Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz precizēt rīkojuma Pielikumu "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks":
1) tabulā tekstu "Pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītība un profesionālā ievirze" papildināt ar pedagogu amatiem saskaņā ar MK 05.07.2016. noteikumu Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" 3.pielikumu, lai nodrošinātu, ka ikvienam atsevišķam pedagoga amata pārstāvim būtu iespēja gūt pārliecību, ka norādītā darba samaksas likme ir attiecināma uz viņu;
2) precizēt vai skaidrot finansiālās ietekmes apmērus, jo saskaņā ar IZM atsūtītajiem aprēķiniem, kas pamato šīs summas, vienā Excel failā šīs summas atspoguļo vispārējai izglītībai nepieciešamo finansējumu, savukārt otrā failā - šajās summās tiek iekļauts nepieciešamais finansējums gan vispārējā izglītība, gan profesionālā izglītība, gan profesionāla ievirze;
3) zem tabulām (3) punktu izteikt šādā redakcijā "Papildu nepieciešamais finansējums slodzes līdzsvarošanai tiks aprēķināts pēc pedagogu, tajā skaitā atbalsta personāla, darba slodžu un to līdzsvarošanas iespēju un risinājumu izvērtēšanas".

LIZDA iebilst pret Pielikumā "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks (akadēmiskajam personālam)" indikatīvās finansiālās ietekmes apmēriem, kā arī pret (1) punktu zem tabulām, jo nav pieņemama IZM piedāvātais finansējuma avots, ar kuru nav iespējams nodrošināt darba samaksas pieaugumu akadēmiskajam personālam saskaņā ar piedāvāto grafiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret vārdiem "efektivizējot izglītības procesu", jo nav saprotams, ko šis process ietver un kāds no tā tiek plānots finanšu ieguvums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu norādot, ka pedagogu darba samaksas grafiks tiek pārskatīts 2024.gadā, ne vēlāk kā mēneša laikā pēc Centrālās statistikas pārvaldes darba samaksas struktūras apsekojuma “Pārskats par darba samaksas struktūru’’ par 2022. gadu publicēšanas.
Piedāvātā redakcija
Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks tiek pārskatīts 2024.gadā, ievērojot Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam noteiktos darba samaksas pieauguma principus, pamatojoties uz Centrālās statistikas pārvaldes darba samaksas struktūras apsekojumu “Pārskats par darba samaksas struktūru’’ par 2022. gadu, ne vēlāk kā mēneša laikā pēc Centrālās statistikas pārvaldes darba samaksas struktūras apsekojuma “Pārskats par darba samaksas struktūru’’ par 2022. gadu publicēšanas.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Pie sadaļas "Izstrādes pamatojums" lūdzam norādīt Ministru kabineta 2022,gada 17.septembra sēdes protokollēmumu Nr.41.
Sadaļā "Apraksts" lūdzam izslēgt teikumu "Kā arī 64.punktā noteiktais, ka nodrošināsim pedagoga darba stundas samaksu vismaz 120%apmērā no vidējās darba samaksas sabiedriskajā sektorā strādājošajiem", jo šis punkts ir pretrunā ar Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Pašreizējā situācija" pirmajā rindkopā izslēgt vārdus "efektivizējot izglītības procesu" vai sniegt skaidrojumu, kādas darbības sevī ietver šis process un kāds finansiālais ieguvums no tā tiek plānots.
Sadaļā "Problēmas apraksts" otrajā rindkopā papildināt 5.apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: "izvērtēt profesionālās izglītības un speciālās izglītības pedagogu darba slodzi gadā, lai novērtētu pedagogu darba slodzes atbilstību Darba likumā noteiktajam". Papildinājums nepieciešams, lai nodrošinātu, ka speciālās izglītības iestāžu pedagogu normālais darba laiks nedēļā atbilstoši Darba likuma 131.panta trešajai daļai nepārsniedz 35 stundas nedēļā, pamatojoties uz darbu īpaša riska apstākļos.
Sadaļā "Risinājuma apraksts" trešajā rindkopā 3.punktā izslēgt vārdus "un pāreju uz 40h darba nedēļu", jo uz šo brīdi nav vienošanās par šādu risinājumu, un 5.punktu izteikt šādā redakcijā: "augstākās izglītības iestāžu akadēmiskā personāla atalgojuma pieaugums  tiek nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem.
