Atzinums

Projekta ID
24-TA-210
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
29.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka dabiskā brauktuve nav būvēta, proti, tā nav būve un tai nestspēju nevar palielināt, kā arī tai nav nodalījuma joslas un aizsargjoslas. Savukārt autoceļš ir būve un tam ar likumu ir noteikta nodalījuma josla un aizsargjosla. Autoceļam kā būvei un tā blakus brauktuvei ir citas būves sastāvdaļas, piemēram, ūdens novadīšanas sistēma. Autoceļš ir jāuztur un jāveic būvniecības darbi. Gaujas Nacionālā parka autoceļiem ir salīdzinoši lielas nogāzes un tās ir arī ārpus autoceļa nodalījuma joslas, lietusgāžu laikā tās bieži izskalo un tad ir nepieciešami gan uzturēšanas darbi gan būvniecības darbi, gan nodalījuma joslā, gan ārpus tās.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izteikt noteikumu projekta 11. punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
11. Nacionālā parka teritorijā atļauta autoceļu, dzelzceļu, elektrisko tīklu, gāzesvadu un citu komunikāciju un infrastruktūras objektu uzturēšana, kā arī atjaunošana. Dabisko brauktuvju uzturēšana ir pieļaujama to dabā esošajā brauktuves novietojumā un platumā.
Esoša autoceļa būvniecība un uzturēšana ir pieļaujama tā aizsargjoslas platumā.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likuma “Par aviāciju” 2. panta pirmajā daļā noteikts, ka Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu, kā arī civilās un militārās aviācijas darbību Latvijas Republikā valsts un tās iedzīvotāju interesēs regulē šis likums, šā likuma noteiktās kompetences ietvaros izdotie normatīvie akti, Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi un Eiropas Savienības normatīvie akti. Uz likuma “Par aviāciju” pamata izdotie Ministru kabineta 2024. gada 23. aprīļa noteikumi Nr. 248 “Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 248) paredz Dabas aizsardzības pārvaldes tiesības ierosināt bezpilota gaisa kuģu sistēmu (turpmāk – UAS) ģeogrāfisko zonu izveidošanu, izmaiņas UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos un tās darbības izbeigšanu. Noteikumu Nr. 248 30. punktā noteikts, ka Dabas aizsardzības pārvaldei ir tiesības ierosināt ierobežojošo un informatīvo UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanu virs īpaši aizsargājamo dabas teritoriju objektiem, kā arī virs mikroliegumiem, kuri izveidoti īpaši aizsargājamo putnu aizsardzībai, un to buferzonām, bet horizontālā plaknē – līdz 100 m no minētajiem objektiem, lai ierobežotu trokšņa līmeni un traucēšanu. Tātad, ja Dabas aizsardzības pārvalde virs Gaujas Nacionālā parka attiecīgajām funkcionālajām zonām nevēlas pieļaut bezpilota gaisa kuģu lidojumus bez saskaņojuma saņemšanas, šādas tiesības ir noteiktas noteikumos Nr. 248.
Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām (turpmāk – regula Nr. 2019/947) 15. panta 3. punktā noteikts, ka informācija par UAS ģeogrāfiskajām zonām tiek darīta publiski pieejama plaši izmantotā unikālā digitālā formātā. Noteikumu Nr. 248 43. punkts nosaka informācijas pieejamību par UAS ģeogrāfiskajām zonām nodrošināt kā datu kopu atbilstoši iepriekš minētajām regulas Nr. 2019/947 prasībām. Noteikumu Nr. 248 44. punktā noteikts, ka UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumi ir saistoši no brīža, kad Latvijas gaisa satiksme informāciju par to ir padarījusi publiski pieejamu Latvijas gaisa satiksmes tīmekļvietnē (šobrīd: airspace.lv/drones). Tālvadības pilotam ir pienākums pirms katra bezpilota gaisa kuģa lidojuma pārbaudīt informāciju par UAS ģeogrāfiskajām zonām minētajā tīmekļvietnē. Līdz ar to bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumus nenosaka ar tiesību normām normatīvajos aktos, kas attiecas uz konkrēto teritoriju. Lidojumu ierobežojumi ir spēkā tikai tad, ja attiecīgā teritorijā ir noteikta UAS ģeogrāfiskā zona. Kā minēts iepriekš, UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanu reglamentē noteikumi Nr. 248, līdz ar to nosacījumi attiecībā uz bezpilota gaisa kuģu lidojumiem nav iekļaujami šajā noteikumu projektā.
Papildus norādām, ka noteikumu projekta 28. un 36. punktā minētos ierobežojumus attiecībā uz vispārējo aviāciju, tostarp gaisa baloniem un dirižabļiem, jānosaka un jāpublicē saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumiem Nr. 26 “Gaisa telpas pārvaldības kārtība, gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība”, lai  šo informāciju atbilstoši starptautiskajiem tiesību aktiem padarītu saistošu un kartogrāfiski pieejamu gaisa telpas lietotājiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 28. punktu, jo minēto lidojumu kārtību nosaka un regulē aviācijas jomas normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 36. punktu, jo šajā punktā minēto lidojumu kārtību nosaka un regulē aviācijas jomas normatīvie akti.
Lūdzam skatīt pamatojumu pie iebilduma par noteikumu projekta 28. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam stilistiski precizēt tekstu, lai tas būtu skaidri saprotams.
Piedāvātā redakcija
-