Atzinums

Projekta ID
23-TA-1219
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši deleģējumam Informācijas atklātības likuma 10. panta otrajā divi prim daļā Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" (turpmāk - noteikumi) nosakāms augstvērtīgu datu kopu saraksts, to datu un metadatu formāti un izplatīšanas kārtība. Projektu nepieciešams precizēt, lai no paredzētā noteikumu 1.3. apakšpunkta skaidri būtu saprotams, kādu datu un metadatu formātus un izplatīšanas kārtību noteiks noteikumi. No piedāvātās redakcijas nav saprotams, ka noteikumi noteiks augstvērtīgu datu kopu datu un to metadatu formātus un izplatīšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ar projektu plānots noteikumu V. nodaļu “Atvērto datu ievietošana internetā” papildināt ar 28.1 un 28.2 punktu, kas paredz iestādei pienākumu tās rīcībā esošos dinamiskos datus darīt pieejamus atkalizmantošanai, izmantojot piemērotu programmsaskarni un attiecīgā gadījumā – kā lielapjoma lejupielādi.
Ja dinamiskie dati kā atvērtie dati tiek publicēti Latvijas Atvērto datu portālā (noteikumu 28. punkts) vai valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā (noteikumu 33. punkts), tad par to, ka šādi dati ir izgūstami no minētajām vietnēm ar piemērotu programmsaskarni un attiecīgā gadījumā kā lielapjoma lejupielādi, nosakāms kā Latvijas Atvērto datu portāla un valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla pārziņa pienākums, nevis iestādes, kura ir šādu datu turētājs. Paskaidrojam, ka iestāde nodrošina datu nodošanu Latvijas Atvērto datu portālam saskaņā ar noteikumu 32. punktu. Savukārt, to, kā šos datus no minētās vietnes var izgūt datu izmantotājs, nosaka noteikumu 30. punkts, kura izpildi nodrošina Latvijas Atvērto datu portāla pārzinis, nevis iestāde.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot - dinamiskie dati atbilstoši Informācijas atklātības likumam ir digitāli dokumenti, kurus bieži vai reāllaikā atjaunina to nepastāvīguma vai straujas novecošanas dēļ (sensoru ģenerētus datus parasti uzskata par dinamiskajiem datiem). No Informācijas atklātības likuma un projekta nav viennozīmīgi saprotams, vai projektā iekļautais noteikumu 28.1 un 28.2 punkts attiecināms tikai uz dinamiskiem datiem, kas ir vispārpieejama informācija un tiek publicēta atvērto datu veidā, vai arī uz cita veida dinamiskajiem datiem (piemēram, kas atkalizmantošanai pieejami par maksu vai identificētai personai).
Iesakām pārskatīt projektā iekļauto noteikumu 28.2 punkta redakciju, jo no piedāvātās redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, vai teikuma daļa “minētos dinamiskos datus dara pieejamus atkalizmantošanai tādā termiņā vai ar tādiem pagaidu tehniskiem ierobežojumiem, kas nepamatoti neietekmē šo datu atkalizmantošanu” attiecas vai neattiecas uz šajā punktā minēto izņēmuma gadījumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ar projektu plānots noteikumus papildināt ar 33.1 punktu, kas nosaka iestādes pienākumu augstvērtīgas datu kopas darīt pieejamas bez maksas mašīnlasāmā formātā kopā ar metadatiem, vienlaikus nosakot prasību to pieejamību nodrošināt, izmantojot programmsaskarni un attiecīgā gadījumā arī lielapjoma lejupielādi.
