Atzinums

Projekta ID
23-TA-101
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
11.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinu 63.3 punkta 2. teikumu izteikt šādā redakcijā: "Pēc darbību veikšanas bāriņtiesa ir tiesīga atkārtoti iesniegt komisijai šo noteikumu 63.1 punktā minēto pieprasījumu."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinu 63.2 punktā svītrot tekstu: "Latvijā ir iespējams nodrošināt bērna audzināšanu un pienācīgu aprūpi ģimenē un". Bāriņtiesai motivēts lēmums jāpieņem tikai par to, ir vai nav pieļaujama bērna adopcija uz ārvalstīm.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinu 63.1 punktā svītrot tekstu - Ja bāriņtiesa konstatē, ka adoptējamā bērna audzināšanu un pienācīgu aprūpi ģimenē Latvijā nav iespējams nodrošināt. Tā vietā noteikt kārtību, kādā bāriņtiesas tiek informētas par saņemtajām ziņām par ārvalsts adoptētāju. Pēc kārtības, turpinājumā iekļaut tekstu kā Noteikumu projekta 63.1. punktā - Ja bāriņtiesas rīcībā ir informācija, ka adopcijas reģistrā ir ziņas par ārvalsts adoptētāju, kurš adopcijas pieteikumā ir paudis vēlmi šādu bērnu adoptēt, tā pirms šo noteikumu 63.punktā minētā lēmuma pieņemšanas iesniedz ministrijā komisijai adresētu rakstveida pieprasījumu atzinuma par bērna adopcijas uz ārvalsti atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajiem bērna tiesību aizsardzības principiem un bērna labākajām interesēm sniegšanai. Bāriņtiesa pieprasījumam pievieno:
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinu 63. punktu saskaņot ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 31. panta trešo daļu un izteikt šādā redakcijā: Bērnu var adoptēt uz ārvalsti, ja bāriņtiesa, kas lēmusi par ārpusģimenes aprūpi, saņem Ārvalstu adopcijas komisijas atzinumu, kurā ietverts secinājums, ka adopcijas process uz ārvalsti atbilst bērna tiesību aizsardzības principiem un bērna labākajām interesēm.
Pamatojums: Bērnu tiesību aizsardzības likuma 31. panta trešajā daļā iekļautā tiesību norma ir jaunāka tiesību norma par Civillikuma 169. panta sesto daļu (vai sestajā daļā noteikto). Likumdevēja mērķis, pieņemot bērna adopcijas uz ārzemēm tiesisko regulējumu Bērnu tiesību aizsardzības likumā, nebija sašaurināt ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu iespējas tikt adoptētiem uz ārvalsti pēc ārpušgimenes aprūpes formas. Likumdevējs vēlējies, lai iespēja bērnam tikt adoptētam uz ārvalsti tiktu izvērtēta, pierādot, ka bērna labā Latvijā ir izdarīts viss iespējamais. Tas nozīmē konstatēt, ka a) bērnam Latvijā nekādā veidā nav nodrošināma ģimeniska vide (piemēram, ne aizbildnība, ne vietējā adopcija vai cita forma) un b) bērnam Latvijā nav iespējams nodrošināt aprūpi, kā to noteic CL 177. panta trešā daļa, proti, valsts nav spējīga gādāt, lai, atrodoties šajā ģimeniskajā vidē, bērnam tiktu nodrošināts uzturs - ēdiens, apģērbs, mājoklis, veselības aprūpe, bērna kopšana, izglītošana un audzināšana. (https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/960228C55F9C5F07C225858A004259D7?OpenDocument)
Piedāvātā redakcija
-