Atzinums

Projekta ID
22-TA-3769
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iepazīstoties ar rīkojuma projekta anotāciju 2023. gada 25. septembra redakcijā, kā arī Ekonomikas ministrijas izziņu saistībā ar Tieslietu ministrijas 2023. gada 31. jūlija atzinumā izteikto iebildumu, secināms, ka Ekonomikas ministrija, kaut arī izziņā norādījusi, ka minētais iebildums ir ņemts vērā, nav pilnīgi ņēmusi vērā šajā iebildumā norādīto lūgumu papildināt anotāciju, lai tā ietver secinājumus attiecībā uz visiem būtiskākajiem privatizācijas procesa aspektiem, norādot arī uz tiesību normām, kas šos secinājumus pamato.

Tieslietu ministrijai nav konceptuālu iebildumu pret rīkojuma projektā norādītā nekustamā īpašuma nodošanu privatizēšanai. Tomēr, kā jau iepriekš norādīts, Ministru kabineta rīkojumi ir tiesību normu piemērošanas akti, kas pakārtoti normatīvajiem aktiem. Attiecīgi, lai izvērtētu un pieņemtu lēmumu par Ministru kabineta rīkojuma projekta virzību, nepieciešams gūt pārliecību par rīkojuma projekta atbilstību normatīvajiem aktiem. Ņemot vērā konkrētās privatizācija procesa apstākļus, rīkojuma projekta anotācijā norādāma izvērsta informācija par privatizācijas procesa gaitu kopš Ministru kabineta 1998. gada 21. oktobra rīkojuma, izsmeļoši skaidrojot šā procesa gaitu un tajā pieņemtos lēmumus, procesā iesaistīto personu rīcību līdz grozījumiem Meža likumā, kuri stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, kā arī tiesiskos kavēkļus konkrētā privatizācijas procesa pabeigšanai saprātīgā termiņā vai šā procesa izbeigšanai, kā arī juridisko un faktisko apstākļu iespējamo ietekmi uz privatizācijas procesu.

Iepazīstoties ar anotācijā ietverto skaidrojumu, secināms, ka vēl joprojām atbilstoši Tieslietu ministrijas izteiktajam iebildumam anotācijā nav ietverts pamatojums un skaidrojums par to, vai tiesisko apstākļu maiņai kopš Zemes vienības nodošanas privatizācijā (cita ierobežojošāka Meža likuma regulējuma pastāvēšana privatizācijas ierosinājuma iesniegšanas laikā) nav un nebija jābūt nekādai ietekmei uz privatizācijas procesu saskaņā ar privatizāciju regulējošajiem normatīvajiem aktiem, piemēram, vai, ņemot vērā Meža likuma regulējumu privatizācijas ierosinājuma iesniegšanas brīdī, nebija jāpieņem atteikums apmierināt konkrētas personas privatizācijas ierosinājumu un kā šāda atteikuma pieņemšana ietekmētu privatizācijas procesu, īpaši ņemot vērā to, ka Zemes vienība tika nodota privatizācijai, taču tajā laikā privatizācijas ierosinājums par to vēl nebija iesniegts. No rīkojuma projekta anotācijas jābūt nepārprotami skaidrai rīkojuma projekta sagatavošanas un virzības pamatotībai, kā arī tā atbilstībai normatīvajiem tiesību aktiem, īpaši ņemot vērā nekustamā īpašuma privatizācijas procesa ilgo laika periodu, kopš tas nodots privatizācijai (un kopš atsavināšanas ierosinājuma reģistrēšanas 2006.gada 31.augustā), un tiesisko apstākļu maiņu šajā laika periodā.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju atbilstoši augstāk minētajam, izskaidrojot  iemeslus (piemēram, likuma robs, faktiskie apstākļi, juridiski vai dabā pastāvoši šķēršļi, privatizācijas procesā iesaistīto personu rīcība) tam, kādēļ privatizācijas procesu nevarēja noslēgt saprātīgā termiņā, kādēļ netika pieņemts lēmums atteikt apmierināt personas privatizācijas ierosinājumu, kādēļ nebija iespējams līdz šim pabeigt rīkojuma projektā norādītā nekustamā īpašuma privatizācijas procesu u.tml.
Piedāvātā redakcija
-