Projekta ID
25-TA-1695Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Labklājības ministrijas izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr.951 “Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādu iebildumu.
Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzētos grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumu Nr.951 “Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli” (turpmāk – noteikumi) 2.8. apakšpunktā, kā arī citās noteikumu normās un šo grozījumu skaidrojumu projekta anotācijā, kas paredz noteikumu tekstā iekļaut konkrētas 2021. gada dažādu datumu norādes par rīcību līdz šiem datumiem vai pēc tiem. Vēršam uzmanību, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa paredz, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Projekta anotācijā netiek minēts, ka kāds likums paredzētu īpašus gadījumus, kas ļautu veidot regulējumu ar atpakaļejošu spēku, attiecīgi arī projektā šāda regulējuma virzība nav pieļaujama, pat ja regulējums neskar privātpersonas un ir par divu valsts pārvaldes iestāžu informācijas apmaiņas kārtību. Piemēram, aģentūra šobrīd tiesiski nekādā veidā nevarēs izpildīt pienākumu, ko projekta 18. punktā paredz noteikumu 7.1 punkts un nosaka pildīt līdz 2021. gada 31. decembrim. Tieslietu ministrija var pieļaut jaunu noslēguma jautājumu iekļaušanu noteikumos, kas būtu saistoši un pildāmi nākotnē, bet attiecināmi uz iepriekšējiem laika periodiem. Vienlaikus norādām, ka šāda tiesiskā regulējuma veidošana projektā būtu korekti jāskaidro projekta anotācijā, nevis formāli atsaukties uz pagātnē dažādos likumos veiktām izmaiņām.
Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzētos grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumu Nr.951 “Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli” (turpmāk – noteikumi) 2.8. apakšpunktā, kā arī citās noteikumu normās un šo grozījumu skaidrojumu projekta anotācijā, kas paredz noteikumu tekstā iekļaut konkrētas 2021. gada dažādu datumu norādes par rīcību līdz šiem datumiem vai pēc tiem. Vēršam uzmanību, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa paredz, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Projekta anotācijā netiek minēts, ka kāds likums paredzētu īpašus gadījumus, kas ļautu veidot regulējumu ar atpakaļejošu spēku, attiecīgi arī projektā šāda regulējuma virzība nav pieļaujama, pat ja regulējums neskar privātpersonas un ir par divu valsts pārvaldes iestāžu informācijas apmaiņas kārtību. Piemēram, aģentūra šobrīd tiesiski nekādā veidā nevarēs izpildīt pienākumu, ko projekta 18. punktā paredz noteikumu 7.1 punkts un nosaka pildīt līdz 2021. gada 31. decembrim. Tieslietu ministrija var pieļaut jaunu noslēguma jautājumu iekļaušanu noteikumos, kas būtu saistoši un pildāmi nākotnē, bet attiecināmi uz iepriekšējiem laika periodiem. Vienlaikus norādām, ka šāda tiesiskā regulējuma veidošana projektā būtu korekti jāskaidro projekta anotācijā, nevis formāli atsaukties uz pagātnē dažādos likumos veiktām izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
