Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 1.2.1.2. pasākuma "“Produktivitātes aizdevumi (t.sk., ar granta elementu) inovatīvām iekārtām, pētniecībai un attistībai, tehnoloģiju pārnesei” kopējo ES fondu finansējumu EUR 42 500 000 vietā, norādot EUR 58 769 000. Lūdzam precizēt 1.2.1.3. "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" kopējo ES fondu finansējumu EUR 17 000 000 vietā, norādot EUR 1 700 000.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija konceptuāli iebilst pret Informatīvajā ziņojumā piedāvātās teritoriālās pieejas saturu attiecībā uz  1.2.1. SAM ““Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” pasākumi” un 1.2.3. SAM “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām  investīcijām”:
1. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam jau ir nostiprināta plānoto teritoriālo rīku izmantojums attiecībā uz 1.2.1. SAM un 1.2.3. SAM.  Atbalsta pasākumos tiek ņemtas vērā reģionālās atbalsta intensitātes, ko ir noteikusi EK, tādējādi ievērojot atbalsta proporciju, kur attiecas, reģionālajam atbalstam.
2. Informējam, ka 1.2.1. SAM ietvaros un SAM 1.2.3. atbalsts tiks sniegts uzņēmējdarbības attīstībai bez teritoriāliem ierobežojumiem, nodrošinot reģionālo pārklājumu, vērtējot biznesa ideju dzīvotspēju, kas ir viens no komercdarbības atbalsta pamatnosacījumiem EM virzītajās atbalsta programmās.
3. Vēršam uzmanību, ka izstrādātās atbalsta programmas 1.2.1. un 1.2.3. un noteiktie sasnidzamie rezultāti ir noteikti, izstrādājot ES kohēzijas fonda DP 2021.-2027.gadam, attiecīgi papildus kritēriju teritoriālu vai IKP noteikšana var būtiski ietekmēt sasniedzamos rezultātus un finansējuma apguvi, attiecīgi radot riskus uzņemot saistību pret EK neizpildi.
4. Vēršam uzmanību, ka 1.2.1. SAM un 1.2.3. SAM noteiktajiem pasākumiem informatīvajā ziņojumā noteiktā 1., 2. vai 3. pieeja nav iespējama:
- 1.2.1.2 SAM finanšu instrumentu nodrošina finanšu institūcija Altum, kuras primārais mērķis ir vērtēt kreditēšanas nosacījumus un piedalīties ar finanšu instrumentiem, kur ir identificēta tirgus nepilnība - attiecīgi Altum darbība ir nostiprināta arī EK lēmumā par tās darbības ietvaru un nav pieļaujama trešo personu iejaukšanās atbalsta sniegšanā. Tāpat ir jāņem vērā, ka finanšu instrumentu specifika - ir kredītsaistību uzņemšanās, attiecīgi piedāvājot aizdevumus vai garantijas iedzīvotājiem ar zemāko IKP, ne tikai neveidosies pieprasījums pēc noteiktajiem finanšu instrumentiem, bet arī radīs riskus stabilai kreditēšanas politikai, par ko ir atbildīga Altum. Lūzam VARAM svītrot iekļauto pasākumu.
- Savukārt 1.2.3.1. SAM aktivitātē jau ir plānota pašvaldību iesaiste vērtējot biznesa projektus biznesa inkubācijas pakalpojumu saņemšanai, kā arī šobrīd notiek aktīva LIAA un pašvaldību sarunu procedūta par LIAA reģionālo pārstāvniecību izveidei, nodrošinot maksimāli tuvu pieejamo inkubācijas pakalpojumu pieejamību (minētais projekts jau ir saskaņots ESF AK). Būtiski ir ņemt vērā, ka rī šī pasākuma ietvaros tiek vērtēta uzņēmumu dzīvotspēja, nevis piederība reģionam. Lūzam VARAM svītrot iekļauto pasākumu, ņemot vērā arī, ka pašvaldībās šobrīd norit sarunu procedūra ar LIAA.
- Attiecībā uz 1.2.1.3. SAM pasākumu - ņemot vērā atbalsta pasākuma specifiku un mērķi - panāk uzņēmumu kotāciju biržā un līdz šim sasniegtos rezultātus (šobrīd piotprojekta rezultātā atbalstīti 4 projekti, kuri atrodas arī ārpus Rīgas), lūzam VARAM svītrot iekļauto pasākumu.
