Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1084
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Amatpersonai (darbiniekam), kura amata (dienesta, darba) pienākumus pilda nepilnu darba dienu (darba nedēļu), mēnešalgu izmaksā proporcionāli šo pienākumu pildīšanas laikam.
Iebildums
Lūdzam normatīvā akta projektā lietot tos terminus, kuri šobrīd jau tiek lietoti likumos, kuros ir ietverts darba laika regulējums, piemēram, Darba likuma 134.pantā vai Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 41. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4. Darbiniekiem, kurus pieņem darbā Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs un kuri nav nodokļu maksātāji Latvijas Republikā, darba samaksu nosaka saskaņā ar attiecīgās valsts darba tirgus specifiku un iestādes budžeta iespējām.
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, paredzot, ka tad, ja, nodarbinot citas valsts pilsoni Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs, konkrētajām darba tiesiskajām attiecībām tiek piemēroti citas valsts darba tiesiskās attiecības regulējošie normatīvie akti, tad jānodrošina vismaz šīs valsts minimālie standarti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
6. Iestāde, nosakot amatpersonas (darbinieka) mēnešalgas apmēru mēnešalgas grupas intervāla ietvaros, ņem vērā šādus kritērijus:
Iebildums
Ņemot vērā institūciju ierobežotās budžeta iespējas, taisnīgas atlīdzības sistēmas izveidošanai ir nepieciešams paredzēt pārejas periodu individuālā mēnešalgas apmēra kritēriju izstrādei un piemērošanai. Tādējādi ierosinām par šo kritēriju piemērošanu iekļaut punktu Noslēguma jautājumu nodaļā, nosakot, ka kritēriju piemērošana jāievieš līdz 2027.gada 1.janvārim. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6.3. regulāro darba apjomu.
Iebildums
Atlīdzības likuma nākotnes redakcijā, kas stāsies spēkā 01.01.2023., regulējums  par mēnēšalgu noteikšanu un to pārskatīšanu neietver kritēriju, kas raksturotu regulāro darba apjomu - tajā ir norādes tikai uz pirmajiem diviem kritērijiem ("individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmenis"). "Regulārais darba apjoms" ir salīdzinoši mainīgs rādītājs, lai to piemērotu mēnēšalgas apmēra noteikšanai. Turklāt ir iespējamas situācijas, kad regulārais darba apjoms lielakoties ir atkarīgs no ārējiem apstākļiem, kurus darbinieks nevar ietekmēt, tāpēc tas nebūtu pilnvērtīgs kritērijs individuālo mēnešalgu diferencēšanai. Pastāv arī risks, ka ar regulārā darba apjoma kritēriju tiks atbalstīts pārmērīgs darba apjoms un tādā veidā veicināta pārslodze, nogurums un profesionālā izdegšana. Ņemot vērā šos faktorus, ierosinām neiekļaut šādu kritēriju individuālā mēnešalgas apmēra noteikšanai vai iekļaut to kā neobligātu kritēriju, kuru iestādes atkarībā no amatu darba specifikas var izvēlēties papildus.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
11. Ja amatpersonu (darbinieku) ieceļ vai pārceļ citā amatā vai pieņem darbā tajā pašā vai citā valsts tiešās pārvaldes iestādē, amatpersonai (darbiniekam):
Iebildums
Piedāvātais regulējums nesniedz pietiekamu skaidrību, kā būtu izpildāma Valsts civildienesta likuma 37. panta 4. daļas norma "(4) Pārceļot ierēdni citā ierēdņa amatā, ierēdnim nosaka amata mēnešalgu, kas nav zemāka par iepriekšējo, saglabā pastāvīgās piemaksas, kas saistītas ar dienestu, un sociālās garantijas, ...".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
V. Noslēguma jautājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka sistēmas izstrādāšana un ieviešana institūcijas nodarbināto individuālā mēnešalgas apmēra noteikšanai un pārskatīšanai ir samērā sarežģīts un resursu ietilpīgs process, kā arī Atlīdzības likuma (jaunajā redakcijā, kas stājas spēkā 01.07.2022.) nosacījumu, ka mēnešalgas apmēra minimumu institūcijām jāsasniedz līdz 2027. gada 1. janvārim, ierosinām ieviest pārejas periodu šādas sistēmas ieviešanai līdz 2027. gada 1. janvārim. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Iebildums
Nevar piekrist, ka šim noteikumu projektam nav ietekmes uz dzimumu līdztiesību, jo īpaši, ņemot vērā publiskā sektora nodarbinātības struktūru dzimumu griezumā, kā arī citā anotācijas sadaļā ietverto norādi uz vienlīdzīgas darba samaksas principa ieviešanu.
Anotācijā būtu ietverama informācija un analīze par šiem jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
3. Amatpersona (darbinieks) nesaņem darba samaksu par laiku, kurā viņa bez attaisnojoša iemesla nepilda savus amata (dienesta, darba) pienākumus.
Priekšlikums
Lūdzam apsvērt šīs normas nepieciešamību, jo jautājums par darba samaksas izmaksu vai neizmaksu ir likuma līmeņa jautājums, piemēram, "Atlīdzības likumā" ir regulēti gadījumi, kad atlīdzību izmaksā, kad darbinieks neveic darbu attaisnojošo iemeslu dēļ.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
9. Amatpersonai (darbiniekam), kam noteikts summētais darba laiks, faktisko mēnešalgu aprēķina, stundas algas likmi reizinot ar attiecīgajā kalendāra mēnesī faktiski nostrādāto stundu skaitu.
Priekšlikums
Vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka summētā darba laika pārskata periods var būt ilgāks par vienu mēnesi (Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums paredz iespēju noteikt arī četrus mēnešus ilgu pārskata periodu), līdz ar to aicinām apsvērt, vai nebūtu nepieciešams detalizētāks aprēķins vai paskaidrojums anotācijā attiecībā uz to, kā tiek aprēķināta samaksa ilgāka pārskata perioda gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
12. Konsultatīvajām amatpersonām Ministru kabineta loceklis individuālo mēnešalgu nosaka, ņemot vērā konkrētās amatpersonas individuālās kvalifikācijas, kompetences, darba snieguma līmeni un regulāro darba apjomu.
Priekšlikums
Ņemot verā konsultatīvo amatpersonu darba specifiku, ierosinām izmantot viņu individuālās mēnēšalgas noteikšanā vienu obligātu kritēriju - individuālo kvalifikāciju un kompetences.
Piedāvātā redakcija
Konsultatīvajām amatpersonām Ministru kabineta loceklis individuālo mēnešalgu nosaka, ņemot vērā konkrētās amatpersonas individuālo kvalifikāciju un kompetences.
11.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Papildināt tabulu ar kolonnu, norādot konkrētas saimes un līmeņus.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Tabulas kolonnā "Profesijas, amata nosaukums" precizēt tās nosaukumu, norādot, ka tie ir profesiju, amatu nosaukumu piemēri.
Piedāvātā redakcija
-