Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
20.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LSUA turpina uzturēt iepriekš pausto iebildumu par 39.punkta redakciju, ka  minētā tiesību norma nevar tikt attiecināta uz siltumenerģijas lietotājiem, kas par saņemto pakalpojumu norēķinās netiešo norēķinu kārtībā. Šajā gadījumā līgumu ar CSA uzņēmumu mājas dzīvokļu īpašnieku kopības vārdā slēdz pārvaldnieks, kurš sagatavo rēķinus par komunālajiem pakalpojumiem, tostarp siltumenerģiju, un veic maksājumu uzraudzību, nodrošina parādu piedziņu, u.c.. LSUA norāda, ka CSA uzņēmumu rīcībā nav informācijas par atsevišķu lietotāju parādsaistībām. Tikai konkrētais objekta pārvaldnieks var identificēt, kuram lietotājam ir parādsaistības. Atkārtoti norādām, ka nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 39.punktu, paredzot kārtību, kādā objekta pārvaldnieks veic informācijas sniegšanu par konkrētās mājas dzīvokļu īpašnieka parādsaistībām par mājai kā kopībai piegādāto siltumenerģiju.
Papildus minētajam aicinām Noteikumu projekta 39.punktā svītrot vārdus “(kalendāra mēneša)”, jo norēķinu periods ne vienmēr sakrīt ar kalendāro mēnesi. Turklāt, 2008.gada 21.oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr.876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” ir sniegta definīcija “Norēķinu periods”, kas atbilstoši minētajiem noteikumiem ir  laikposms, par kuru uzskaita patērēto siltumenerģiju un par to samaksā.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
LSUA turpina uzturēt iebildumus par 53. un 54. punkta redakcijām, un norāda, ka CSA uzņēmumiem, kas samaksu par piegādāto siltumenerģiju saņem netiešo norēķinu veidā, nav iespējams pārliecināties par saņemtās informācijas patiesumu. Par to, atbilstoši Normatīvo aktu prasībām, atbild lietotājs vai tā pilnvarotā persona – objekta pārvaldnieks (apsaimniekotājs).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
LSUA aicina pārskatīt nepieciešamību nepārprotamu jēdzienu “objekta pārvaldnieks’ aizstāt formulējumu ‘siltumenerģijas lietotājs, kura objektā ir mājsaimniecības’, kā arī pauž bažas, vai ar šādām izmaiņām netiek zaudēta jēga, ka daļa atbildības par datu apmaiņu ir ēkas pārvaldniekam (apsaimniekotājam). Tā kā daudzdzīvokļu dzīvojamo māju īpašniekus pārstāv to pilnvarota persona / objekta (ēkas) pārvaldnieks, aicinām Noteikumu projekta 87. un 88. punktos izmantot formulējumu “siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecība”.
 
Piedāvātā redakcija
“87. Datu apmaiņa starp centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoru un siltumenerģijas lietotāju vai tā pilnvaroto personu, kura objektā ir mājsaimniecības, rēķinu izrakstīšana notiek šādā kārtībā:

87.1.1. siltumapgādes sistēmas operators līdz norēķina periodam sekojošā mēneša piektajam datumam nodod informāciju siltumenerģijas lietotājam vai tā pilnvarotajai personai, kura objektā ir mājsaimniecības, par objektam kopējo piegādāto siltumenerģijas daudzumu megavatstundās un informāciju par adresēm, kam piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts, atbilstoši no EIKIS saņemtajai, šo noteikumu 83.6. apakšpunktā minētajai informācijai;

87.1.2. siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecības, trīs darba dienu laikā no šo noteikumu 87.1.1. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas nodod siltumapgādes sistēmas operatoram informāciju par objektam piegādāto siltumenerģijas daudzumu megavatstundās, sadalot to divās daļās - objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts atbilstoši no centralizētā siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 87.1.1. apakšpunktā minētajai informācijai, un objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam nav piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts.

