Atzinums

Projekta ID
22-TA-3192
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna 3. daļā "Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.–2027. gadam mērķis un uzdevumi" pirmās atkāpes otrajā teikumā: "Publiskā pārvaldība visos varas atzaros kļuvusi profesionālāka – tā ir atvērtāka, mūsdienīgāka un labāk un ātrāk sasniedz rezultātus. Ikviens jūt, ka valsts strādā iedzīvotāju labā, tā vairojot apmierinātību ar pakalpojumiem un uzticēšanos valsts pārvaldei un tiesībaizsardzības sistēmai." Tiesībaisardzības sistēma izdalīta no valsts pārvaldes. Nav skaidrs šāda formatējuma iemesls. Lūdzam neizdalīt tiesībaizsardzības sistēmu no valsts pārvaldes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Iestādēm, kuras veic darbu ar valsts noslēpuma objektiem un informāciju dienesta vajadzībām, ievērojamas stingras informācijas aizsardzības prasības saskaņā ar likumu "Par valsts noslēpumu" un Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumiem Nr. 21 "Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi".
Minēto iestāžu nodarbinātie, kuri bieži veic darbu ar minētajiem objektiem un dokumentiem, nevar pilnvērtīgi veikt dienesta (darba) pienākumus citās iestādēs vai attālināti. Tāpat arī nav pieļaujama situācija, ka citu iestāžu nodarbinātie veiktu darbu iestāžu telpās, kurās tiek veikts darbs ar valsts noslēpuma objektiem vai informāciju dienesta vajadzībām. 
Piedāvātā redakcija
Ierosinām papildināt plāna 6.5. sadaļu "Viedas darba vides izveide", ar norādi, ka viedas darba vietas izveide neattiecās uz iestādēm, kurās tiek veikts darbs ar valsts noslēpuma objektiem un informāciju dienesta vajadzībām. 
3.
Plāna projekts
Iebildums
Tiek iebilsts pret 6.2. sadaļā "Cilvēkresursu attīstība" minētajām atbalsta funkciju centralizācijas iecerēm, jo, attiecībā uz operatīvās darbības subjektu darbību, ievērojami stingri informācijas aizsardzības pasākumi, un pakalpojuma centralizēšana varētu radīt paaugstinātus informācijas drošības riskus. 
Piedāvātā redakcija
Papildināt plāna 6.2. sadaļu "Cilvēkresursu attīstība", ar norādi, ka personāla lietvedības un juridiskās atbalsta funkcijas centralizācija neattiektos uz operatīvās darbības subjektiem.
4.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības virziena "1. Vienota un efektīva valsts pārvalde" pasākumam 1.1. "Valdības centra stiprināšana" atbildīgās institūcijas ir  VK un IeM (krīžu vadība) un viens no  rezultatīvajiem rādītājiem - ir izveidota un darbojas krīžu vadības vienība. Tabulas "8. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu" pasākumam 1.1."Valdības centra stiprināšana" komentāros minēts, ka Krīzes vadības centra izveidei nepieciešamais finansējums 2024. gadā 349 238 euro apmērā, t.sk., 4 amata vietu izveidei un uzturēšanai 239 238 euro . 2025. gadā un turpmāk ik gadu 286 718 euro apmērā, t.sk., 4 amata vietu uzturēšanai 226 718 euro. Lūdzam papildināt tabulu ar informāciju, kurā iestādē plānots veidot papildu amata vietas un kādas, norādīt, ko ietver izmaksas. Līdzīgi papildināt informāciju par amata vietām un izmaksām Analītiskajā dienestā. 
Kā arī, lūdzam norādīt, vai jaunās amata vietas tiks veidotas, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 7. sadaļā "Modernizācijas plāna īstenošana un uzraudzība" ir tostarp norādīts, ka "VK norīkos par katra Modernizācijas plānā iekļautā pasākuma izpildi atbildīgo speciālistu". Rīkojuma projekta 5. punkts noteic uzdevumu "plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām sagatavot un līdz 2024., 2025., 2026. un 2027. gada 1. jūlijam iesniegt Valsts kancelejā informāciju par plānā noteikto pasākumu īstenošanas gaitu un rezultātiem". Ievērojot to, ka plāna projektā ir skaidri definētas atbildīgās institūcijas un līdzatbildīgās institūcijas, bet nav skaidrots jēdziens "iesaistītās institūcijas" un iesaistes formas var būt dažādas, ierosinām skaidrības labad papildināt plāna projekta 7. sadaļu ar skaidrojumu, kurām institūcijām būs piekritīgs uzdevums sagatavot un iesniegt Valsts kancelejā informāciju par plānā noteikto pasākumu īstenošanas gaitu un rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ievērojot 2022. gada 6. oktobra likumu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību", aizstāt rīkojuma projekta 6. punktā vārdus "gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta" ar vārdiem "likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru".
