Atzinums

Projekta ID
23-TA-1256
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegto informāciju, turpinām uzturēt iepriekšējā Finanšu ministrijas atzinumā izteikto iebildumu un lūdzam izvērtēt iespēju izstrādāt un piemērot vienkāršotās izmaksas personāla atlīdzības izmaksu segšanai saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīnijām Nr.1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros".
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka no pakalpojuma līguma izmaksām netiek aprēķināta 35.punktā minētā netiešo izmaksu vienotā likme. Līdz ar to lūdzam izvērtēt un attiecīgi precizēt 35.punkta vai 36.1.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka gan komercdarbības atbalsta, gan komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi ir jāuzrauga visu ieguldījumu amortizācijas periodu (projekta dzīves ciklu), lūdzam precizēt noteikumu projektu un sniegt anotācijā skaidrojumu, jo ar projekta pārskata periodu var saprast fondu uzraudzības piecu gadu periodu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi jau ir ietverti noteikumu projekta 43.punktā, lūdzam izvērtēt šī nosacījuma nepieciešamību. Ja tiek lemts par šī nosacījuma nepieciešamību, lūdzam attiecīgi precēt normu tā, lai skaidrs, ka tā attiecas tikai uz noteikumu projekta 43.1.punktā minēto gadījumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pateicamies par sniegto skaidrojumu vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai, taču lūdzam to papildināt/stiprināt, iekļaujot tajā plašāku argumentācijas izklāstu, īpaši attiecībā uz vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējām personāla izmaksām vai izvērtēt iespēju piemērot vienkāršotās izmaksas, piemēram, vienības izmaksu standarta likmi personāla atlīdzības izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu valsts budžeta līdzfinansējuma paredzēšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi” par kultūras nozares deleģētās funkcijas īstenošanu atjaunojamajos objektos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu papildināt ar vārdu "plānoto", ņemot vērā, ka tiek paredzēt arī plānotais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu un  svītrot vārdu "projekta" pirms vārdiem "sadarbības partneriem", kā arī svītrot vārdus iekavās.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 7.punktu papildināt ar vārdiem "finansējuma saņēmējs" pirms vārda "projektu'.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izteikt noteikumu projekta 26.punktu, ņemot vērā, ka sadarbības partneris nevar pretendēt uz finansējumu, bet sadarbības partneri var piesaistīt projekta īstenošanā. Aicinām izteikt šādā redakcijā :" Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu un sadarbības partneris nevar tikt iesaistīts projekta īstenošanā, ja:"
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt punktu, lai būtu skaidrs, ka grūtībās nonākuša komersanta pazīmes ir jāvērtē tikai gadījumā, ja piešķir komercdarbības atbalstu. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes 2023. gada 30.maija vadlīniju 1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 31.punktā lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām precizēt noteikumu projekta 31.3., 33.6. un 36.7.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai veicinātu tiesisko skaidrību, lūdzu pārcelt uz noteikumu tekstu no anotācijas kritērijus, kas vērtējami, lai pārliecinātos par to, ka projektam, kuram ir saimniecisks raksturs, nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū: 
1. 85 procenti un vairāk no visiem kultūras jomā sniegto pakalpojumu saņēmējiem/apmeklētājiem atbalstītajā objektā gadā ir Latvijas iedzīvotāji;
2. īstenotie kultūras pasākumi (koncerti, izrādes, performances u.c.) pārsvarā notiek latviešu valodā;
3. objekts netiek plaši reklamēts ārpus Latvijas teritorijas (netiek veiktas starptautiskas mārketinga aktivitātes u.c. darbības pārrobežu reklāmas jomā).
No šobrīd piedāvātās punkta redakcijas var nolasīt, ka projekts nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts nevienā no 42.1. un 42.2.apakšpunktā minētajiem gadījumiem. Lai tiesību norma būtu precīza, lūdzu tehniski precizēt, aizstājot vārdus "nav kvalificējams kā atbalsts komercdarbībai, jo projektam nav ietekmes uz" ar vārdiem "nav kvalificējams kā atbalsts komercdarbībai, ja projektam nav ietekmes uz". 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 43.punktā ir jau atrunāta ieņēmumu gūšanas iespēja līdz 50 procentiem no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta, nav saprotama 49.punktā iekļautās normas piemērošana. Aicinām izvērtēt, vai 49.punkts nebūtu dzēšams, lai neradītu lieku neizpratni gan finansējuma saņēmējiem, gan CFLA un citām uzraugošajām institūcijām. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam salāgot rezultāta rādītāja "Atbalstīto kultūras un tūrisma vietu  apmeklētāji" (turpmāk - rezultātu rādītājs) atspoguļošanas pieeju 5.1.1.5. un 5.1.1.7.pasākumu noteikumu projektos, t.sk. ņemot vērā precizētajā anotācijā sniegto informāciju par katra pasākuma pienesumu rādītāja sasniegšanā. Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projektā norādīta 5.1.1.7.pasākuma ietvaros sasniedzamā rezultāta rādītāja vērtība, bet 5.1.1.5.pasākumā – Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. -2027.gadam (turpmāk – programma) apstiprinātā 5.1.1.SAM kopējā rezultāta rādītāja vērtība.
Papildus, ņemot vērā, ka iznākuma rādītāja “Atbalstīto kultūras un tūrisma objektu skaits” sasniedzamā vērtība ir mazāka, nekā sākotnēji šajā pasākumā tika paredzēts, kā arī KM izziņā sniegto skaidrojumu, ka pieejas maiņas dēļ kopumā KM pārziņā esošajos pasākumos programmas rādītājs tiks sasniegts ievērojami mazākā apjomā, un plānots rosināt attiecīgus programmas grozījumus, lūdzam ar šo informāciju papildināt arī anotāciju pie plānoto rādītāju sadaļas.
Vēršam uzmanību, ka KM ir saistoša un jānodrošina programmā noteiktā rādītāja sasniegšana kopsummā visos pasākumos. Attiecīgi, šobrīd neiebilstam noteikumu projekta tālākai virzībai, taču lūdzam KM jau savlaicīgi izstrādāt attiecīgus programmas grozījumus un pamatojumu. Pirms 5.1.1.6.pasākuma “Kultūras mantojuma saglabāšana un jaunu pakalpojumu attīstība” ieviešanas nosacījumu izstrādes un virzības apstiprināšanai būtu jāsaņem vismaz neformāls Eiropas Komisijas saskaņojums plānotajām iznākuma rādītāju izmaiņām, un minētā pasākuma ieviešanas nosacījumi varēs tikt apstiprināti tikai pēc attiecīgu programmas grozījumu veikšanas, vai virzot valdībā lēmumu par izņēmumu / uzņemoties risku pirms Eiropas Komisijas lēmuma par programmas grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-