87.1.3. siltumapgādes sistēmas operators divu darba dienu laikā no šo noteikumu 87.1.2. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas izraksta rēķinu par objektam piegādāto siltumenerģiju, balstoties uz siltumenerģijas lietotāja vai tā pilnvarotās personas, kura objektā ir mājsaimniecības sniegto, šo noteikumu 87.1.2. apakšpunktā minēto informāciju;

87.1.4. siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecības, piecu darba dienu laikā no šo noteikumu 87.1.3. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas izraksta rēķinus par piegādāto siltumenerģiju, piemērojot apakšlietotājiem atbalstu atbilstoši no centralizētās siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 87.1.3. apakšpunktā noteiktajai informācijai;

87.2. ja objektā ir uzstādīts siltumenerģijas skaitītājs, kura rādījumi nav nolasāmi attālināti:

87.2.1. siltumapgādes sistēmas operators līdz norēķina periodam sekojošā mēneša piektajam datumam nodod informāciju siltumenerģijas lietotājam vai tā pilnvarotajai personai, kura objektā ir mājsaimniecības par adresēm, kam piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts, atbilstoši no EIKIS saņemtajai, šo noteikumu  83.6. apakšpunktā minētajai informācijai;

87.2.2. siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecības, trīs darba dienu laikā no šo noteikumu 87.2.1. apakšpunktā  minētās informācijas saņemšanas nodod siltumapgādes sistēmas operatoram informāciju par objektam piegādāto siltumenerģijas daudzumu megavatstundās, sadalot to divās daļās - objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts atbilstoši no centralizētā siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 87.2.1. apakšpunktā minētajai informācijai, un objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam nav piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts.

87.2.3. siltumapgādes sistēmas operators divu darba dienu laikā no šo noteikumu 87.2.2. apakšpunktā   minētās informācijas saņemšanas izraksta rēķinu par objektam piegādāto siltumenerģiju, balstoties uz siltumenerģijas lietotāja vai tā pilnvarotās personas, kura objektā ir mājsaimniecības, sniegto, šo noteikumu 87.2.2. punktā minēto informāciju;

87.2.4. siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecības, piecu darba dienu laikā no šo noteikumu 87.2.3. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas izraksta rēķinus par piegādāto siltumenerģiju, piemērojot apakšlietotājiem atbalstu atbilstoši no centralizētās siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 87.2.3. apakšpunktā noteiktajai informācijai.
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
LSUA aicina izmantot formulējumu ‘siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kuras objektā ir mājsaimniecības, un papildināt punktu, nosakot atbildību par aprēķinātā atbalsta apjomu.
 
Piedāvātā redakcija
88. Ja siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecības, neiesniedz centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoram šo noteikumu 87.1.2. un 87.2.2. apakšpunktā norādīto informāciju 87.1.2. un 87.2.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā, centralizētās siltumapgādes sistēmas operators nepiemēro šo noteikumu 34. un 35. punktā noteikto atbalstu par objektam piegādāto siltumenerģiju. Siltumenerģijas lietotājs vai tā pilnvarotā persona, kura objektā ir mājsaimniecība, ir atbildīgs par 87.1.2. un 87.2.2.apakšpunktā aprēķināto atbalsta apjomu.
 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Klimata un Enerģētikas ministrija izziņā pie LSUA iepriekšējā saskaņošanas kārtā iesniegtā iebilduma (Izziņas 70.punkts) raksta, ka ir ņemts vērā LSUA 2024.gada 7.maija atzinumā iekļautais iebildums, un papildus norāda, ka “noteikumu projekta 91.punkts nosaka kārtību, kādā ir veicama datu apmaiņa starp siltumapgādes komersantu un objekta pārvaldnieku”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā administratīvo slogu, kas ar šo Noteikumu projektu tiek uzlikts centralizētās siltumapgādes uzņēmumiem, sagatavojot un saskaņojot informāciju, un datu apmaiņas sistēmas pārvaldniekam, pārbaudot to, LSUA aicina Noteikumu projektā iestrādāt regulējumu, ka energoapgādes izmaksu valsts atbalsta piešķiršanas process (datu sagatavošana un apmaiņa) tiek uzsākts tika tajos gadījumos, ja CSA uzņēmuma gala tarifs pārsniedz KEM noteikto tarifa mediānu.
 
Piedāvātā redakcija
-