Atzinums

Projekta ID
23-TA-618
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
08.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka valsts līdzdalības apmērs SIA "Ludzas medicīnas centrs" ir 57,95%, un valsts vēsturiski ieguvusi līdzdalību kapitālsabiedrībā ar mērķi nodrošināt tās finansiālo stabilitāti, līdzdalības izvērtēšanas procesa ietvaros jāvērtē līdzdalības pamats un apmērs, un, attiecīgi, rīkojumā jānorāda saglabājamā līdzdalības apjoma apmērs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Tiesību akta projekta dokumentu paketē iekļauts Informatīvais ziņojums par valsts līdzdalības saglabāšanu SIA “Ludzas medicīnas centrs” (turpmāk - Ludzas MC), kurā norādīts, ka Ludzas MC “cenu noteikšanas, balstoties uz izmaksām” princips ir izpildīts: lielākā daļa sniegto veselības aprūpes pakalpojumu ir valsts apmaksāti; valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana nav rentabla un līdz ar to nav konkurētspējīga." Vēršam uzmanību, ka princips- cenu noteikšana, balstoties uz izmaksām, īstenojas, ja par sniegto pakalpojumu iegūtā maksa atbilst pakalpojuma izmaksām un ietver saprātīgu peļņas komponenti. Šāda cenas noteikšanas metodika veicina konkurenci tirgū, jo ļauj privātā sektora pakalpojuma sniedzējiem nodrošināt pakalpojumu, ietverot līdzvērtīgas cenas komponentes. Izvērtējumā minētais apgalvojums, ka  lielākā daļa veselības pakalpojumu tiek apmaksāti no valsts budžeta, bet nav rentabli, liek izdarīt secinājumu, ka Ludzas MC sniedz veselības aprūpes pakalpojumus par cenām, kas nav noteiktas, balstoties uz izmaksām. Ņemot vērā norādīto, lūdzu precizēt skaidrojumu un gadījumā, ja pakalpojumu cenas netiek noteiktas atbilstoši to izmaksām, skaidrot šādas cenu politikas iemeslus.

Tāpat informatīvā ziņojuma 9.lapaspusē minēts, ka Ludzas MC darbība veselības aprūpes pakalpojumu tirgū nerada negatīvu ietekmi uz privātā sektora inovācijām un attīstību, jo Ludzas MC kā valsts kontrolētai kapitālsabiedrībai ir ierobežotas iespējas piesaistīt investīcijas inovāciju ieviešanai un attīstības projektu realizācijai, ņemot vērā ierobežoto valsts budžeta finansējumu un komplicētāku finansējuma piešķiršanas procesu, savukārt privātā sektora komersantiem ir plašākas iespējas investēt medicīnas iekārtu iegādē, veikt telpu atjaunošanu un pielāgošanu un noteikt konkurētspējīgu atalgojumu. Norādītais liek izdarīt secinājumu, ka informatīvā ziņojuma autoru ieskatā Ludzas MC ieguldījumi inovācijās un attīstībā ir atkarīgi tikai no pašu kapitāla investīcijām, un privātā sektora inovāciju attīstību veicina publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības atturēšanās no inovāciju īstenošanas. Saistībā ar norādīto, informējam, ka ar Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra protokollēmumu 21-TA-926  (Nr. 75; 39. §), tika nolemts atbalstīt inovācijas veicinošu valsts kapitālsabiedrību pārvaldību un noteikt, ka valsts kapitālsabiedrībām, kā arī valsts kapitāla daļu turētājiem, īstenojot valsts interešu pārstāvniecību kapitālsabiedrībās ar būtisku valsts kapitāla daļu, ir jāizvirza pētniecības un attīstības mērķi, atzīstot, ka tieši publiskā kapitāla izmantošana arī inovāciju īstenošanā varētu veicināt konkurenci tirgū. Līdz ar norādīto, Informatīvajā ziņojumā nepieciešams plašāks skaidrojums par plānoto rīcību inovāciju un attīstības veicināšanas jomā un norāde uz konkrētiem inovāciju īstenošanas šķēršļiem. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Dokumentu paketē iekļautajā Informatīvajā ziņojumā ietverta informācija, ka valsts ieguvusi līdzdalību Ludzas MC, pārņemot valsts galvoto aizdevumu saistības no Ludzas MC un tādējādi uzlabojot  Ludzas MC finansiālo situāciju. Līdz ar norādīto, pārvērtējot valsts līdzdalību privāti publiskajā kapitālsabiedrībā, kur valsts ieguvusi līdzdalību finanšu stabilitātes nodrošināšanas nolūkos, līdzdalības pārvērtēšanas procesā būtu jāizvērtē, vai pastāv pamats (un vai tas ir mainījies) valsts līdzdalības saglabāšanai  un kādā apmērā līdzdalība saglabājama.

No anotācijā norādītās informācijas par konsultācijām ar VADDA un LTRK, secināms, ka arī ieinteresētās puses jau norādījušas uz nepieciešamību Ministrijai izvērtēt valsts kapitāla daļu nodošanas iespējas Ludzas novada pašvaldībai, tomēr atbilstošs izvērtējums un atbilde uz šo ieinteresēto pušu komentāru nav sniegta.
 
Piedāvātā redakcija
-