Projekta ID
25-TA-1544Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts, ka arī 2026.gadā attiecībā uz VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz) saglabāsies valsts finansējuma nepieciešamība 26 000 000 euro apmērā, kā arī minēts, ka esošās infrastruktūras funkcionalitātes saglabāšana tiešā veidā būs atkarīga no LDz fiskālās ietekmes kompensēšanas iespējām no valsts budžeta līdzekļiem, un, ņemot vērā dzelzceļa funkcionalitātes atbilstību valsts drošības interesēm, ikgadējs valsts finansējums ir jānodrošina valsts budžeta plānā ikgadēji, kas nodrošinās Dzelzceļa likuma prasības un valsts pārvaldības sektorā esošu uzņēmumu finansēšanas prasības. Saistībā ar sniegto informāciju norādām, ka Satiksmes ministrijas budžeta 31.04.00 apakšprogrammā turpmākajos gados šobrīd finansējums paredzēts dzelzceļa publiskai infrastruktūrai 64 257 527 euro apmērā ik gadu. Ja Satiksmes ministrijas vērtējumā turpmākajos gados VAS “Latvijas dzelzceļš” darbības nodrošināšanai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad par to ir nepieciešams atsevišķs Ministru kabineta lēmums budžeta sagatavošanas procesā, ja Satiksmes ministrija var piedāvāt risinājumus šāda resursa nodrošināšanai, ievērojot situāciju, ka:
- šobrīd saskaņā ar valdības apstiprināto Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumu (MK 15.04.2025. sēdes prot. Nr. 15 36. §) iespējas piešķirt papildu finansējumu ir ierobežotas, jo saskaņā ar spēkā esošajām prognozēm fiskālā telpa ir negatīva, un atbilstoši aktuālajai situācijai nav pamata uzskatīt, ka indikatīvi noteiktā fiskālā telpa varētu ievērojami uzlaboties;
- valdība ir uzdevusi veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028. gadā (MK 13.05.2025. sēdes prot. Nr.19 50. § 7.punkts), kura rezultātā šobrīd notiek budžeta izdevumu pārskatīšanas process, kurā nozaru ministrijām jāveic padziļināta esošā budžeta izdevumu analīze un jāizstrādā priekšlikumi izdevumu samazināšanai vai pārdalei, funkciju un publisko pakalpojumu optimizēšanai, kā arī strukturālām pārmaiņām savās jomās;
- valdība ir noteikusi, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nesniedz priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem (MK 25.06.2025. sēdes prot. Nr. 25 46. § un MK 26.06.2025. rīkojums Nr. 377).
Ņemot vērā iepriekš norādīto, nepieciešams precizēt anotācijā sniegto informāciju.
Atgādinām, ka saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību (46.panta ceturtā daļa) saistības, kuras no budžeta finansētu institūciju vadītāji uzņēmušies attiecībā uz budžeta līdzekļiem bez asignējuma, pārsniedzot piešķirto asignējumu vai pilnvaras plānotajām saistībām nākotnē, nav uzskatāmas par valsts saistībām.
- šobrīd saskaņā ar valdības apstiprināto Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumu (MK 15.04.2025. sēdes prot. Nr. 15 36. §) iespējas piešķirt papildu finansējumu ir ierobežotas, jo saskaņā ar spēkā esošajām prognozēm fiskālā telpa ir negatīva, un atbilstoši aktuālajai situācijai nav pamata uzskatīt, ka indikatīvi noteiktā fiskālā telpa varētu ievērojami uzlaboties;
- valdība ir uzdevusi veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028. gadā (MK 13.05.2025. sēdes prot. Nr.19 50. § 7.punkts), kura rezultātā šobrīd notiek budžeta izdevumu pārskatīšanas process, kurā nozaru ministrijām jāveic padziļināta esošā budžeta izdevumu analīze un jāizstrādā priekšlikumi izdevumu samazināšanai vai pārdalei, funkciju un publisko pakalpojumu optimizēšanai, kā arī strukturālām pārmaiņām savās jomās;
- valdība ir noteikusi, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nesniedz priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem (MK 25.06.2025. sēdes prot. Nr. 25 46. § un MK 26.06.2025. rīkojums Nr. 377).
Ņemot vērā iepriekš norādīto, nepieciešams precizēt anotācijā sniegto informāciju.
Atgādinām, ka saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību (46.panta ceturtā daļa) saistības, kuras no budžeta finansētu institūciju vadītāji uzņēmušies attiecībā uz budžeta līdzekļiem bez asignējuma, pārsniedzot piešķirto asignējumu vai pilnvaras plānotajām saistībām nākotnē, nav uzskatāmas par valsts saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ne anotācijas 3.sadaļā, ne citās anotācijas sadaļās nav sniegts aprēķins attiecībā uz nepieciešamo valsts budžeta finansējumu 26 012 914 euro apmērā valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja (valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš") finanšu līdzsvara par 2024. gadu nodrošināšanai, attiecīgi nepieciešams papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu ar aprēķinu, kas pamato paredzēto pārdales summu.
Piedāvātā redakcija
-