- savukārt attiecībā uz 1.2.1.1. SAM pasākumu vēršam uzmanību, ka atbalsts paredzēts agrīnas stadijas uzņēmumu biznesa ideju validēšanai - jaunu produktu attīstībai. Norādām, ka minētajam pasākumam nav nekādas sasaistes ar ieguldījumiem uzņēmējdarbības atbalsta infrastruktūras attīstību reģionos, pasākums var tikt izmantots kā atbalsta rīks komersantiem reģionos, taču nav iespējama papildus kritēriju noteikšana atbilstoši reģionālās politikas dokumentiem. Lūzam VARAM svītrot iekļauto pasākumu.
5. Norādām, ka EM pasākumi ir iekļauti ES kohēzijas fonda DP 2021.-2027.gadam, izpildot EM atbalsta pasākumiem EK noteiktos priekšnosacījumus. Informējam, ka minētais priekšnosacījums ir atbalsta pasākumu sasaiste ar Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021.-2027gadam, līdz ar to lūdzam VARAM ievērot minēto subordināciju politikas dokumentos un neuzlikt jaunas prasības, kas tiešā mērā ietekmēs atbalsta pasākumu laicīgu ieviešanu un pieejamību jau 2023.gadā, Atbalsta pasākumi ir mērķēti atbalsta saņemšanai bez ierobežojumiem teritoriālā griezumā, un uzņēmumiem tiek vērtēts komercializācijas pamatojums. Turklāt teritoriālās piederības noteikšana (t.i., attiecinot atbalsta lielāku esamību teritorijās kur ir mazāks IKP uz 1 iedīvotāju) neveicinās patiesās saimnieciskās darbības esamību reģionā, jo uzņēmums var tikt reģistrēts reģionā, bet tā saimnieciskā darbība var tikt veikta citos reģionos.
Lai nodrošinātu lielāku aktivitāti pašvaldībās, būtiski  ir ne tikai valsts aktīva iesaiste ekonomiskās aktivitātes veicināšanā, bet arī pašvaldību iesaiste, piemēram, pašvaldību spēja sadarboties ar potenciālajiem investoriem vai vietējiem uzņēmējiem – šis faktors var būt izšķirošs vietējās ekonomikas izveidē un uzturēšanā. Līdz ar to aicinām ziņojumā iekļaut vērtējumu par reģionālā līmeņa kapacitāti un iespējamo pakalpojumu klāstu, kas var sniegt primāru atdevi  uzņēmējdarbības attīstībai reģionos, nevis definējot neizvērtētus kritērijus atblsta pasākumos, kuros nav gūta izpratne par to būtību. Vēlamies vērst uzmanību, ka šīs nav vienīgās atbalsta programmas, kas cita starpā ir vērstas uz Latvijas reģionālo aktivitāti. Piemēram, ir paredzēts atbalsts MVU, izveidojot uzņēmējdarbības infrastruktūru, ko attīstīs pašvaldība, piem., AF 3.1.1.3.i investīcijas “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” vai Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 5.1.1.1.pasākuma “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” ietvaros, tādējādi sekmējot koordinētu un mērķtiecīgu investīciju veikšanu uzņēmējdarbības attīstībai reģionos. Minētās programmas ietvaros ir pieejams trīskāršs finansējums tikai infrastruktūras nodrošināšanai, nekā piemēram 1.2.3.1.pasākuma ietvaros. Papildus uzņēmējiem būs pieejamas dažāda atbalsta programmas ANM un ESF ietvaros, kuru ietvaros atbalstu varēs saņemt neatkarīgi no atrašanās vietas ārpus Rīgas teritorijas.
Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam izslēgt EM 1.2.1. un 1.2.3. pasākumus no zņojuma un neveikt norādes par papildus kritēriju noteikšanu SAM attiecģiajā līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst Informatīvajā ziņojumā piedāvātās teritoriālās pieejas saturam attiecībā uz  4.3.1. 3. pasākumu “Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība”.

