Atzinums

Projekta ID
24-TA-7
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
No skaidrojumiem uz vairāku iestāžu iebildumiem un anotācijas izriet, ka apsekošanas funkcija, lai noteiktu 3.3. apakšpunktā minēto kritēriju, proti, noteiktu, vai objekts ir aizsargātā lietotāja faktiskā dzīvesvietas adrese, tiek deleģēta pašvaldību sociālajiem dienestiem, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – SPSP likums) 7.panta sestajā punktā noteikto. Vēršam uzmanību, ka SPSP likuma mērķis ir noteikt sociālā darba, karitatīvā sociālā darba, sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas, profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu (turpmāk — sociālie pakalpojumi) un sociālās palīdzības sniegšanas un saņemšanas principus, to personu lokam, kam ir tiesības saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību, kā arī sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas un finansēšanas principus. Tas nozīmē, ka dzīvesvietas apsekošanu, klienta materiālās un sociālās situācijas izvērtēšanu pamatojoties uz SPSP likumu veic, ja persona vēlas saņemt sociālos pakalpojumu vai sociālo palīdzību. Elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošana nav sociālais pakalpojums, līdz ar to pamatoties uz SPSP likumu un deleģēt veikt dzīvesvietas apsekošanu lēmuma pieņemšanai par elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu, sociālajiem dienestiem nav pamata. Sociālais dienests varētu sniegt informāciju pēc pieprasījuma par personām, kuras ir sociālā dienesta redzeslokā, ņemot vērā to, ka sociālā palīdzība un atsevišķi sociālie pakalpojumi tiek sniegti pēc personas faktiskās (vienlaikus arī deklarētās) dzīvesvietas, kas liecinātu, ka pieslēdzamais objekts ir aizsargātā lietotāja faktiskā dzīvesvieta. Tomēr vēršam uzmanību uz to, ka  ne visi aizsargātie lietotāji ir pašvaldību sociālo dienestu redzeslokā, līdz ar to, nosakot pienākumu veikt dzīvesvietas apsekošanu aizsargātiem lietotājiem, tiek noteikta papildus funkcija Sociālajiem dienestiem, kas nav atbalstāms pasākums bez papildu finansējuma, īpaši ņemot vērā pašvaldību sociālo dienestu kapacitāti.
 
Piedāvātā redakcija
-