Augstvērtīga datu kopa tāpat kā jebkuri citi atvērtie dati tiek publicēti Latvijas Atvērto datu portālā (noteikumu 28. punkts) vai valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā (noteikumu 33. punkts), tad par to, ka šādi dati datu izmantotājam ir izgūstami no minētajām vietnēm ar piemērotu programmsaskarni un attiecīgā gadījumā kā lielapjoma lejupielāde, atbild Latvijas Atvērto datu portāla un valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla pārzinis, nevis iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kas noteikumu izpratnē jāsaprot ar formātu, kas nodrošina neierobežotu atkalizmantošanu. Paskaidrojam, ka attiecībā uz atvērtajiem datiem noteikumu 28.punkts nosaka pienākumu tos publicēt mašīnlasāmā formā un atbilstoši Informācijas atklātības likumā dotajai definīcijai – lai apstrādi var veikt automatizēti ar brīvi pieejamām lietojumprogrammām. Tāpat arī projektā ietvertais noteikumu 33.1 punkts nosaka konkrētas prasības augstvērtīgu datu kopu formātam. Attiecīgi nav saprotams, kādas prasības papildus Informācijas atklātības likuma 1. panta 6. punktam un noteikumu 28. un 33.1 punktam attiecībā uz formātu izvirza projektā ietvertais noteikumu 33.3 punkts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Projektu nepieciešams precizēt, nodrošinot tā atbilstību Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” prasībām, anotācijas 3. sadaļā “Projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” norādot Valsts zemes dienestam nepieciešamo finansējumu 181 984 euro apmērā Īstenošanas regulā noteikto prasību izpildei, kā arī Ministru kabineta sēdes protokollēmumā paredzot Valsts zemes dienestam nepieciešamo finansējumu 181 984 euro apmērā izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem un iesniegtajiem papildu finansējuma pieprasījumiem. Valsts zemes dienestam nepieciešamais finansējuma apjoms ir norādīts indikatīvi un var mainīties, sagatavojot prioritārā pasākuma pieteikumu, tas var tikt precizēts atbilstoši informācijas sistēmas uzturēšanas un pilnveidošanas darbu ārpakalpojuma stundas likmes izmaiņām un plānoto kapitālieguldījumu vienības cenas izmaiņām. Vienlaikus, ņemot vērā to, ka projekts paredzēts Īstenošanas regulā noteikto prasību ieviešanai Īstenošanas regulas 6. pantā noteiktajā termiņā (16 mēnešu pēc tās stāšanās spēkā), un par Īstenošanas regulas piemērošanu atbildīga ir Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts, un Īstenošanas regula ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kompetencē, Valsts zemes dienesta ieskatā projektā minētajām institūcijām nepieciešamā finansējuma kopējais pieprasījums jāsagatavo un jāvirza izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Valsts zemes dienests Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai jau vērsa uzmanību uz to, ka INSPIRE direktīvas I. pielikuma tematā “Administratīvās vienības” netiek iekļauti dati par jūras vienībām, jo šādi dati netiek uzkrāti Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmā un tie nav Valsts zemes dienesta rīcībā. Eiropas Komisijas ieskatā jūras vienības ir viens no datu kopas “Administratīvās vienības” pamatelementiem un Latvijai ir jānodrošina, lai datu kopā “administratīvās vienības” tiek iekļauti arī dati par jūras vienībām. Lai Latvija izpildītu Īstenošanas regulā noteiktos pienākumus, Valsts zemes dienesta ieskatā valsts pārvaldei kopā jārod risinājums šādas datu kopas izveidei. Ņemot vērā minēto, projekta protokollēmumā paredzams pienākums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai kā atbildīgajai ministrijai informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošanas, koordinācijas un pārvaldības jomā, sadarbībā ar iesaistītajām institūcijām rast risinājumu Īstenošanas regulas prasībām atbilstošas datu kopas “Administratīvās vienības” izveidei, nosakot iestādi, kura nodrošinās datu kopas izveidi, un paredzot šai iestādei atbilstošu finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. punktā ievietotajā rindkopā: “Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra (turpmāk - UR) sniegto informāciju jau šobrīd Īstenošanas regulas 5. pielikumā uzskaitītās augstvērtīgās datu kopas - Uzņēmumi un Uzņēmumu īpašumtiesības prasībām no Uzņēmumu reģistra puses ir pieejamas UR datu API servisos. Vienlaikus norādot, ka minētās augstvērtīgās datu kopas tiks publicētas atvērto datu portālā,”
tās pēdējo teikumu “Vienlaikus norādot, ka minētās augstvērtīgās datu kopas tiks publicētas atvērto datu portālā,”

iesakām precizēt un izteikt šādā redakcijā: “Vienlaikus norādāms, ka minētās augstvērtīgās datu kopas jau šobrīd tiek publicētas atvērto datu portālā."
Piedāvātā redakcija
“Vienlaikus norādāms, ka minētās augstvērtīgās datu kopas jau šobrīd tiek publicētas atvērto datu portālā."