Atzinums

Projekta ID
21-TA-1152
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) informē, ka ir izskatījusi Finanšu ministrijas sagatavoto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem (turpmāk – Informatīvais ziņojums) un Ministru Kabineta (turpmāk- MK) protokollēmuma projektu un sniedz šādus iebildumus:
1. Attiecībā uz nepietiekamo finansējumu:
1.1. Finansējums VARAM kā Atbildīgās iestādes funkciju nodrošināšanai un horizontālās prioritātes klimatdrošināšana (climate proofing) īstenošanai.
Vēršam Finanšu ministrijas uzmanību, ka VARAM piešķirtais maksimāli pieejamais finansējums 8 527 775 euro (no tiem 8 127 775  euro atlīdzībai un administrēšanai), kas minēts Informatīvais ziņojuma 7.tabulā, laika posmam no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim ir nepietiekošs, lai šajā periodā efektīvi un kvalitatīvi vienlaikus nodrošinātu:
a) Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu plānošanas perioda 2021. – 2027.gadam, kura ietvaros plānota VARAM 11 specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) (29 pasākumi) ar kopējo finansējumu 1,014 mljrd. euro, plānošanu, ieviešanu un uzraudzību, kā arī nodrošinātu Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – TPF)  plāna plānošanu, ieviešanu un uzraudzību un plāna koordinēšanu un nodrošinātu ES fondu plānošanas perioda 2014. – 2020.gadam SAM ieviešanu un perioda slēgšanu.
Informatīvā ziņojuma tabulā Nr.7 VARAM piedāvātais finansējuma apjoms 8 127 775 euro nodrošinātu VARAM funkciju izpildi tikai līdz 2027. gada 1. ceturksnim (ieskaitot), jo visam laika posmam  no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim VARAM ir nepieciešami līdzekļi 11 243 303,40 euro (t.i., 47,9 slodžu uzturēšanai) apmērā. Līdz ar to VARAM laika posmā no 2027. gada 2.ceturkšņa līdz 2028. gada 31.decembrim vēl papildus ir nepieciešami līdzekļi 3 115 546,40 euro apmērā. 
Vēršam uzmanību, ka VARAM 2021. gada 2. septembra vēstulē Nr. 4-4/8001 jau informēja Vadošo iestādi, ka ES fondu plānošanas perioda 2014. – 2020. gadam noslēgšanai, ES fondu plānošanas perioda 2021. – 2027. gadam plānošanai ieviešanai un uzraudzībai, kā arī TPF plāna plānošanai, ieviešanai, uzraudzībai un plāna koordinēšanai VARAM kopumā ir nepieciešamas 47,9 slodzes ar kopējo finansējumu 5 704 163 euro periodam no 2022. – 2024. gadam, no kuriem 2022. gadam ir nepieciešami 578 092,20 euro, t.sk. lai nodrošinātu TPF plāna ieviešanas uzsākšanu un plāna ieviešanas koordinēšanu. 
b) VARAM horizontālās prioritātes klimatdrošināšana  īstenošanu
Šīs funkcijas īstenošanai ir nepieciešams finansējums 2,3 slodžu nodrošināšanai ar kopējo finansējumu 78 652 euro gadā jeb 550 564 euro laika posmam no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim. Atbilstoši Vadošās iestādes Informatīvā ziņojuma (32) punktā un 8. tabulā minētajam piedāvājumam  šīs funkcijas nodrošināšanai laika posmam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim ir piešķirti 150 000 euro. Līdz ar to iztrūkst līdzekļu 400 564 euro apmērā. Vēršam Vadošās iestādes uzmanību, ka šīs funkcijas īstenošanai 2022.gadā nav piešķirti papildu līdzekļi esošās tehniskās palīdzības jeb ERAF TP projekta Nr.11.1.1.0/18/TP/005 ietvaros. Būtiski atzīmēt, ka jau sākot ar 2022.gadu VARAM kā atbildīgai par horizontālās prioritātes klimatdrošināšana īstenošanu jāizstrādā metodika citām atbildīgajām iestādēm, lai tās (tajā skaitā iestādes, kas jau šobrīd strādā pie MK noteikumu  un kritēriju izstrādes) savlaicīgi varētu veikt pašnovērtējumu pirms šo MK noteikumu un kritēriju projektu tālākās virzības uz MK. Papildus minētajam, VARAM horizontālās prioritātes klimatdrošināšana uzraudzībai nodrošinās arī konsultatīvo metodisko atbalstu atbildīgajām iestādēm un sadarbības iestādei, lai tās varētu integrēt horizontālās prioritātes klimatdrošināšana principus normatīvajos tiesību aktos, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos u.c. dokumentos, kā arī sagatavojot analītiskos materiālus Uzraudzības komitejai, lai sniegtu informāciju par šī principa integrēšanu ES fondu programmā.