Lai nodrošinātu darba grupas kvalitatīvu un nesasteigtu darbu, sadaļā "Risinājuma apraksts"  pēdējo rindkopu izteikt šādā redakcijā "Slodzes līdzsvarošanai un amatu izvērtēšanai, t.sk., arī administrācijas amatu algas likmes gradācijas noteikšanai, līdz 2023.gada 1.martam tiks izveidota ministrijas un sociālo partneru darba grupa, nosakot 2023.gada 31.maiju kā noteikumu Nr.445 grozījumu iesniegšanas termiņu izskatīšanai Ministru kabinetā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Precizēt (3) punktu zem tabulas izsakot šādā redakcijā: "Papildu nepieciešamais finansējums slodzes līdzsvarošanai tiks aprēķināts pēc pedagogu, tai skaitā atbalsta personāla, darba slodžu un to līdzsvarošanas iespēju un risinājumu izvērtēšanas."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
LIZDA lūdz tabulā neiekļaut slodzes sabalansēšanas iespējamos risinājumus uz 2023.gada 1.septembri, jo daļa risinājumi jau ir iekļauti MK 05.07.2016. noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem - līdz 65% mācību stundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem, pirmsskolas pedagogiem 34 stundas ar izglītojamiem un 6 stundas citiem pienākumiem, kā arī profesionālās ievirzes pedagogiem - 26 stundas nodarbībām un 4 stundas citiem pienākumiem). Par tām pedagogu grupām, kuru slodžu sabalansēšanas pirmais solis no 2023.gada 1.septembra nav ieļauts MK noteikumos Nr.445 un par kurām sarunu gaitā tika panākta vienošanās, lūdzam izstrādāt MK noteikumu Nr.445 grozījumus par slodžu sabalansēšanu no 2023.gada 1.janvāra (interešu izglītības skolotājam 26 stundas nodarbībām un 4 stundas citiem pienākumiem, profesionālās izglītības pedagogam - līdz 65% mācību stundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem, pedagogiem, kas norādīti tabulas 7.rindā - līdz 70% kontaktstundām un ne mazāk kā 30% citiem pienākumiem, pedagogiem, kas norādīti tabulas 13.rindā  - līdz 65% kontaktstundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem.
Lūdzam precizēt kolonnā "Slodzes sabalansēšana (IZM viedoklis):
Kolonnā "Slodzes sabalansēšana (LIZDA prasība) visos punktos, kur noteikts slodzes procentuālais sadalījums, norādīt ne vairāk kā ...% mācību stundām (nodarbībām, kontaktstundām) un ne mazāk kā ...% citiem pienākumiem);
Lūdzam precizēt kolonnā "Slodzes sabalansēšana (IZM viedoklis) 1., 5. un 13.rindā  slodzes sadalījumu no 01.09.2024. 63%/37% (šobrīd ir 67%/33%, kas ir pasliktinoši pedagogam salīdzinot ar 2023.gadu).
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, jo saskaņā ar IZM atsūtītajiem aprēķiniem, kas pamato šīs summas, vienā Excel failā šīs summas atspoguļo vispārējai izglītībai nepieciešamo finansējumu, savukārt otrā failā - šajās summās tiek iekļauts nepieciešamais finansējums gan vispārējā izglītība, gan profesionālā izglītība, gan profesionāla ievirze. Nav skaidri norādīts, vai summā 8,50 eiro par 1h tiek iekļauti 22% (ne vairāk kā 15 % administrācijai, ne mazāk kā 7% atbalsta personālam). LIZDA norāda, ka 22% jābūt papildus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz izslēgt 3.punktu un nodrošināt mērķdotācijas apmēra uz vienu izglītojamo pieaugumu proporcionāli pedagogu darba samaksas likmes pieaugumam. LIZDA uzskata, ka skolu tīkls optimizējams, balstoties uz kvalitatīvajiem un kvantitatīvajiem kritērijiem, bet nav pieļaujam darba algas paaugstināšanas sasaiste ar lēmumiem, ko pedagogs nevar ietekmēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz izslēgt 6.punkta pēdējo teikumu, jo tas dublējas ar 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz izslēgt 9.punktu, jo nav pieņemams IZM piedāvātais finansējuma avots, ar kuru nav iespējams nodrošināt grafikā iekļauto darba samaksas pieaugumu.
Piedāvātā redakcija
-