Piedāvātā redakcija
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai skatāms likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna 6.3. sadaļā "Politikas un regulējuma kvalitāte" 3. rīcības virziena "Politikas un regulējuma kvalitāte" 3.2. punkta rezultatīvā rādītāja: "Tiek izveidota starpinstitucionāla darba grupa, kas kopīgi izstrādā risinājumus normatīvisma mazināšanai." izstrādes termiņš noteikts 2027. gada otrais pusgads. Aicinām izvērtēt izpildes termiņa saīsināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna 6.1. sadaļā "Vienota un efektīva valsts pārvalde" astotajā atkāpē minēts, ka "Būtisks progress īstenots digitālās komunikācijas jomā. Teju visām valsts pārvaldes iestādēm un daļai pašvaldību iestāžu ir izveidotas mūsdienīgas, ērti lietojamas, vienotā funkcionalitātē balstītas tīmekļvietnes, kas veidotas pēc vienotiem principiem, tādējādi radot iedzīvotājiem atpazīstamu vidi informācijas atrašanai." Lūgums pievienot atsauci par informācijas avotu vai veikto pētījumu, kurā apstiprināts norādītā apgalvojuma patiesums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna 6.1. sadaļā "Vienota un efektīva valsts pārvalde" pirmajā atkāpē: "(..)Tāpat trūkst spēcīga valdības centra un mūsdienu izaicinājumiem atbilstošas iekšējās komunikācijas un sadarbības valsts pārvaldē. Dažāda juridiskā statusa un līmeņa organizācijas strādā atšķirīgi. Pakalpojumu sniegšanā nereti iestāžu kompetences robežas un intereses prevalē pār iedzīvotāja vajadzībām un interesēm." Ņemot vērā izteikto apgalvojumu: "(..)Pakalpojumu sniegšanā nereti iestāžu kompetences robežas un intereses prevalē pār iedzīvotāja vajadzībām un interesēm." lūdzam pievienot zemsvītras atsauci par šī apgalvojuma informācijas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Pāna 3. daļas "Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.–2027. gadam mērķis un uzdevumi" ceturtajā atkāpē: "Par galveno snieguma rādītāju rīcības virzienā "Cilvēkresursu attīstība" tiek izvirzīts tas, ka 2027. gadā ir 80 % vai vairāk valsts pārvaldē nodarbināto, kas pēc novērtēšanas ir sasnieguši izvirzītos darba mērķus.(..)" Ņemot vērā to, ka noteikts konkrēts sasniedzamais rādītājs 2027. gadā, kas ir 80 % (nodarbināto, kas pēc novērtēšanas ir sasnieguši izvirzītos darba mērķus), datu salīdzināmībai būtu jānorāda, kāds ir statistiskais rādītājs par 2022. gadu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna 1. rīcības virziena "Vienota un efektīva valsts pārvalde" 1.3. punktā definētais darbības rezultāts: "Valsts pārvaldes darbības rādītāju vienotā informatīvā portāla izveide un ieviešana." un rezultatīvais rādītājs: "Portālā ir publiski pieejama informācija par valsts pārvaldi un darba izpildi valsts pārvaldē. Valsts pārvaldes institūcijas regulāri aktualizē informāciju portālā." būtu jāmaina vietām.
Piedāvātā redakcija
Plāna 1. rīcības virziena "Vienota un efektīva valsts pārvalde" 1.3. punktā definēto darbības rezultātu izteikt šādā redakcijā: "Portālā ir publiski pieejama informācija par valsts pārvaldi un darba izpildi valsts pārvaldē. Valsts pārvaldes institūcijas regulāri aktualizē informāciju portālā." un rezultatīvīvo rādītāju izteikt šādā redakcijā: "Valsts pārvaldes darbības rādītāju vienotā informatīvā portāla izveide un ieviešana."
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām izvairīties no vispārinājumiem, definējot rīcības virzienu darbības rezultātus. Piemēram, 1. rīcības virzienam "Vienota un efektīva valsts pārvalde" 1.2. punktā noteikts darbības rezultāts: "Tiek lietderīgāk izmantota valsts pārvaldē esošā ekspertīze un zināšanas, valstiski svarīgu jautājumu risināšanā elastīgi uz laiku piesaistot dažādu jomu ekspertus, kuri jau strādā valsts pārvaldē." Darbības rezultātam būtu jābūt skaidram un izmērāmam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Plānā bieži izmantots vārds "efektīvs", lūdzam to definēt Plāna ievaddaļā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt plānu ar informāciju par valsts pārvaldē nodarbināto motivācijas celšanu, kā arī augsti kvalificētu speciālistu piesaisti un noturēšanu ar atlīdzības instrumentiem. Diemžēl, atalgojuma nekonkurētspēja ir būtisks attīstības un inovāciju ieviešanu kavējošs faktors.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plānā izvērtējams šādu terminu lietojums - "cilvēkresursu vadības speciālists" un "personāla speciālists/vadītājs", jo profesija "personāla speciālists/vadītājs" ietver cilvēkresursu vadības funkciju, kā arī augstākās izglītības iestādēs ir nodrošināta studiju programma "Cilvēkresursu vadība", kas sniedz kvalifikāciju "Personāla speciālists".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk