pētniecības projektu vērtēšanas komisija pārliecināsies par pētniecības projekta piederību noteiktai pētniecības kategorijai (rūpnieciskie pētījumi / eksperimentālā izstrāde / tehniski ekonomiskā priekšizpēte), ja šo izvērtējumu neveiks zinātniskie eksperti. Vēršam uzmanību, ka dažādu pētniecības kategoriju darbībām (rūpnieciskie pētījumi / eksperimentālā izstrāde / tehniski ekonomiskā priekšizpēte) paredzēta atšķirīga atbalsta intensitāte.
Izziņā sniegtais skaidrojums "pētniecības projekta lietderību un efektivitāti var izvērtēt, ja skatās konkrētu pētniecības kategoriju" neatbild uz uzdoto jautājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
118.punkts dublējas ar 116.punktu, lūdzam dzēst vienu no šiem punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šādai interešu konflikta definīcijai CFLA piekrīt tikai gadījumā, ja Eiropas Komisija apstiprina šādu pieeju. Ņemot vērā, ka Eiropas Komisija uz šo brīdi šādu pieeju nav apstiprinājusi, CFLA lūdz izvērtēt šādas interešu konflikta definīcijas iekļaušanu MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šāda interešu konflikta definīcijai CFLA piekrīt tikai gadījumā, ja Eiropas Komisija apstiprina šādu pieeju. Ņemot vērā, ka Eiropas Komisija uz šo brīdi šādu pieeju nav apstiprinājusi, CFLA lūdz izvērtēt šādas interešu konflikta definīcijas iekļaušanu MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu iesniegt izskatīšanai kritēriju metodikas melnrakstu, lai sniegtu visaptverošus komentārus par noteikumu projekta pielikumā ietverto kritēriju kopu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekts papildināts ar ļoti plašu datu apjomu, kas Valsts ieņēmumu dienestam ir jānodod Ekonomikas ministrijai. Tomēr ne no anotācijas, ne no projekta nevar secināt, kādā veidā minētie dati tiks izmantoti un kāpēc Ekonomikas ministrijai ir nepieciešams tik liels personalizētu datu apjoms, kaut gan projekta mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana komersantu digitālajai transformācijai, tai skaitā mūsdienīgu automatizācijas, robotizācijas un darba kontroles rīku ieviešanu ražotnē, piesaistot privāto līdzfinansējumu inovāciju ieviešanā. Sasniedzamie radītāji ir, ja Ekonomikas ministrija (izstrādā kopsavilkuma dokumentu, kurā iekļauts pamatojums, kā tika sasniegts mērķis, ar atsaucēm uz tīmekļvietnēm, kurās pieejami mērķi pamatojošie dokumenti.
Investīcijas mērķa grupa ir sīkie (mikro), mazie, vidējie, lielie komersanti, tai skaitā, valsts kapitālsabiedrības un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kas attīsta produktus, pakalpojumus un tehnoloģijas viedās specializācijas jomās.
Kādu informāciju iesniedz projekta iesniedzējs ir norādīts 22.punktā. Projektu iesniegumu vērtēšanai Aģentūra izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir Aģentūras pārstāvji un vismaz viens pārstāvis no nozares ministrijas. Tātad iesniegumā minētos kritērijus vērtē Aģentūras izveidota komisija, nevis Ekonomikas ministrija.
Nosacījumi, kādiem ir jāatbilst projekta iesniedzējam ir noteikti 33.punktā, kur viens no nosacījumiem ir, ka projekta iesniedzējam nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parāda, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos projekta iesniegšanas dienā un precizētā projekta iesniegšanas dienā attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu.
Informācija par nodokļu parāda neesamību ir pieejam Valsts ieņēmumu dienesta publiskajā datu bāzē. Līdz ar to informācija no Valsts ieņēmumu dienesta valsts informācijas sistēmām nav nepieciešama. Lūdzam papildināt projekta anotāciju sniedzot detalizētu skaidrojumu par datu izmantošanu, tā pamatojumu un mērķi, kāda tieši informācija tiks izmantota pie 79.1., 79.3. un 79.8.  apakšpunktiem no 80. punkta uzskaitītā šī projekta ietvaros.

 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas II.sadaļā "Attiecināmās izmaksas un izmaksas, kas netiek segtas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem" minēts, ka "Pētniecības projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, kas radušās pēc pētniecības projekta iesnieguma iesniegšanas finansējuma saņēmējam, atbilstoši MK noteikumu 54.1. apakšpunktam:", savukārt, anotācijas VI.sadaļā "Investīcijas īstenošanas nosacījumi" minēts, ka "Komercdarbības atbalsts tiek sniegts tādām projekta iesnieguma darbībām, kas tiek uzsāktas pēc projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā, ko vērtē Aģentūra. Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā", kas ir saskaņā ar noteikumu 47.punktā minēto. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši noteikumos minētajam. 
 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, ar kuriem aģentūras lēmumiem plānots nodrošināt atbilstību principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" piemērošanai, vai lūdzam precizēt punkta redakciju. Vēršam uzmanību, ka par pētniecības projektu atbilstību "nenodarīt būtisku kaitējumu" principam pārliecinās finansējuma saņēmējs, nevis aģentūra.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju apvienot 9. un 11.punktā norādīto informāciju par nozares ministrijas izstrādājamo kopsavilkuma dokumentu - abi punkti ir identiski. Papildus, lūdzam apvienot arī 10. un 12.punktu ņemot vērā, ka arī šie punkti ir identiski, tādējādi padarot MK noteikumu struktūru vieglāk lasāmu un uztveramu.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, ar kuriem aģentūras lēmumiem plānots nodrošināt atbilstību principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" piemērošanai, vai lūdzam precizēt punkta redakciju. Vēršam uzmanību, ka par pētniecības projektu atbilstību "nenodarīt būtisku kaitējumu" principam pārliecinās finansējuma saņēmējs, nevis aģentūra.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 13.punktu ar atsauci uz  noteikumu projekta punktu, kas nosaka, par kādu rādītāju sasniegšanu ir atbildīgs finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nolūkā mazināt administratīvo slogu un neuzstāt uz veidlapas fizisku iesniegšanu gadījumos, kad tā ir pieejama sistēmā, lūdzam notiekumu projekta 22.3. apakšpunktu izteikt zemāknorādītajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
De minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto veidlapas “Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai” izdruku (attiecināms, ja projekta iesniegumā netiek norādīts sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numurs).
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta 25.6.1. punktu, nosakot, ka, ja projekta iesniedzējs piecu darbdienu laikā no lēmuma paziņošanas nav apstiprinājis gatavību iesaistei projektā ar samazinātu Atveseļošanas fonda finansējumu, tas zaudē tiesības pretendēt uz dalību attiecīgā projektu iesniegumu atlasē.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 35.1.7. un 35.1.8.apakšpunktu, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem, kas nacionāli pārņemti no Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. panta.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst vārdus "no finansējuma saņēmējam apstiprinātā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra".
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā līdzšinējo kompetences centru projektu īstenošanas praksi, kur praktiski vienmēr izpildās 44. punkta nosacījumi, lūdzam izskatīt 43. punkta lietderību.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Joprojām uzturam izziņas 175.punktā izteikto priekšlikumu. Vēršam uzmanību, ka termins "neatbilstība" AF ietvaros netiek izmantots. Atbilstoši AF koordinējošās iestādes izstrādātajam skaidrojumam “Skaidrojumi par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā” (pieejams te: https://old.esfondi.lv/upload/anm/skaidrojumi_par_af_parkapumiem.pdf) termina "neatbilstība" vietā ir izmantojams termins "korektīvās darbības".
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 79.1., 79.3. un 79.8. apakšpunktos minēto pienākumu izpildei nepieciešami visi noteikumu projekta 80. punkta apakšpunktos uzskaitītie dati. Kā arī ņemot vērā noteikumu projekta 80.5. apakšpunktā noteikto, aicinām noteikumu projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju, un atbilstoši papildināt anotācijas 8.1.13. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
76.1.2. un 76.1.3. punktos norādītie procesi nav nodalāmi - sadarbības partneru pētniecības izvērtējumi tiek iesniegti un izskatīti kopā ar līguma grozījumiem - lūdzam apvienot abus punktus.

Piedāvātā redakcija
pirms līguma grozījumu apstiprināšanas, ar kuriem pievienoti sadarbības partneri un iesniegti sadarbības partneru projektu izvērtējumi.
49.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Interešu konflikts tiek izvērtēts arī pirms starpposma maksājumu veikšanas, kur attiecīgi izdevumus ir apstiprinājusi projektu vērtēšanas komisija - interešu konflikts šajā posmā tiek izvērtēts neatkarīgi no tā, vai ir notikušas izmaiņas projektu vērtēšanas komisijā, jo šajā posmā tiek iesaistīti jauni sadarbības partneri / ārpakalpojumu sniedzēji, kādēļ komisijas saistības ir vērtējamas atkārtoti. Lūdzam pievienot punktu par interešu konflikta pārbaudi arī šajā projektu uzraudzības posmā.

Piedāvātā redakcija
"pirms progresu pārskatu apstiprināšanas...."
50.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vārdu "Šo noteikumu" lietojumu, nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot šos vārdus.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 86.1.3.punktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs nodrošina vizuālās identitātes prasības atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda un atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
86.1.3.īstenot apstiprināto projektu kā stratēģiski svarīgu projektu, nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas fonda finansēšanas nolīguma 10. pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
52.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka finansējuma saņēmējs paraksta arī apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, norādot, kādām informācijas sistēmām, datiem plānots piekļūt, un kāds ir mērķis. 
Piedāvātā redakcija
-
54.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 104.1. apakšpunktā vārdus "vai vienošanās", ņemot vērā projekta iesniedzēju juridisko statusu.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, ka informācija VID datu bāzē tiek pārbaudīta uz lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī pieejamo informāciju datu bāzē - datu bāzē informācija tiek atjaunota aptuveni ar 2 dienu nobīdi, tādējādi aģentūrai nav iespējams pārliecināties par nodokļu parādu uz konkrēto dienu, kad tiek pieņemt lēmums.
Piedāvātā redakcija
papildināt tekstu ar "100.2. vai pētniecības projekta iesniedzējam uz lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdi, pēc pēdējās pieejamās informācijas Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē, nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parāds…"
56.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izsakot punktu šobrīd piedāvātajā redakcijā, iespējams būtu lietderīgi papildināt šo punktu ar 107.2.3. punktu, ka komisijā var iekļaut arī zinātniskā virziena vadītājus, ņemot vērā, ka dažiem no kompetences centriem ir iespējams piesaistīt zinātniskā virziena vadītāju, kuram nav interešu konflikta risku.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
2023.gada 30.jūnijā stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"", ar kuru grozīts likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punkts, kurā noteikts, ka par nodokļu parādu neuzskata arī tādus nodokļu maksājumus, attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izteikt projekta anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas “IV Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un projektu iesniegumu atlases kārtība” 13.rindkopu šādā redakcijā:
"Projekta iesniedzējam pēc pēdējiem Valsts ieņēmumu dienesta publicētiem pārskatiem, kas nepārsniedz vienu kalendāro mēnesi nav Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu parāda, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu."
 
Piedāvātā redakcija
-
58.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo (n) gadu norādīt 2023.gadu, attiecīgi precizējot atspoguļoto ietekmi uz budžetu, kā arī 6.punktu papildināt ar informāciju par finansējuma sadalījumu pa gadiem.   
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
 2023.gada 30.jūnijā stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"", ar kuru grozīta likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punkta redakcija, nosakot, ka par nodokļu parādu neuzskata arī tādus nodokļu maksājumus, attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izteikt projekta 3.pielikumā tabulas "Atbilstības kritēriji"  2.1.2.apakšpunktu sniegto 5 atsauci par VID administrēto nodokļu parādiem šādā redakcijā: 
"Izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu."


 
Piedāvātā redakcija
-