Projekta ID
22-TA-2778Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta sēdes protokola Nr. 43 2. § "Informatīvais ziņojums par sašķidrinātās dabasgāzes termināļu projektiem" 3. punkts paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai kopīgi ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un citām atbildīgajām ministrijām sagatavot un ekonomikas ministrei līdz 2022. gada 20. septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par speciālo kārtību Skultes sašķidrinātā dabasgāzes termināļa projekta īstenošanai, kurā norādīt arī likuma mērķi un termiņu, līdz kuram projekts jāīsteno. Savukārt likumprojektā "Par Skultes sašķidrinātās dabasgāzes terminālu" (turpmāk – projekts) nav noteikta kārtība Skultes sašķidrinātā dabasgāzes termināļa projekta īstenošanai, kā arī termiņš, līdz kuram projekts jāīsteno. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka katrs likumprojekts tiek izstrādāts, lai sasniegtu noteiktu mērķi, piemēram, nodrošinātu cilvēku veselības un vides aizsardzību, nodrošinātu atklātību publisko iepirkumu procedūrās, nodrošinātu tiesisku, efektīvu, nepārtrauktu un demokrātiskai iekārtai atbilstošu Ministru kabineta darbību. Tātad mērķis ir noregulēt noteiktas tiesiskās attiecības. Formulējot likuma mērķi, pēc iespējas jākoncentrējas uz to, kas jāsasniedz ar šo likumu, nevis, ko likums regulē vai nosaka. Regulēšana kā tāda nav un nevar būt likuma mērķis. Likuma mērķis ir sasniegt labāku, tiesiskāku, efektīvāku, veiksmīgāku vai ekonomiski pamatotāku kādas situācijas risinājumu tiesisko attiecību virzību. Likuma mērķa formulēšana palīdz noskaidrot vispārējos likumdevēja mērķus, identificē problēmu, kuras noregulēšanai ir domāts konkrētais likums, un parāda, kā likumdevējs ir iecerējis problēmu atrisināt. Mērķa formulējums palīdz tiesību piemērotājiem likuma normu interpretācijā un atvieglo tiesību tālākveidošanu (skat. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Pieejama: https://tai.mk.gov.lv/book/1/chapter/95).
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka no projekta 1. panta nosaukuma izriet, ka projekta 1. pantā ir paredzēta arī likuma darbības joma, bet projekta 1. panta otrajā daļā nav paredzēta likuma darbības joma. Proti, likumiem var būt noteikta konkrēta darbības joma, ierobežota piemērojamība vai izņēmumi. Šie jautājumi, ja nepieciešams, arī ir jāietver likumprojektā, un tos ietver likuma sākuma daļā (aiz likuma mērķa). Tādējādi tiek identificēta (sašaurināta) likuma piemērojamība attiecībā pret personām un noteiktiem tiesisko attiecību veidiem, savukārt, definējot darbības jomas, iespējams precīzāk atšifrēt likuma nosaukumu un atspoguļot tā saturu. Ja likuma piemērojamība ir ļoti plaša, iespējams, lietderīgāk un efektīvāk ir likumprojektā nosaukt personas vai objektus, uz kuriem likuma galvenais saturs neattiecas. Likuma darbības jomas formulējums parasti sākas ar tādiem vārdiem kā, piemēram, "likums nosaka", "likumu piemēro", "likums attiecas uz" vai "likums neattiecas uz" (skat. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Pieejama: https://tai.mk.gov.lv/book/1/chapter/96).
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 18. punktā noteiktajam likuma mērķi un darbības jomu raksta atsevišķos pantos.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. pantā paredzēto regulējumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka no projekta 1. panta nosaukuma izriet, ka projekta 1. pantā ir paredzēta arī likuma darbības joma, bet projekta 1. panta otrajā daļā nav paredzēta likuma darbības joma. Proti, likumiem var būt noteikta konkrēta darbības joma, ierobežota piemērojamība vai izņēmumi. Šie jautājumi, ja nepieciešams, arī ir jāietver likumprojektā, un tos ietver likuma sākuma daļā (aiz likuma mērķa). Tādējādi tiek identificēta (sašaurināta) likuma piemērojamība attiecībā pret personām un noteiktiem tiesisko attiecību veidiem, savukārt, definējot darbības jomas, iespējams precīzāk atšifrēt likuma nosaukumu un atspoguļot tā saturu. Ja likuma piemērojamība ir ļoti plaša, iespējams, lietderīgāk un efektīvāk ir likumprojektā nosaukt personas vai objektus, uz kuriem likuma galvenais saturs neattiecas. Likuma darbības jomas formulējums parasti sākas ar tādiem vārdiem kā, piemēram, "likums nosaka", "likumu piemēro", "likums attiecas uz" vai "likums neattiecas uz" (skat. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Pieejama: https://tai.mk.gov.lv/book/1/chapter/96).