Tādējādi, apkopojot a) un b) minēto laika posmam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim, VARAM kopējais nepieciešamais finansējums 50,2 slodžu nodrošināšanai ir 11,8 milj. euro (skatīt aprēķinus pa gadiem pie VARAM atzinuma par MK noteikumu projektu par tehniskās palīdzības ieviešanu 2021.-2027.gada plānošanas periodā). Līdz ar to VARAM laikposmam 2022. – 2028. gadam minēto funkciju nodrošināšanai vēl papildus kopumā būtu nepieciešami līdzekļi 3 516 110,40 euro.

c) Attiecībā uz Informatīvā ziņojuma 1. un 3. grafikā ietvert TPF tehniskās palīdzības finansējuma  apmēru, uzskatām, ka no TPF tehniskās palīdzības finansējuma (9 milj. euro) ir jāfinansē tikai tās iestādes, kuras noteiktas kā par pasākumu īstenošanu atbildīgās saistībā ar TPF plānā iekļautajiem pasākumiem un to attiecīgās funkcijas, ņemot vērā MK 2021. gada 14. septembra sēdes protokollēmumā Nr.61 46.§  noteiktās kompetences. Atbilstoši Informatīvā ziņojuma aktuālajai redakcijai šobrīd ir grūti izsekojams, kurām iestādēm un kādā apmērā ir piešķirts TPF plāna tehniskās palīdzības finansējums. Tādēļ būtiski, ka TPF plāna tehniskās palīdzības finansējums vispirms tiek novirzīts TPF plāna vadošās iestādes un koordinējošās iestādes funkciju nodrošināšanai. Tādējādi, ievērojot to, ka VARAM ir koordinējošā  TPF plāna īstenošanas iestāde, kam TPF plānā ir vislielākais aktivitāšu skaits (kas sevī ietver arī ieviešanu un uzraudzību), lūdzam 3.grafikā ietverto elastības finansējumu (600 tūkst. euro) rezervēt VARAM attiecīgo TPF plāna funkciju nodrošināšanai.
Vienlaikus vēršam Vadošās iestādes uzmanību, ka VARAM TPF plāna ietvaros ieviesīs un uzraudzīs piecus pasākumus (no 8 plānotiem) un nodrošinās koordinēšanas funkciju, t.sk. atskaišu sagatavošanu, kam nepieciešams finansējums jau 2022. gadā, bet kopumā visam laika posmam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim nepieciešamais TP finansējums ir 2 281 183 euro.

1.2. Finansējums plānošanas reģionu funkciju nodrošināšanai pie 5. politiskā mērķa
 Lūdzam Informatīvā ziņojuma (5).punktā paplašināt apzīmējumu “atbildīgā iestāde”, ņemot vērā, ka ES fondu vadības un īstenošanas funkciju izpildi veic ne tikai atbildīgā iestāde, bet arī nozaru ministrija. Piemēram, VARAM kā attiecīgās jomas ministrija ES fondu 2021.-2027.gadu plānošanas periodā nodrošinās metodisko vadību arī teritoriālo ieguldījumu īstenošanā un teritoriālo rīku pielietošanas koordināciju, kā arī ieguldījumu teritoriālajā uzraudzībā un novērtēšanā. Informatīvā ziņojuma tekstā turpmāk arī ir minēts, ka finansējums tiek plānots atbilstoši institūciju īstenotajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem (turpmāk – SAM) (skaitam, specifikai un sarežģītības pakāpei) un institūciju noteiktajām funkcijām, kas atšķiras atbilstoši institūcijas specifikai un nozarei, kā arī veicamajiem pienākumiem vadības un kontroles sistēmas ietvaros. Šī sakarā lūdzam paredzēt finansējumu pieciem plānošanas reģioniem (1 slodze katrā reģionā, vismaz uz 5.politikas mērķa “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa” atlašu norises laiku, indikatīvi 3 gadiem) 349 920 euro, jo tie izstrādās Regulas Nr. 2021/1060  29.pantā noteiktās teritoriālās stratēģijas. Regulas Nr. 2021/1060 29.panta 3.punkta nosacījuma (t.i., “Ja atbalstāmo darbību saraksts nav iekļauts teritoriālajā stratēģijā, darbības atlasa vai darbību atlasē iesaistās attiecīgās teritoriālās iestādes vai struktūras”) un ES plānošanas perioda 2021.-2027.gadam 5.politikas mērķa “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa” ietvaros paredzēts sniegt atbalstu piecu integrētu teritoriālās attīstības stratēģiju īstenošanai (t.sk. SAM 5.1.1. aprakstā norādīts, ka  “SAM 5.1.1. īstenos, piemērojot ilgtspējīgas pilsētvides ieviešanas mehānismu “Funkcionālās pilsētu teritorijas” (Functional urban area). […] Lai nodrošinātu integrēto teritoriju attīstības stratēģiju (reģionu attīstības programmu) izstrādātāju iesaisti projektu atlasē, paredzēts, ka katra plānošanas reģiona pārstāvji piedalīsies sadarbības iestādes izveidotajā pašvaldību projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā”. ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas periodā atbalsts ilgtspējīgai pilsētvidei tika sniegts, pielietojot ITI, sniedzot tehniskās palīdzības finansējumu pilsētu pašvaldībām ES fondu vadības un administrēšanas funkciju izpildei.

