Projekta ID
22-TA-639Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot likumprojekta 1. pantu ar 2. pantu, kas iepretim 1. pantam cita starpā paredz, ka likums attiecas arī uz ārzemniekiem, kuri nevar atgriezties Ukrainā saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro konfliktu tajā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 4. panta pirmajā daļā paredzēt atskaites punktu viena gada termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi, vai alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams, likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 62. punktu likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu, kā arī uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un likumprojekta 4. panta pirmajā daļā, piemēram, norāžu uz Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas kārtību, vietā izdarīt atsauci uz normatīvajiem aktiem attiecīgajā jomā, ievērojot noteikumu Nr. 108 63. punktu. Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta 8.,9. un 10. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 4. panta otrajā daļā ietverta atsauce uz Eiropas Savienības tiesību normām. Saistībā ar minēto tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un likumprojektā un tā anotācijā skaidrot, par kādām Eiropas Savienības tiesību normām 4. panta otrajā daļā ir runa, nepieciešamības gadījumā izdarot atbilstošu atsauci uz attiecīgo tiesisko regulējumu - tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu (alternatīvi pieļaujam arī atsauce uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, ar kuriem tiek pārņemtas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, ja Eiropas Savienības tiesību normas ir ietvertas Eiropas Savienības direktīvā vai Eiropas Savienības lēmumā, kura prasības pārņemamas).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka, paredzot likumprojekta 4. panta otrajā daļā izņēmumu no minētā panta pirmās daļas, tiek ieviests Eiropas Savienības tiesiskais regulējums (tiesību normas), lūdzam izvērtēt un saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu aizpildīt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu un jo īpaši 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par attiecīgo tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasību ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot likumprojekta 5. panta pirmās daļas 1. punktu ar likumprojekta anotāciju. Norādām, ka iepretim likumprojektam no likumprojekta anotācijas izriet, ka atbalsts Eiropas Savienības politiku instrumentu pasākumu ietvaros attiecināms vienīgi uz Ukrainas iedzīvotājiem, kuriem piešķirts patvēruma meklētāja un personas ar bēgļa vai alternatīvo statuss.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam likumprojekta 5. panta pirmās daļas 6. punktā, kā arī likumprojekta anotācijā skaidrot, kādu vēl atbalstu Ukrainas iedzīvotājam ir tiesības saņemt, vērtējot personas individuālās vajadzības. Tai skaitā norādām, ka tiesības uz noteiktu atbalstu varētu būt ietvertas arī citos ārējos normatīvajos tiesību aktos, līdz ar ko no likumprojekta un tā anotācijas nav gūstama pārliecība, vai likumprojekts paredz noteikt papildu gadījumus, kad atbalsts tiek piešķirts attiecīgo normatīvo tiesību aktu ietvaros, vienlaikus izvirzot priekšnosacījumu par personas individuālo vajadzību novērtējumu. Ja nav paredzēts sniegt izsmeļošu tiesību uz atbalstu uzskaitījumu, lūdzam izvērtēt un likumprojektā nepieciešamības gadījumā paredzēt, ka tiesības uz atbalstu ir normatīvajos aktos noteiktos gadījumos, vienlaikus sniedzot atbilstošu skaidrojumu likumprojekta anotācijā, kādos ārējos normatīvajos aktos attiecīgas tiesības nostiprinātas (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā), tai skaitā nepieciešamības gadījumā aizpildot likumprojekta anotācijas 4. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta un tā anotācijas (arī savstarpēji - likumprojektā un tā anotācijā pirmšķietami atrodamas pretrunas) viennozīmīgi skaidri neizriet termina "funkcionāli traucējumi" tvērums, tai skaitā attiecīgo traucējumu dalījums smagos un ļoti smagos (tai skaitā vai attiecīgs dalījums ir balstīts citos normatīvos tiesību aktos u.tml.), un tas, vai minētais termina tvērums tiek sašaurināts iepretim Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma attiecīgā termina skaidrojumam (piemēram, likumprojektā lietoto uzskaitījumu "acīm redzami kustību traucējumi, garīga rakstura traucējumi, aprūpes vajadzības, specifiskas veselības aprūpes vajadzības un citi traucējumi" var interpretēt arī kā noteikta veida funkcionālus traucējumus, kas izslēdz cita veida traucējumus). Attiecīgi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā, nepieciešamības gadījumā precizējot likumprojektu. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, piemēram, no likumprojekta 6. panta otrās daļas neizriet tas, vai ar personām ar funkcionāliem traucējumiem un sociālajiem riskiem saprotamas personas ar tādiem funkcionāliem traucējumiem un sociālajiem riskiem, kādi minēti likumprojekta 6. panta pirmajā daļā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu (nepieciešamības gadījumā atrunājot saīsinājumu) vai sniegt atbilstošu skaidrojumu likumprojekta anotācijā. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 6. panta otrajā daļā paredzēt konkrētu (samērīgu un pamatotu) termiņu informēšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojektā vai tā anotācijā skaidrot terminu "izmitināšanas vieta" un "uzņemšanas punkti" saturu un tvērumu, nepieciešamības gadījumā atsaucoties uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Papildus lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta 6. panta otrajā daļā ietvertais pienākums informēt sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju par izvietotajām personām ar funkcionāliem traucējumiem un sociālajiem riskiem nebūtu attiecināms arī uz uzņemšanas punktiem, nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizējot minēto daļu. Alternatīvi lūdzam sniegt likumprojekta anotācijā pamatojumu likumprojekta 6. panta pirmajā daļā paredzēt uzņemšanas punktiem pienākumu fiksēt informāciju.
Papildus lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta 6. panta otrajā daļā ietvertais pienākums informēt sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju par izvietotajām personām ar funkcionāliem traucējumiem un sociālajiem riskiem nebūtu attiecināms arī uz uzņemšanas punktiem, nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizējot minēto daļu. Alternatīvi lūdzam sniegt likumprojekta anotācijā pamatojumu likumprojekta 6. panta pirmajā daļā paredzēt uzņemšanas punktiem pienākumu fiksēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta 6. panta trešās daļas un tā anotācijas skaidri neizriet Civilās aizsardzības komisijas loma sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanā un, proti, vai ar likumprojektu paredzēts precizēt (paplašināt) minētās institūcijas funkcijas, kas izriet no Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma un uz tā pamata izdotajiem Ministru kabineta noteikumiem (koordinējoša un konsultatīva institūcija). Ja attiecīgas izmaiņas nav paredzētas, lūdzam precizēt likumprojekta 6. panta trešo daļu, nodrošinot, ka ir nepārprotami skaidrs, ka Civilās aizsardzības komisija pati nenodrošina sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, piemēram, paredzot, ka attiecīgās funkcijas izpildē pašvaldības sociālais dienests sadarbojas ar Civilās aizsardzības komisiju vai attiecīgās funkcijas izpildē Civilās aizsardzības komisija savas kompetences ietvaros sadarbojas ar pašvaldības sociālo dienestu, bet likumprojekta anotācijā skaidrojot attiecīgās sadarbības nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta 7. panta un tā anotācijas nav skaidri saprotams, vai minētā panta saturs attiecināms vienīgi uz Ukrainas iedzīvotājiem. Attiecīgā gadījumā lūdzam to atbilstoši atspoguļot likumprojektā, vārda "persona" (attiecīgā skaitlī un locījumā) vietā lietojot vārdus "Ukrainas iedzīvotājs" (attiecīgā skaitlī un locījumā). Alternatīvi lūdzam sniegt atbilstošu pamatotu skaidrojumu par likumprojekta 7. pantā ietverto tiesību subjektu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.9. apakšpunktu lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar izvērstu un pamatotu skaidrojumu par likumprojekta III nodaļā ("Ukrainas iedzīvotāju iespējas strādāt ārstniecībā") ietvertā regulējuma nepieciešamību un mērķi. Proti:
pirmkārt, nepieciešams skaidrot, vai minētajā nodaļā ietvertais regulējums nodrošina cita starpā Ārstniecības likuma mērķa sasniegšanu un pacientu tiesības un tiesiskās intereses pacientu tiesību ievērošanu, tai skaitā skaidrojot arī apsvērumus un argumentus, balstoties uz kuriem Ukrainas iedzīvotājiem - ārstniecības personām izvirzīti konkrētie nosacījumi attiecībā uz kvalifikāciju (tai skaitā par darba stāžu u.c.). Uzsveram, ka nebūtu pieļaujams, ka likumprojektā paredzētā atbalsta sniegšana apdraud cita starpā Ārstniecības likuma mērķa sasniegšanu un mazina pacientu tiesības un tiesiskās intereses;
otrkārt, paužam bažas, ka likumprojekta 12. pants, kas paredz noteiktus izņēmumus attiecībā uz nosacījumiem par nodarbinātību ārstniecības iestādē, balstoties uz attiecīgās ārstniecības personas iedzīvotāja statusu, varētu būt pretrunā ar tiesiskās vienlīdzības principa un samērīguma principa prasībām apstākļos, ja attiecībā uz citas valsts iedzīvotājiem konkrētie izņēmumi netiek paredzēti neatkarīgi no tā, ka attiecīgā veidā (t.i., likumprojektā paredzētajā veidā) var tikt sasniegts cita starpā Ārstniecības likuma mērķis un nodrošinātas pacientu tiesības un tiesiskās intereses.
Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam atbilstoši precizēt vai izslēgt likumprojekta III nodaļā ietverto regulējumu.
pirmkārt, nepieciešams skaidrot, vai minētajā nodaļā ietvertais regulējums nodrošina cita starpā Ārstniecības likuma mērķa sasniegšanu un pacientu tiesības un tiesiskās intereses pacientu tiesību ievērošanu, tai skaitā skaidrojot arī apsvērumus un argumentus, balstoties uz kuriem Ukrainas iedzīvotājiem - ārstniecības personām izvirzīti konkrētie nosacījumi attiecībā uz kvalifikāciju (tai skaitā par darba stāžu u.c.). Uzsveram, ka nebūtu pieļaujams, ka likumprojektā paredzētā atbalsta sniegšana apdraud cita starpā Ārstniecības likuma mērķa sasniegšanu un mazina pacientu tiesības un tiesiskās intereses;
otrkārt, paužam bažas, ka likumprojekta 12. pants, kas paredz noteiktus izņēmumus attiecībā uz nosacījumiem par nodarbinātību ārstniecības iestādē, balstoties uz attiecīgās ārstniecības personas iedzīvotāja statusu, varētu būt pretrunā ar tiesiskās vienlīdzības principa un samērīguma principa prasībām apstākļos, ja attiecībā uz citas valsts iedzīvotājiem konkrētie izņēmumi netiek paredzēti neatkarīgi no tā, ka attiecīgā veidā (t.i., likumprojektā paredzētajā veidā) var tikt sasniegts cita starpā Ārstniecības likuma mērķis un nodrošinātas pacientu tiesības un tiesiskās intereses.
Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam atbilstoši precizēt vai izslēgt likumprojekta III nodaļā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta anotācijas neizriet likumprojekta spēkā stāšanās laiks. Attiecīgi lūdzam atbilstoši papildināt likumprojekta anotāciju. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka pantu par likuma spēkā stāšanos likumā iekļauj tikai tādos gadījumos, ja likumam tiek noteikts īpašs spēkā stāšanās laiks (saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 69. pantā noteikto likums stājas spēkā četrpadsmit dienas pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits termiņš). Attiecīgi nav pieļaujams likumprojektā šobrīd ietvertais regulējums, kas paredz likumprojekta spēkā stāšanos nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, kādēļ lūdzam to atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu nodrošināt, ka likumprojekta anotācijā ir sniegts skaidrojums par visu likumprojektā ietvertā regulējuma (normu) būtību, nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd attiecīgs skaidrojums neizriet, piemēram, par likumprojekta 6. pantu. Kā arī lūdzam nodrošināt, ka katrā gadījumā attiecīgais skaidrojums likumprojekta anotācijā ir sasaistīts ar konkrētu likumprojekta vienību.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 5. punkta otrajā teikumā skaidrot, par kādu konkrēti atbalstu šajā teikumā ir runa, vai svītrot attiecīgo uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 1. pantu, izvairoties no norādes par atbalsta sniegšanas noteikšanu, bet, piemēram, norādīt uz atbalsta sniegšanu. Norādām, ka formulējot likuma mērķi, pēc iespējas jākoncentrējas uz to, kas jāsasniedz ar šo likumu, nevis, ko likums regulē vai nosaka. Regulēšana kā tāda nav un nevar būt likuma mērķis. Likuma mērķis ir sasniegt labāku, tiesiskāku, efektīvāku, veiksmīgāku vai ekonomiski pamatotāku kādas situācijas risinājumu tiesisko attiecību virzību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Imigrācijas likuma 4.panta pirmās daļas 3. un 5.punkts neietver prasības par valsts nodevu, lūdzam pirms vārdiem "neiekasējot valsts nodevu" vārdu "un" aizstāt ar vārdiem "kā arī".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 4. panta pirmajā daļā vārds "prasības" lietots atšķirīgā kontekstā, lūdzam atkārtotajā šī vārda lietošanas reizē skaidrot, par kādām prasībām ir runa, piemēram, norādot uz normatīvo aktu prasībām atbilstošu dokumentu iesniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt un precizēt likumprojekta 6. panta pirmo daļu, vārdus "uzņemšanas punkti" un "izmitināšanas vietas" minētajā daļā veidojot vienskaitlī. Vēršam uzmanību, ka normatīvajam aktam raksturīga vispārinājuma nozīme. No skaitļa formām vispārinājumu izteic vienskaitlis, tāpēc, ja vēlas pateikt, ka tiesības (vai pienākumi) ir katram, ka minētā norma attiecas uz jebkuru, lieto vienskaitli (piemēram, "ārzemnieks"). Savukārt daudzskaitli (piemēram, "ārzemnieki") lieto tad, ja teiktais attiecas nevis uz katru subjektu atsevišķi, bet uz visiem kopā. Tāpat līdzīgi lūdzam likumprojektā attiecīgos gadījumos (piemēram, 5. pantā) vienskaitlī lietot arī vārdu [Ukrainas] iedzīvotājs.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 63. punktu lūdzam likumprojekta 7. panta otrajā daļā atsaukties uz konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un aizpildīt likumprojekta anotācijas 2. sadaļu, ņemot vērā, ka likumprojekts acīmredzami ietekmē sabiedrības grupas.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un aizpildīt likumprojekta anotācijas 7. sadaļu, ņemot vērā, ka no likumprojekta izriet, ka ar likumprojektu tiek veiktas izmaiņas attiecībā uz institūciju (piemēram, pašvaldību) funkcijām un uzdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-