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 18. punktā noteiktajam likuma mērķi un darbības jomu raksta atsevišķos pantos.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. pantā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 2. panta trešajā daļā paredzētais regulējums par Ministru kabineta lēmumiem ir neskaidrs. Proti, Ministru kabineta iekārtas likuma 33. panta pirmā daļa noteic, ka Ministru kabinets, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma, Administratīvā procesa likuma un citu normatīvo aktu prasības, izdod administratīvos aktus, pieņem politiskus lēmumus, pārvaldes lēmumus un citus tiesību aktus. Savukārt ne no projekta 2. panta trešajā daļā paredzētā regulējuma, ne no projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietvertās informācijas nav skaidrs, kādus lēmumus pieņems Ministru kabinets. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 2. panta trešajā daļā paredzēto regulējumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Ievērojot, ka anotācijā nav skaidrojuma par projekta 3. pantā paredzēto regulējumu, lūdzam izvērtēt projekta 3. pantā paredzēto regulējumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta iekārtas likuma 33. panta pirmā daļa noteic, ka Ministru kabinets, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma, Administratīvā procesa likuma un citu normatīvo aktu prasības, izdod administratīvos aktus, pieņem politiskus lēmumus, pārvaldes lēmumus un citus tiesību aktus. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju, jo nav skaidrs, kas ir anotācijas 1.3. apakšsadaļā minētais Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija nolēmums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.6. un 4.2. apakšsadaļā ietverto informāciju, norādot korektu likumprojekta "Likums par atviegloto kārtību vēja elektrostaciju būvniecībai enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 1481/Lp13) nosaukumu. Turklāt lūdzam norādīt korektu informāciju par to, ko paredz likumprojekts "Likums par atviegloto kārtību vēja elektrostaciju būvniecībai enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 1481/Lp13).
Papildus lūdzam norādīt, kā ir saistīts projektā un likumprojektā "Likums par atviegloto kārtību vēja elektrostaciju būvniecībai enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 1481/Lp13) paredzētais regulējums.
Papildus lūdzam norādīt, kā ir saistīts projektā un likumprojektā "Likums par atviegloto kārtību vēja elektrostaciju būvniecībai enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 1481/Lp13) paredzētais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta "Likumprojekts "Par Skultes sašķidrinātā dabasgāzes terminālu"" 4. punktā ir noteikts uzdevums Satiksmes ministrijai sagatavot un līdz 2022. gada 7. oktobrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu par Skultes ostas robežu noteikšanu. Savukārt ne no projektā paredzētā regulējuma, ne no anotācijā ietvertās informācijas nav skaidrs, no kura normatīvā akta normas izriet pilnvarojums Ministru kabinetam izdot Ministru kabineta noteikumus par Skultes ostas robežu noteikšanu. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta "Likumprojekts "Par Skultes sašķidrinātā dabasgāzes terminālu"" 4. punktā noteikto uzdevumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to, kā arī attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 6. punktā noteiktajam likumprojekta nosaukumu veido no vārdiem, kas atklāj likumprojekta saturu, un noslēdz ar vārdu "likums". Turklāt anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādīts, ka projekta nosaukums ir "Skultes sašķidrinātā dabasgāzes termināla īstenošanas likums". Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka nacionālo interešu objekta statuss tiek noteikts, lūdzam precizēt projekta 2. panta otrajā daļā paredzēto regulējumu. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par projekta 2. panta otrajā daļā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka Ministru kabinetam nav tiesību noteikt uzdevumu Latvijas Republikas Saeimai atzīt projektu par steidzamu, lūdzam precizēt projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta "Likumprojekts "Par Skultes sašķidrinātā dabasgāzes terminālu"" 3. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 76. punkts noteic, ka ministrijas, īpašu uzdevumu ministra sekretariāta, Ministru prezidenta biedra biroja, Valsts kancelejas vai Ministru prezidenta padotībā esošas iestādes izstrādāto projektu izskatīšanai Ministru kabineta komitejas sēdē vai Ministru kabineta sēdē ir tiesīgs iesniegt Ministru kabineta loceklis. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta "Likumprojekts "Par Skultes sašķidrinātā dabasgāzes terminālu"" 4. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-