Atzinums

Projekta ID
24-TA-3325
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Iebildums
Valsts policija uztur iepriekš izteikto iebildumu (izziņā norādītais Iekšlietu ministrijas 2. iebildums) attiecībā uz to, ka policijai turpmāk palielināsies administratīvais slogs, jo no 2025. gada 31. maija stāsies spēkā jauna norma, kas Valsts policijas un pašvaldības uzliek papildu pienākumu, proti, izskatīt administratīvā pārkāpuma procesu par Izglītības likuma 66.1 pantā paredzēto pārkāpumu par apzinātu normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšanu izglītības iestādei un nevis par Valsts policijas un pašvaldības policijas pienākumu ierasties izglītības iestādē gadījumos, ja izglītības iestādē tiek konstatētas  atkarību izraisošas vielas, ieroči, munīcija, speciālie līdzekļi vai citi personu drošību apdraudoši priekšmeti, ko policija veic jau pašlaik.
Tādējādi attiecīgi lūdzam papildināt vai precizēt anotācijas 7.5. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts policija uztur iepriekš izteikto iebildumu (izziņā norādītais Iekšlietu ministrijas 15. iebildums).
Papildus norādām, ka Latvijas Republikas Satversme 96. pants noteic, ka ikvienam ir tiesības uz privātās dzīves, mājokļa un korespondences neaizskaramību. Tai pat laikā Latvijas Republikas Satversmes 116. pants noteic, ka personas tiesības, kas noteiktas Satversmes 96. pantā, var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Tādējādi pamattiesību ierobežojumus var noteikt tikai tad, ja ar to tiek sasniegts kāds no Latvijas Republikas Satversmes 116. pantā minētajiem mērķiem, proti, pamattiesības var ierobežot, tostarp, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, sabiedrības drošību.
Ja pastāv iespēja, ka valsts var aizskart kādas cilvēktiesības, jāpārbauda, vai tiesību aizskārums ir attaisnojams. Proti, cilvēktiesību aizskārums ir attaisnojams vienīgi tad, ja tiek izpildīti šādi priekšnoteikumi: - ierobežojums ir noteikts ar likumu (likuma atrunas princips), ko pārbauda, izvērtējot, vai likums ir pieņemts, ievērojot normatīvajos aktos paredzēto kārtību, vai likums ir izsludināts un publiski pieejams atbilstoši normatīvo aktu prasībām; vai likums ir pietiekami skaidri formulēts, lai persona varētu izprast no tā izrietošo tiesību un pienākumu saturu un paredzēt tā piemērošanas sekas; - ierobežojums domāts leģitīma mērķa sasniegšanai (Satversmes 116. pants) – "ikviena pamattiesību ierobežojuma pamatā jābūt apstākļiem un argumentiem, kādēļ tas vajadzīgs, proti, ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu – leģitīma mērķa – labad" (Latvijas Republikas Satversme. Satversmes tiesas atziņas. Rīga, Latvijas Vēstnesis, 2019, 149. lpp.); - ierobežojums nepieciešams demokrātiskā sabiedrībā (nosaka līdzsvaru starp indivīda un sabiedrības interesēm), (Ziemele, I. Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā. Rīga: Izglītības soļi, 2000, 277.–288.lpp.), ko pārbauda, izvērtējot, vai likumdevēja lietotie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, proti, vai ar attiecīgo likuma normu var sasniegt ierobežojuma leģitīmo mērķi.

Tādējādi ar informācijas nesniegšanu iestādei jāsaprot informācijas nesniegšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā (Izglītības likuma 66.1 pants), lai policijai būtu nepārprotami saprotams, par konkrēti kādas informācijas nesniegšanu izglītības iestādei būs jāuzsāk administratīvā pārkāpuma process, lai varētu noteikt administratīvā pārkāpuma sastāvu. Kā arī izglītojamā likumiskajam pārstāvim, ir jāsaprot, kāda informācija ir iesniedzama, vai ko viņš nav iesniedzis. Papildus norādāms, ka policijai konkrētajā gadījumā nav tiesību, vērtēt iesniedzamās personas sensitīvās informācijas saturu. Savukārt privātpersonai ir jābūt saprotamam, ko konkrēti tā ir pārkāpusi, proti, kādu konkrēti informāciju tā nav sniegusi par savu privāto dzīvi un bērna veselības stāvokli.  
Ņemot vērā, ka izglītības iestādei personas iesniedzamā informācija ir sensitīvi dati, projektā vai projekta anotācijā būtu norādāms, kas tad būs tās izglītības iestādes amatpersonas (darbinieks), kuras izvērtēs iesniedzamās informācijas pietiekamību un apjomu un, kur tā tiks glabāta.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Papildināt projekta 27. punktu aiz vārda "rodas" ar vārdu "pamatotas".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Papildināt projekta 33. punktu aiz vārdiem "pilnvarotā persona" ar vārdu "nekavējoties".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk