Atzinums

Projekta ID
24-TA-1536
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
23.5. sadarbības un pieredzes apmaiņas, tai skaitā ārvalstu pieredzes apmaiņas pasākumu īstenošana;
Iebildums
Noteikumu projekta 25.punktā pie uzskaitītajām attiecināmajām izmaksām nav norādītas izmaksas 23.5. un 23.6. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai. Lai izdevumu attiecināšanas nosacījumi būtu viennozīmīgi saprotami, lūdzam papildināt 25.punktu, paredzot izmaksas 23.5.apakšpunktā minētajām darbībām, tostarp, norādot kam izmaksas ir attiecināmas (projekta vadītājs/ projekta īstenošanas personāls/ mērķa grupa - šajā gadījuma anotācijā jāsniedz pamatojums šādai nepieciešamībai) un 23.6. apakšpunktā minētajām darbībām vai papildināt anotāciju skaidrojot, kas/ kā nodrošinās darbības īstenošanu (piemēram, vai pasākumu un iniciatīvu ietekmes analīzi īstenos projekta īstenošanas personāls).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
25.1.1. līdz brīdim, kad tiks apstiprināta atbildīgās iestādes izstrādātā un ar vadošo iestādi saskaņotā vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika personāla izmaksām (turpmāk – personāla izmaksu metodika), – finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla un vadības personāla izmaksas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Iebildums
Tā kā 25.1.apakšpunktā paredzētas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, bet uz sadarbības partneriem nav attiecināms Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums, lūdzam papildināt, ka sadarbības partnera personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām sadarbības partnera atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē. Aicinām atbilstoši precizēt arī anotācijā norādīto.
Kā arī lūdzam, noteikumu projekta 25.1.2. un 25.1.3 apakšpunktā paredzētās izmaksas redzes korekcijas līdzekļiem un apdrošināšanas izmaksas, paredzēt zem netiešajām attiecināmajām izmaksām. Norādām, ka tik detalizēta informācija MK noteikumos nav jāatrunā.
Papildus aicinām skaidrot, vai 25.1.4.apakšpunktā minētā vienības izmaksu standarta likmes metodiku paredzēts izstrādāt tikai finansējuma saņēmēja personāla izmaksām, bet sadarbības partnera personāla izmaksas tiks segtas kā faktiskās izmaksas. Ja nepieciešams, lūdzam precizēt punkta redakciju un anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
33. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai nodrošina:
Iebildums
Lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, lūdzam precizēt 33. punkta redakciju, papildinot atsauces uz atbalstāmajām darbībām, ņemot vērā, ka 33.4., 33.5. un 33.6. apakšpunkti neattiecas uz 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
33.3. kritēriju izstrādi praktisku pilsoniskās sabiedrības iniciatīvu atlasei pašvaldībās;
Iebildums
Iebildums kopīgs par 33.3. un 34.5.3. apakšpunktu.
Ņemot vērā noteikumu projekta 33.3. apakšpunktā minēto, ka finansējuma saņēmējs izstrādās kritērijus praktisku pilsoniskās sabiedrības iniciatīvu atlasei pašvaldībās, un noteikumu projekta 34.5.3. apakšpunktā minēto, ka sadarbības partneri nodrošinās finansiālu atbalstu kopienu iniciatīvu īstenošanai, lūdzam skaidrot mehānismu, kā tiks nodrošināts finansiālais atbalsts kopienu iniciatīvu īstenošanai - vai projekta ietvaros paredzēts veikt iniciatīvu atlasi un piešķirt finansējumu gala saņēmējiem (kurš veiks iniciatīvu atlasi un uzraudzīs finansējuma izlietojumu), vai arī norēķinus par kopienu iniciatīvu īstenošanas izdevumiem veiks sadarbības partneri, uzskaitot tos savā grāmatvedībā. Lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projektu un anotāciju, lai ir nepārprotami skaidra projekta ieviešanas shēma (t.sk., ja paredzēta iniciatīvu atlase, iekļaut prasības iekšējās kontroles sistēmas izveidei interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku novēršanai).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai būtu viennozīmīgi skaidrs, kādēļ uz šo pasākumu neattiecas MK noteikumu Nr.408 protokollēmumā minētais par izmaksu un ieguvumu analīzes nepieciešamību, lūdzam anotācijā sniegt detalizētāku pamatojumu, norādot kādi sociālekonomiskie ieguvumi ir gaidāmi no projekta darbībām, kāds labums ir sabiedrībai no šī projekta īstenošanas. Ja sociālekonomiskos ieguvumus nevar kvantificēt, sniedziet skaidrojumu aprakstoši un pamatojiet tos. Norādām, ka šobrīd norādītā informācija par projekta atbilstību organizāciju mērķiem nepamato, ka projekta ieguldījumi ir lietderīgi valstij un sabiedrībai. Pēc būtības visiem ES fondu projektiem ir jāatbilst valsts un organizāciju mērķiem un tā ir pašsaprotama lieta. Ja šādu pamatojumu nevar sniegt, lūdzam izstrādāt Izmaksu ieguvumu analīzi anotācijas līmenī vai pie projekta, lai tādējādi nodrošinātu projekta atbilstību MK noteikumu Nr.408 protokollēmumā minētajam.
