Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
24-TA-776
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Svītrojams Ministru kabineta noteikumos ietvertais Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu tiesību uzskaitījums (apkopojums).

Neatkārtojot iepriekšējā Tieslietu ministrijas atzinumā norādītos argumentus, uzmanība pievēršama atsevišķiem izziņā iekļautiem apgalvojumiem.

1. Izziņā norādīts: "[P]rivātpersona, iepazīstoties ar Nolikumā noteikto regulējumu, skaidri saprot, kāpēc amatpersona konkrētajā gadījumā veic konkrētās darbības vai izvirza konkrētās prasības."

Šāda pieeja maldina privātpersonu. Tā kā šie Ministru kabineta noteikumi varētu būt vien kompilatīvs amatpersonas tiesību (pienākumu) uzskaitījums, tiem patiesībā labākajā gadījumā ir informatīva nozīme. Amatpersonas rīcības tiesiskais pamats meklējams attiecīgajā likumā, kur ietverts konkrētās jomas pamatregulējums (nav pilnībā izslēgts, ka atsevišķos gadījumos šāds regulējums varētu būt ietverts arī uz likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos).

Tā rezultātā nolikums var radīt privātpersonai maldinošu iespaidu, ka amatpersonai ir tajā norādītās tiesības (pienākumi), lai gan faktiski šādas tiesības izriet no cita likuma un skatāmas kopsakarā ar attiecīgā jautājuma regulējumu. Piemēram, ir acīmredzams, ka nolikums nevar piešķirt tiesības iekļūt personas īpašumā, apturēt preču realizāciju vai tamlīdzīgi. Šīs nolikuma vienības reāli nekad nevar tikt piemērotas. Attiecīgo darbību pamats varētu būt vien likuma vai, piemēram, regulas normas.

Tādā veidā privātpersonas nolikumā iepazīstas ar faktiski nepiemērojamu regulējumu. Informatīviem nolūkiem savukārt izmantojami cita rakstura līdzekļi, nevis normatīvie tiesību akti.

2. Izziņā norādīts: "[N]e visās jomās PTAC amatpersonu kompetences (tiesības) ir noteiktas normatīvajā aktā, kur ietverts attiecīgā jautājuma pamatregulējums (piemēram, attiecībā uz marķējumu kristālstiklam un tekstilam), tādēļ to nepieciešams noteikt Nolikumā." Šāda pieeja vērtējama kritiski. Turklāt uzraudzības (kontroles) uzdevumu īstenošanai nepieciešamās tiesības vai pienākumus, it īpaši ja tie ierobežo personas pamattiesības, šie Ministru kabineta noteikumi tāpat nevar paredzēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā nav ietverams ar administratīvo atbildību (administratīvā pārkāpuma procesu) saistīts regulējums.

Projektā ietvertajā grozāmo noteikumu precizētajā 6.5. apakšpunktā ir paredzēts, ka amatpersonai ir tiesības "veikt administratīvā pārkāpuma procesu". Neatkārtojot iepriekšējā atzinumā norādītos apsvērumus par administratīvās atbildības sistēmu un normatīvajiem tiesību aktiem, kuros pieļaujams šāds regulējums, atsauces uz citiem nolikumiem, kur līdzīgs regulējums (joprojām) ir atrodams, nekādi nepamato tā pieļaujamību.
 
Piedāvātā redakcija
-