Atzinums

Projekta ID
23-TA-616
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
14. Ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistrā
Iebildums
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.1 daļu valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz: 1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma; 2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai; 3) valsts informācijas sistēmas pārzini; 4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu; 5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā; 6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai. Norādāms, ka valsts informācijas sistēmas - Fizisko personu reģistrs - regulējums noteikts Fizisko personu reģistra likumā, savukārt Fizisko personu reģistrā  iekļaujamo ziņu apjomu nosaka Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumi Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu".
Tādējādi, jautājumi, kas saistīti ar ziņu iekļaušanu un aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā, regulējami attiecīgo jomu regulējošos normatīvajos aktos - Fizisko personu reģistra likumā un Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu". Ņemot vērā minēto, aicinām vienlaikus ar likumprojektu virzīt attiecīgus grozījumus Fizisko personu reģistra likumā un Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu", attiecīgi precizējot likumprojektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk - anotācija). Iekšlietu ministrijas ieskatā, likumprojekta 14. pantā nosakāms vienīgi pienākums ziņas par personas apbedīšanu vai kremāciju aktualizēt Fizisko personu reģistrā, savukārt aktualizējamo ziņu apjoms nosakāms Fizisko personu reģistra likumā un Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu", bet anotācijā ietverama detalizēta informācija tiesību normu piemērotājiem par aktualizējamo ziņu apjomu.
Vienlaikus norādāms, ka, lai nākotnē ziņas par personas apbedīšanas vietu vai kremāciju varētu izmantot statistikas nolūkos, aicinām anotācijā norādīt, ka Fizisko personu reģistrā aktualizē ziņas arī par personas apbedīšanas veidu (apbedīšana vai kremēšana). Fizisko personu reģistrā statistikas dati tiek atlasīti pēc aktualizēto ziņu veida. Tādējādi, lai nodrošinātu pilnvērtīgu ziņu statistisko pārskatu, ir svarīgi, ka Fizisko personu reģistrā tiek aktualizētas ziņas arī par personas apbedīšanas veidu. Norādāms, ka arī informatīvajā ziņojumā “Par apbedījuma nozares regulējuma pilnveidošanu” tika noteikts, ka Fizisko personu reģistrā uzkrās ziņas par apbedīšanas veidu (apbedīšana vai kremēšana).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Ziņas par ārvalstīs veiktu Fizisko personu reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu un kremāciju aktualizē Fizisko personu reģistrā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde vai Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība ārvalstīs, pamatojoties uz attiecīgās ārvalsts iestādes apbedīšanas dokumentā iekļauto informāciju:
Iebildums
Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 5. panta otro daļu ziņu aktualizēšana ir Fizisko personu reģistrā iekļauto ziņu grozīšana, norādot grozījumu izdarīšanas datumu, tiesisko pamatu un šos grozījumus apliecinoša dokumenta numuru, izdošanas datumu, izdevējvalsti un izdevējiestādi. Mirušās personas radinieki vai citas ieinteresētās personas sniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ziņas aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā par personas miršanu ārvalstī. Ārvalstīs izdotajās miršanas apliecībās reti tiek norādīta informācija par personas apbedīšanas datumu. Miršanas apliecībās netiek norādītas ziņas par personas apbedīšanas vietu un veidu. Tādējādi, sniedzot ziņas aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā par personas miršanas faktu, pastāv varbūtība, ka personas uzreiz neiesniegs dokumentus, kas apliecina arī mirušās personas apbedīšanas datumu, vietu un veidu.
Ņemot vērā minēto, lai varētu nekavējoties aktualizēt ziņas par personas miršanas faktu ārvalstī, savukārt ziņas par mirušās personas apbedīšanas datumu, vietu un veidu aktualizēt vēlāk, aicinām likumprojekta 14. panta otrajā daļā noteikt, ka ziņas par personas apbedīšanu vai kremāciju ārvalstī tiek aktualizētas Fizisko personu reģistrā, ja tiek saņemts šo faktu apliecinošais dokuments. 
Piedāvātā redakcija
(2) Ziņas par ārvalstīs veiktu Fizisko personu reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu un kremāciju aktualizē Fizisko personu reģistrā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde vai Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība ārvalstīs, ja saņemts ārvalsts iestādē izdots apbedīšanas vai kremācijas dokuments.
3.
Likumprojekts
(3) Ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizē, kad veikta pārapbedīšana, apbedīta mirušā kremācija vai urnas pārvietošana, kā arī citos gadījumos saņemot informāciju par izmaiņām šā panta pirmajā vai otrajā daļā norādītajās ziņās.
Iebildums
Likumprojekta 14. panta trešā daļa paredz, ka ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizē, kad veikta pārapbedīšana, apbedīta mirušā kremācija vai urnas pārvietošana, kā arī citos gadījumos, saņemot informāciju par izmaiņām šā panta pirmajā vai otrajā daļā norādītajās ziņās.