Apzinoties tehniskās palīdzības ierobežotos resursus, VARAM ne tikai kā atbildīgajai iestādei ES fondu plānošanas perioda 2021. – 2027. gadam programmu ieviešanā, bet arī kā atbildīgajai iestādei par TPF plānu koordinēšanu un atbildīgajai par horizontālās prioritātes klimatdrošināšana ieviešanu un lai nodrošinātu integrēto teritoriju attīstības stratēģiju izstrādātāju iesaisti projektu atlasē šobrīd ir svarīgi, lai tiktu piešķirti papildu līdzekļi 0,35 milj. euro apmērā piecu plānošanas reģionu darbinieku atlīdzībai pie  šī brīža Vadošās iestādes piedāvājuma VARAM  atlīdzībai 8,1 milj. euro 5.politikas mērķa “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa” projektu atlases nodrošināšanai, lai īstenotu integrētu teritoriālo attīstību ES fondu plānošanas periodu 2021. – 2027. gadam ieviešanā.

Savukārt attiecībā uz atlikušajiem iztrūkstošajiem līdzekļiem 3,5 milj. euro apmērā VARAM vērsīsies pie Vadošās iestādes 2025. gadā, kad būs zināms Latvijai pieejamais faktiskais elastības finansējums (t.i., vai būs pieejams elastības finansējums pilnā apmērā 26,2 milj. euro apmērā).

2. Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma (7). punkta teikumu “…. ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā TP maksimālais iespējamais piešķīruma apjoms salīdzinājumā ar ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodu ir palielinājies par 55,1 milj. EUR, jeb 31,6%, kas skaidrojams ar būtisku finansējuma piešķīruma pieaugumu ERAF un ESF un to, ka Finanšu ministrija tika noteikta kā VI arī TPF, kas ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā ir jauns fonds, kas veido papildus 9 milj. EUR finansējuma piešķīrumu….” ar informāciju, ka VARAM ir TPF teritoriālā plāna koordinējošā institūcija. Vēršam uzmanību, ka TPF plāna tehniskās palīdzības finansējumu, kas ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā veido papildu 9 milj. euro, var saņemt tikai tās iestādes, kas noteiktas kā par TPF plāna pasākumu īstenošanu atbildīgās atbilstoši TPF plānā  iekļautajiem pasākumiem, ņemot vērā MK 2021. gada 14. septembra sēdes protokollēmumā Nr.61 46.§  noteikto atbildību;;
3. Ņemot vērā šī atzinuma 2.punktā minēto komentāru, lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma (14). punktu ar teikumu šādā redakcijā:
“Taisnīgas pārkārtošanās fonda tehnisko palīdzību var saņemt tās iestādes, kas  ir iesaistītas šī fonda investīciju plānošanā, īstenošanā un uzraudzībā, t.sk. noteiktas kā par pasākumu īstenošanu atbildīgās saistībā ar taisnīgas pārkārtošanās fonda teritoriālajā plānā iekļautajiem pasākumiem, ņemot vērā 2021. gada 14. septembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumā Nr.61 46.§  noteikto atbildību.” Minētais nodrošinās, ka Informatīvajā ziņojumā tiek noteikts, ka TPF plāna tehniskās palīdzības finansējumu  nesaņem tās iestādes, kuru funkcijas nav saistītas ar TPF plāna investīciju plānošanu, īstenošanu un uzraudzību vai koordināciju. Papildus minētajam, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai Informatīvā ziņojuma nepieciešamo cilvēkresursu aprēķinos ir ietverts finansējums VARAM kā TPF plāna koordinējošai iestādei un kādā apmērā tas tiek plānots;
