Atzinums

Projekta ID
23-TA-3256
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti uzturam iebildumu, jo nav nodrošināts finansējuma avots vienreizējām pārpalikuma izmaksām 2025. gadā.
Ņemot vērā, ka lietotājs var pāriet no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu līdz 2025. gada 28. februārim un mājsaimniecības lietotāja neto uzskaites sistēmā uzkrāto saražotās elektroenerģijas apjomu sadales sistēmas operators izsaka finansiālā vērtībā un tiek paredzēta vienreizēja uzkrājuma pārpalikuma izmaksa, tad var veidoties situācija, kad vienreizējā pārpalikuma izmaksa notiek 2025. gadā. Savukārt atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 74. resorā "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” finansējums ir paredzēts tikai 2024. gadā. Lūgums papildināt anotāciju norādot finansējuma avotu vienreizējā pārpalikuma izmaksai 2025. gadā, attiecīgi papildinot anotācijas 3. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo (n) gadu norādīt 2024.gadu un attiecīgi prognozētās izmaksas 120 000 euro apmērā atspoguļot izmaiņu 3.ailē, 2., 2.1., 3., 3.1., un 4.punktā. Vienlaikus atkārtoti lūdzam izziņā iekļaut skaidrojumu vai budžeta 74.resorā prioritārajam pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” rezervētā finansējuma 50 000 000 euro apmērā ietvaros būs iespējams nodrošināt gan noteikumu projektā paredzēto kompensāciju operatoram, gan Elektroenerģijas tirgus likuma 108.panta izpildes rezultātā elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanu par 2024. un 2025.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka nav saprotams, kādus sadales sistēmas operatora pamatotos izdevumus ir paredzēts kompensēt atbilstoši noteikumu projekta 18.5 un 18.6 punktam. Ja ir paredzēts kompensēt noteikumu projekta 18.7 punktā paredzēto sadales sistēmas operatora izmaksāto mājsaimniecības lietotājam starpību, tad būtu precizējama noteikumu projekta 18.8 punkta redakcija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir skaidrots, ka "Mājsaimniecībām izmaksājamais vienreizējais maksājums, pārejot no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu līdz 2025. gada 28. februārim, nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, jo šī maksājuma būtība ir veicināt mājsaimniecību pāreju no līdzšinējās, tirgus principiem neatbilstošās, elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas uz elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, izmaksājot mājsaimniecības lietotājam finansiālā vērtībā izteiktu saražotās elektroenerģijas uzkrājuma vērtību ierobežotā apjomā. Nepārejot uz neto norēķinu sistēmu, mājsaimniecības lietotājs minēto elektroenerģijas uzkrājumu turpinātu izmantot elektroenerģijas pašpatēriņa segšanai." Gadījumā, ja neto uzskaites sistēmas ietvaros ir tikai tādas mājsaimniecības, kas nekvalificējas kā saimnieciskās darbības veicēji, tad lūdzam papildināt skaidroto anotācijā ar informāciju, ka tā kā neto uzskaites sistēmas ietvaros mājsaimniecības neveic saimniecisko darbību attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu, mājsaimniecībām izmaksājamais vienreizējais maksājums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-