Atzinums

Projekta ID
24-TA-2334
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 8. panta  otrā daļa noteic, ka izsludinot ārkārtējo situāciju, Ministru kabinetam papildus šā panta pirmajā daļā minētajām tiesībām ir tiesības noteikt konkrētajā ārkārtējā situācijā nepieciešamus pasākumus, kas valsts apdraudējuma un tā seku novēršanai vai pārvarēšanai paredzēti likumos, kā arī valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju kompetenci valsts apdraudējuma novēršanā vai pārvarēšanā.Tādējādi normatīvais regulējums jau šobrīd paredz Ministru kabinetam pilnvarojumu lemt par pašvaldībai veicamiem uzdevumiem, ja to nepieciešams iesaistīt infekcijas ierobežošanas pasākumos ārkārtējā situācijā. Vienlaikus projektā paredzētā 8.panta trešā daļas regulējuma skaidrojums anotācijā, kā arī termina "ārkārtējā situācija" lietojums Epidemioloģiskās drošības likumā norāda uz nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu par šā termina izpratni Epidemioloģiskās drošības likumā, proti, vai termins "ārkārtējā situācija" Epidemioloģiskās drošības likumā pēc satura ir identisks ar šo terminu likumā "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli". Ievērojot minēto, lūdzam pārskatīt un izvērtēt nepieciešamību 8. panta trešajā daļā paredzētajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un papildināt projekta anotāciju ar skaidrojumu par terminu "ārkārtējā situācija". 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tiesības izdot vispārsaistošus ārējos normatīvos aktus ir Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībai normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā un gadījumos. Ministrija nav tiesīga izdot ārēju normatīvo aktu. Ievērojot minēto, lūdzam projekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu par 31.panta sestajā daļā paredzētā rīkojuma juridisko formu un tiesiskajām sekām. Vienlaikus lūdzam pārskatīt normā paredzēto nosacījumu, jo pandēmijas draudu pastāvēšana ir ļoti plaši interpretējama situācija. Tāpat lūdzam izvērtēt, kādēļ minēto izņēmumus nepieciešamības gadījumā nebūtu iespējams noteikt Ministru kabineta lēmumā par ārkārtējo situāciju saskaņā ar likumu "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 40. panta pirmās daļas 2. punktu policijas iestādes sniedz palīdzību ārstniecības personām, kā arī Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologiem un Veselības inspekcijas inspektoriem, lai nodrošinātu personu piespiedu izolēšanu un apsardzi. Lūdzam papildināt projekta anotāciju ar pamatojumu, ar ko atšķiras jau šobrīd paredzētā policijas palīdzība personas piespiedu izolēšanas un apsardzes nodrošināšanā no projektā paredzētās palīdzības saistībā ar obligātās pašizolācijas (mājas karantīnas) un izolēšanas nosacījumu izpildi. 
Piedāvātā redakcija
-