Kā arī lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu, par projekta plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas III sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" sadaļu "Cita informācija" ar tekstu šādā redakcijā: "Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”."
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts ir papildināms ar jaunu punktu šādā redakcijā: “5. Kultūras ministrijai nekavējoties informēt Ministru kabinetu, ja izmaksas, kas 4.3.4.9. pasākumā veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no Eiropas Sociālā fonda Plus, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, un sniegt fiskāli neitrālu priekšlikumu/aprakstu situācijas risinājumam, lai turpinātu projekta īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 24.2. apakšpunkts paredz, ka no 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļus var pārdalīt izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim. Norādām, ka no šobrīd anotācijā sniegtās informācijas nav skaidrs, kāpēc pirms projekta apstiprināšanas nepieciešams finansējums 20 000 euro apmērā, kas kavē projekta savlaicīgu sagatavošanu un iesniegšanu sadarbības iestādē pēc noteikumu projekta apstiprināšanas, kādam periodam un kādām izdevumu pozīcijām (pievienojot aprēķinus) minētais finansējums nepieciešams. Tāpat lūdzam skaidrot potenciālos risinājumus gadījumam, ja izpildās kāds no uzrādītajiem riskiem un attiecīgie izdevumi netiek attiecināti no Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
8.1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu, – 6, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.1.apakšpunktā norādīto iznākuma rādītāja "Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu" starpposma vērtību atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.-2027. gadam un 4.3.4. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstam, t.i. 6 iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
17. Šo noteikumu 23.1., 23.2., 23.3., 23.4. un 23.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai projekta iesniedzējs ar sadarbības partneriem slēdz sadarbības līgumu par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību projekta mērķa un rādītāju sasniegšanā atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un papildināt noteikumu projektu, jo, ja noteikumu projekts paredz sadarbības partneru iesaisti projektu īstenošanā, tad noteikumu projektā jāiekļauj informācija par galvenajiem sadarbības aspektiem, t.i., atbildība, funkcijas, norādot sadarbības partnera veicamās darbības un resursus, ar kādiem tas iesaistās projektā, vai noteikumu projektā jānorāda, ka attiecīgie jautājumi tiks regulēti sadarbības līgumā. Ja tiek slēgts sadarbības līgums, noteikumu projektā ir jāatrunā tā galvenie aspekti (atbildība, funkcijas utt.). Izpildot iepriekš minētās prasības, noteikumu projektā nedublē Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā” noteikto regulējumu, tostarp, 6. punktā ietvertos nosacījumus par sadarbības līgumā iekļaujamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
20. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 20.punktā un 8.2.apakšpunktā noteikto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt, uzskaitīt un iesniegt sadarbības iestādē apkopotus datus par noteikumu projekta 8.2. apakšpunktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 31. marta noteikumu Nr. 135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 1. pielikumam.
Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Papildus lūdzam skaidrot anotācijā, kad noteikumu projekta 8.2. apakšpunktā minētajs rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
25.1. finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas:
Priekšlikums
Aicinām Kultūras ministriju, pēc iespējas ātrāk, izstrādāt noteikumu projekta 25.1. apakšpunktā minēto personāla izmaksu metodiku, un to iesniegt to Vadošajā iestādē, lai mazinātu administratīvo slogu projekta īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
25.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera atbalstāmo darbību īstenošanai:
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu izpratni par 25.2.apakšpunktā iekļautajām projekta īstenošanas izmaksām finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera atbalstāmo darbību īstenošanai, lūdzam:
- precizēt, vai 25.2.3., 25.2.4., 25.2.6. un 25.2.7. apakšpunktā minētās izmaksas paredzētas finansējuma saņēmēja un arī sadarbības partneru projekta vadības un īstenošanas personālam;
- atšifrēt vai anotācijā atrunāt piemērus 25.2.8.apakšpunktā minētajām pasākumu organizēšanas izmaksām, jo pirmšķietami tās varētu būt attiecināmas arī no 25.2.1. apakšpunktā minētajām izmaksām;
- atšifrēt 25.2.9.apakšpunktā vai anotācijā, kādas tieši "iniciatīvu īstenošanas izmaksas"  ir paredzētas projektā;
- precizēt noteikumu projekta 25.2.10. apakšpunktā ietverto atsauci uz 23.5. apakšpunktu, ņemot vērā, ka atbalstāmā darbība "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi" norādīta noteikumu projekta 23.7. apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
VI. Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidrību par to, kā finansējuma saņēmējam jārīkojas gadījumā, ja atbalsta pasākums tā īstenošanas laikā kļūst par atbalstu komercdarbībai, aicinām noteikumu projektu papildināt ar attiecīgu normu, piemēram, šādā redakcijā: "Ja ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts tā dzīves cikla laikā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem  saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
33.6. informāciju plašākai sabiedrībai par projekta ietvaros īstenotajām iedzīvotāju iniciatīvām, ilustrējot rezultātus un to īstenošanas pievienoto vērtību.
Priekšlikums
Lai gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem, lūdzam skaidrot kā un ar kādu regularitāti finansējuma saņēmējam būs jānodrošina 33.6. apakšpunktā norādītā darbība (piemēram, projekta īstenošanas laikā vai projektam noslēdzoties, sniegt informāciju tīmekļa vietnē, vai citur).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
34.5. kopienas atbalsta tīkla izveidi, piesaistot vismaz 12 partnerus konkrētajā reģionā, vienlaikus nodrošinot:
Priekšlikums
Lai būtu izprotama sadarbības shēma, lūdzam anotācijā aprakstīt, kā tiek plānota sadarbība ar šiem 12 partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
35. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 35.punktu, jo šāda tiesību norma izriet no augstāka normatīvā akta, un saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 28. panta pirmā daļa nosaka, ka sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar visiem 4.3.4.9. pasākuma intervences kodiem, atbilstošo Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam papildinājumam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai izslēgtu iespējamo dubultā finansējuma risku, aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par sadaļā "Risinājuma apraksts" minētās Kultūras ministrijas īstenotās programmas "Reģionu NVO atbalsta programma" demarkāciju ar projektu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļas "Juridiskās personas" atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" noteikts, ka [..] Sabiedrības integrācijas fonds pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas un Kultūras ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas. Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums potenciālajiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām [..].
Lūdzam izvērtēt otrajā teikumā sniegto informāciju un to precizēt, ņemot vērā to, ka Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas rīkosies tām normatīvajos aktos noteikto funkciju ietvaros, attiecīgi nav pamata apgalvojumam, ka tām palielināsies administratīvais slogs. Vienlaikus, kā minēts pirmajā teikumā, administratīvais slogs palielināsies atbildīgajai iestādei, jo atbildīgās iestādes atšķiras atkarībā no katra specifiskā atbalsta mērķa, taču pārējās Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas ir nemainīgas ar noteiktu funkciju apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt protokollēmuma projekta 3.punktu šādā redakcijā: "Kultūras ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par pieteiktajiem rādītāju grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam."
Piedāvātā redakcija
-