Precizēt likumprojekta 14. panta trešo daļu, jo no minētās normas nav skaidrs, kas aktualizē attiecīgās ziņas Fizisko personu reģistrā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Svītrot no anotācijas teksta šādu teikumu: “Savukārt ziņas par apbedīšanu vai kremāciju, kas veikta no likuma spēkā stāšanās dienas, Fizisko personu reģistrā aktualizē līdz ar tiesiskā regulējuma spēkā stāšanos.”

Pamatojums:
Likumprojekta pārejas noteikumu 4. punktā noteikts, ka ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizē līdz ar attiecīgās reģistra funkcionalitātes nodrošināšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim. Anotācijā norādītais teikums, kas paredz, ka ziņas par apbedīšanu vai kremāciju, kas veikta no likuma spēkā stāšanās dienas, Fizisko personu reģistrā aktualizē līdz ar tiesiskā regulējuma spēkā stāšanos ir pretrunā ar likumprojekta pārejas noteikumu 4. punktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Svītrot no anotācijas 1.3. daļas “Ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistra” teksta šādu teikumu: “Vairums pašvaldības FPRIS datus pieprasa pastarpināti, izmantojot pašvaldības risinājumus, kurus nodrošina pakalpojuma sniedzējs SIA "ZZDats".
Pamatojums:
Likumprojekta anotācijā tiek aprakstīta situācija attiecībā uz datu aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā par personas apbedīšanas vietu. Tādējādi, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nesaskata nepieciešamību likumprojekta anotācijā norādīt informāciju par pašvaldībām pieejamajiem risinājumiem informācijas pieprasīšanai no Fizisko personu reģistra. Atbilstoši informatīvajā ziņojumā “Par apbedījuma nozares regulējuma pilnveidošanu” noteiktajam, Pārvalde ziņu par mirušo personu apbedīšanu iekļaušanai, aktualizēšanai un uzkrāšanai Fizisko personu reģistrā nodrošinās tīmekļa lietotājsaskarnes izstrādi, kas nodrošinās kompetentajām iestādēm vai privātām juridiskām personām iespēju tiešsaistes režīmā iekļaut, aktualizēt un apskatīt ziņas par mirušo personu apbedīšanu Fizisko personu reģistrā. Tādējādi iestādēm un privātām juridiskām personām nebūs jāveido specifiski risinājumi šo ziņu ievadīšanai un nodošanai Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Papildināt anotācijas 3. sadaļu “Cita informācija” ar informāciju par anotācijas 3. sadaļas 6.2. apakšpunktā norādītā nepieciešamā papildu finansējuma avotu un rīcību gadījumā, ja attiecīgais papildu finansējums netiks piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3. sadaļas 6.2. apakšpunktā nepieciešamo papildu finansējumu lūdzam norādīt veselos skaitļos (bez centiem aiz komata).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 3. sadaļas 6.2. punktā minētā informācija attiecībā uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei 2026. gadā un turpmākajos gados nepieciešamo papildu finansējumu (tai skaitā norādītais EKK) nesakrīt ar likumprojekta pielikumā (kas iekļauts sadaļā “Papildu dokumenti”) norādīto informāciju. Ņemot vērā minēto, precizēt anotācijas 3. sadaļas 6.2. apakšpunktā minēto informāciju par nepieciešamo papildu finansējumu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei 2026. gadā un turpmākajos gados.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektam ir ietekme uz valsts budžetu (attiecīga informācija norādīta anotācijas 3. sadaļas 6.2. apakšpunktā), lūdzam attiecīgi aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 1. - 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Kapsētu likums"
Iebildums
Papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā:
“Jautājumu par papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2025. gadam 117 787 euro apmērā, lai veiktu izmaiņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas programmatūrā, izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.”
Lūdzam attiecīgu informāciju norādīt arī anotācijas 3. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
4) iestāde (pašvaldība, privāta juridiska persona, reliģiskā draudze, kuras īpašumā vai apsaimniekošanā atrodas kapsēta).
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka Fizisko personu reģistrā būtu aktualizēti dati par iestādi, kurā veikta apbedīšana vai kremācija un to varētu identificēt pēc nosaukuma vai reģistrācijas numura, precizēt likumprojekta 14. panta otrās daļas 4. punktu, paredzot, ka norādāms ir iestādes nosaukums un reģistrācijas numurs (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lai nedublētu informāciju, kas iekļauta likumprojekta sadaļā “Papildu dokumenti” ietvertajā pielikumā un anotācijas 3. un 4. sadaļā, lūdzam likumprojekta pielikumā norādīto informāciju iekļaut tikai anotācijas attiecīgās sadaļās.
Piedāvātā redakcija
-