4. Lūdzam Informatīvā ziņojuma (15). punktā un turpmāk tekstā lietot terminu “horizontālā prioritāte klimatdrošināšana”;
5. Lūdzam Informatīvā ziņojuma (31).punktu (16.lp.) papildināt ar klimatdrošināšanas principu, jo šī brīža redakcija to neparedz;
6. Lūdzam Informatīvā ziņojuma (17). punktu papildināt ar informāciju, ka institūcijām, kuru atbildības jomās ir piešķirts Eiropas Komisijas programmas "Atveseļošanas palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijām" papildu finansējums Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai esošā Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros (REACT-EU finansējums), saglabājas darbinieku noslodze ES fondu plānošanas perioda 2014.-2020.gadam funkciju un uzdevumu izpildē, un attiecīgie darbinieki tiks piesaistīti ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzdevumu izpildei vēlāk (sākot ar 2023.gadu);
7. Lūdzam izvērtēt Informatīvā ziņojuma (19). punktā pieminēto, ka CFLA palielinās veicamā darba apjoms. VARAM ieskatā CFLA iespējami samazināsies darba apjoms tādu projektu uzraudzībā, kuros izmantos vienkāršoto izmaksu metodi, jo maksājumu pieprasījumu izvērtēšanā būtiski samazināsies pārbaudāmo dokumentu apjoms maksājuma pieprasījuma apstiprināšanai, kā arī tiks īsinātas un vienkāršotās projektu vērtēšanas procedūras;
8. Lūdzam Informatīvā ziņojuma tabulā Nr.5 norādīt ne tikai SAM skaitu, bet arī plānoto pasākumu skaitu (atbilstoši FM rīcībā esošajai Darbības programmas papildinājuma informācijai), kas būtiski atšķiras atkarībā no katra SAM specifikas un satura. Vēršam uzmanību, ka tikai SAM skaits vēl neparāda īsto darbinieku noslodzi. Piemēram, SAM 5.1.1. ietvaros ir plānoti 4 saturiski dažādi pasākumi un līdz ar to arī 4 dažādi ieviešanas MK noteikumi un atlases kritēriji. VARAM atbildībā tiek plānoti 11 SAM (t.sk. 6.1.1.SAM) ar 29 dažādiem pasākumiem;
9. Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma (29). punktu, norādot, vai Administratīvās kapacitātes ceļa kartē Kohēzijas politikas mērķu sasniegšanai ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā (turpmāk – AKC) ietvertie pasākumi pilnā mērā tiks finansēti no TP finansējuma līdzekļiem. Sarunās ar Valsts kanceleju tika norādīts, ka AKC ir plašāks tvērums, aicinot iekļaut arī VARAM plānotos pasākumus plānošanas reģioniem un pašvaldībām to kapacitātes celšanai veiksmīgai ES fondu reģionālās attīstības jomā projektu plānošanai un vadībai. Vienlaikus TP finansējuma  piesaistes pamatojums ietver arī pašvaldības kā finansējuma saņēmējus/publiskās pārvaldes iestādes. Līdz ar to nepieciešams precizēt AKC saturu sasaistē ar TP finansējumu. Vienlaikus lūdzam noteikt, ka AKC tiek izstrādāta un saskaņota ar nozaru ministrijām.   