Pirmkārt, vēršam uzmanību, ka pasākumam pieejamā finansējuma sadalījums pēc teritoriālās pieejas 1. veida (finansējuma dalījums reģionāli atbilstoši IKP uz vienu iedzīvotāju, lielāko finansējuma apjomu paredzot plānošanas reģionam ar mazāko reģionālo IKP uz vienu iedzīvotāju, vai cits teritoriālais kritērijs) būtiski modificē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk - DP) jau nostiprināto plānoto teritoriālo rīku izmantojumu. Proti, DP (317. paragrāfs) ir paredzēts, ka atbalsts tiek sniegts:
1)  tikai tajās Latvijas pašvaldībās, kurās ir rindas uz mājokļiem;
2)  attiecībā tieši uz jaunu mājokļu būvniecību ir paredzēts specifisks kritērijs – ieguldījumi tiek atbalstīti tikai tādās teritorijās (pašvaldību), kurās ir nodarbinātības iespējas.
Balstoties uz minēto, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi atbalsta pasākuma ieviešanas nosacījumus (gan MKN projektu, gan vērtēšanas kritēriju kopu), kuri jau ir bijuši nodoti publiskajai apspriešanai, diskutēti ar pašvaldībām un tās pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām. 2023.gada februāra mēnesī kritērijus ir plānots nodot saskaņošanai Uzraudzības komitejas apakškomitejai un secīgi – MK noteikumu projekta virzīt saskaņošanu ar institūcijām. Līdz ar to Informatīvajā ziņojumā piedāvātās teritoriālās pieejas iestrāde jau izstrādātajā atbalsta programmā mainītu pasākuma ieviešanas nosacījumus, tāpat vērtēšanas kritērijus, kas būtiski aizkavētu plānoto atbalsta pasākuma izstrādes un ieviešanas laika grafiku, tādā veidā apdraudot  “n+3” principa izpildi.  

Otrkārt, jānorāda, ka 4.3.1.3. pasākuma mērķis, cita starpā, ir samazināt rindas pašvaldībās uz sociālajiem un īres dzīvokļiem. Šim mērķim piesaistīti ir arī pasākuma ietvaros sasniedzamie rādītāji. Informējam, ka saskaņā ar Ekonomikas ministrijas apkopoto aktuālo informāciju par rindām uz pašvaldību īres un sociālajiem dzīvokļiem  ir secināms, ka ne vienmēr viskritiskākā situācija attiecībā uz rindu garumu ir reģionos ar zemāko IKP uz vienu iedzīvotāju. Līdz ar to šādas pieejas piemērošana radītu būtisku apdraudējumu attiecībā gan uz pasākuma mērķa sasniegšanu, gan pasākuma ietvaros nodefinēto un sasniedzamo rādītāju sasniegšanu.

Tādēļ aicinām saglabāt DP jau nostiprināto 4.3.13. pasākuma teritoriālo rīku izmantojumu.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst par MK protokollēmuma projekta 3. punktu, vēršam uzmanību, ka pasākumu īstenošanas nosacījumu un projektu iesniegumu vērtēšanas specifisko atbilstības kritēriju un  kvalitātes kritēriju papildus atsevišķa saskaņošana ar VARAM rada administratīvo slogu un uzskatāms par birokrātisku šķērsli atbalsta programmu savlaicīgā ieviešanā. Skaidrojam, ka jau šobrīd Ministru kabineta kārtības rullis paredz iesaistītās puses pie minēto dokumentu virzības tiesību aktu portālā.
Papildus, MKN projekti un vērtēšanas kritēriji tiek skaņoti ESF AK un UK procedūrās, kurās piedalās arī VARAM, līdz ar to izstrādātā pieeja - pirms jebkādu procesu virzīšanas, atsevišķu skaņošanu ar VARAM - ir uzskatāma par birokrātisku, laikietilpīgu un proporcionāli neefektīvu, jo tā visdrīzāk tiks ieviesta pēc ne tikai EM atbildībā esošo kritēriju aizvirzīšanas uz UK, bet arī citu nozaru minsitriju projektiem, kuri jau ir bijuši UK, AK un MK apstiprināti.
Lūdzam vērtēt MK ruļļa papildināšanu ar VARAM kompetenci, ja ir šaubas par saskaņošanā iesaistāmo institūciju loku attiecīgos jautājumos.
Piedāvātā redakcija
-