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) informē, ka ir izskatījusi Finanšu ministrijas sagatavoto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem (turpmāk – Informatīvais ziņojums) un Ministru Kabineta (turpmāk- MK) protokollēmuma projektu un sniedz šādus priekšlikumus:
1. Lūdzam redakcionāli precizēt Informatīvā ziņojuma (7). punkta teikumu “… Jo vēlāk tiks deklarēts ES fondu pieejamais  finansējums vai deklarēts mazākā apjomā kā plānots, jo ilgāku laiku būs nepieciešamība TP nepieciešamos finanšu līdzekļus nodrošināt kā valsts budžeta priekšfinansējumu….”, aizstājot tajā frāzi “ES fondu pieejamais” ar frāzi “SAM ieviešanas progress un kopējā finanšu apguve”, jo maksājuma pieprasījumā Eiropas Komisijai deklarē nevis pieejamo, bet piešķirto un apgūto finansējumu;
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu, kādas funkcijas CFLA īstenos horizontālās prioritātes klimatdrošināšana ietvaros (Informatīvā ziņojuma (15). punkts);
3. Lūdzam sniegt skaidrojumu par Informatīvā ziņojuma (24). punktu, t.i., kā tika aprēķināts piešķīrums VARAM laika posmam no 2022. gada līdz 2028.gadam (ieskaitot). Atbilstoši Informatīvā ziņojuma (24). punktam aprēķina formula ir “mēneša piešķīrums, kas tika samazināts par 9,5%, reizināts “nezināmu skaitli””. Papildus minētajam, lūdzam skaidrot, kā tika aprēķināts mēneša piešķīrums;
4. Lūdzam sniegt skaidrojumu, kā Informatīvā ziņojuma 8. tabulā tika aprēķināta summa pētījumiem katrai institūcijai. VARAM pieteica 6 pētījumus par kopējo summu 521 000,00 euro. FM norāda, ka viena pētījuma maksimālais finansējums ir 70 tūkst. eiro. Savukārt piešķirtais finansējums ir ap 41,5 tūkst. euro uz 1 pētījumu, kas ir gandrīz divas reizes mazāks nekā FM norāda par vienu pētījumu;
5. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai publicitātes izdevumos 7,5 milj. euro ietilpst arī finansējums tieši komunikācijas aktivitāšu personāla amata vietu nodrošināšanai, ņemot vērā ES fondu plānošanas perioda 2014.-2020. gadam pieredzi publicitātes projektos, kur šādas izmaksas bija attiecināmas;
6. Lai novērstu interpretācijas iespējas par TP finansējuma izlietojuma pareizību,  lūdzam skaidrot, vai pareizi saprotam Informatīvā ziņojuma (23).punktā noteikto “Finansējuma sadale atlīdzībai tiek noteikta kā individuāla vienas amata vietas likme, kurā tiek iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar darbinieku (piemēram - darba vietas ierīkošana, uzturēšana, komandējumi, aprīkojums, kancelejas preces, mācības, semināri u.c. izmaksas).”, t.i., vai no TP finansējuma  varēs segt tikai tāda personāla izmaksas, kam amata aprakstos vai darba līgumos ir noteiktas funkcijas saistībā ar ES fondu plānošanas periodu 2014 . -2020. gadam un 2021. -2027.gadam plānošanu, ieviešanu un uzraudzību, neskatoties no kāda finansējuma avota darbiniekam tiek segts atalgojums. Piemēram, šajā plānošanas periodā daļai VARAM darbinieku, kuri pildīja atbildīgās iestādes funkcijas, atlīdzība tika segta pilnībā vai līdzfinansēta daļēji no valsts budžeta līdzekļiem ierobežotā TP finansējuma dēļ, taču viņiem pilnībā no TP finansējuma tika segtas komandējuma izmaksas, kuru mērķis bija saistīts ar ES fondu ieviešanas un plānošanas jautājumiem un kas bija saistīts ar darbinieka pienākumiem.. Šādas izmaksas tika uzskatītas par attiecināmām izmaksām TP projekta ietvaros. Lūdzam apliecināt, ka šāda pieeja tiks saglabāta arī attiecībā uz nākamās TP finansējuma izdevumu attiecināmību;
7. Lūdzam Informatīvā ziņojuma (13). punktā norādīt, uz kuru datumu ir norādītas faktiski finansētās amata vietas ES fondu plānošanās periodā 2014.-2020.gadam TP tabulā Nr.1 un grafikā Nr.5, tādējādi novēršot datu interpretācijas iespējas;
8. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā (14). punktā minēto par vienkāršoto izmaksu metodes izmantošanu projektos ir vērtēta ietekme uz sadarbības iestādes jeb CFLA darba apjomu un cik būtiski tās ir samazinājušas nepieciešamo cilvēkresursu  izdevumus;
9. Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojumā (14). punkta 13. zemsvītras atsauci ar norādi par Attīstības un noturības mehānisma cilvēkresursu finansējuma avotu, lai novērstu interpretācijas iespējas, ka tos finansē no TP finansējuma nevis no valsts budžeta līdzekļiem;
10. Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma (15). punktu ar informāciju par to, kā vienkāršoto izmaksu izmantošana SAM ietekmē sadarbības iestādes jeb CFLA darba apjomu, jo šī principa izmantošana būtiski samazina maksājumu pieprasījumu izvērtēšanā iesniedzamo dokumentu pārbaudes;
11. Lūdzam Informatīvā ziņojuma (17). punktā un 4. tabulā norādīt , uz kuru datumu ir apkopoti dati par faktiski finansētajām amata vietām 2014.-2020. gadā no TP finansējuma, lai samazinātu datu interpretācijas iespējas;
12. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai Informatīvā ziņojuma 7.tabulā ir aprēķināts un iekļauts  finansējums arī TPF plāna  koordinēšanai.



 
Piedāvātā redakcija
-