Atzinums

Projekta ID
22-TA-2897
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) un izziņā norādīts, ka pašvaldības ļoti gaida uz Fizisko personu reģistra (turpmāk - FPR) datu iekļaušanu Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā (turpmāk - DAGR). Kolīdz FPR dati būtu pieejami DAGR, pašvaldību lietojumprogrammās būs iespējams uzsākt izstrādāt izmaiņas datu saņemšanā un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ar DAGR tiesību pārvaldības rīkiem varēs apstiprināt pašvaldībām nododamo datu kopas atbilstoši to izmantošanas mērķim.
Norādāms, ka DAGR jau ir pieejami noteikti FPR dati, tādējādi anotācijā un izziņā iekļautā informācija nav atbilstoša. Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta nav izsecināms konkrēts datu apjoms, kādu nepieciešams saņemt no FPR bāriņtiesu funkciju veikšanai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā FPR pārzinis šobrīd nevar pārliecināties par to, vai visi bāriņtiesām nepieciešamie dati uz šo brīdi ir pieejami DAGR.
Papildus vēršama uzmanība, ka DAGR funkcionalitāte nenodrošina iespēju aktualizēt datus FPR.
Ņemot vērā minēto, attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) norādīts, ka noteikumu projekta mērķis ir saskaņot  tiesisko regulējumu saistībā ar ziņu izgūšanu no citām informācijas sistēmām, reģistriem un datu bāzēm.
Tāpat anotācijā norādīts, ka, bāriņtiesas attiecīgajos reģistros informāciju ievada manuāli un šobrīd automatizēta noteikumu projekta uzskaitīto datu ieguve no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - Pārvalde) Fizisko personu reģistra (turpmāk - FPR) netiek nodrošināta, līdz ar to noteikumu projektā netiek iestrādāts datu ieguves avots.
Atbilstoši anotācijā norādītajam, ziņas, kas tiek aktualizētas no FPR, ir uzskaitītas noteikumu 81.21. apakšpunktā, proti, pārskatā bāriņtiesa fiksē ziņas par potenciālā aizbildņa vārdu, uzvārdu, dzimšanas gadu un deklarētās dzīvesvietas adresi. Savukārt noteikumu projekta 19.1. apakšpunktā noteikts audžuģimenēs pieejamo brīvo vietu reģistrā iekļaujamais datu apjoms un anotācijā norādīts, ka audžuģimenēs pieejamo brīvo vietu reģistrā iekļaujamos datus ievadīs manuāli un automatizēta datu izgūšana no FPR netiks nodrošināta. Datu ievadīšanu nodrošinās tie bāriņtiesu darbinieki, kuriem saskaņā ar līgumu par datu apmaiņu starp pašvaldībām un FPR ir piešķirta piekļuve attiecīgajiem personu datiem.
Tādējādi no anotācijā norādītā izriet, ka, lai arī dati no FPR netiks izgūti automatizēti uz bāriņtiesu lietojumprogrammu (turpmāk-BARIS), bāriņtiesas darbinieks manuāli izgūs datus no FPR atbilstoši konkrētajam darbiniekam nodrošinātajam datu apjomam BARIS.
Norādāms, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pārvalde kā FPR pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Pārvaldei attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu) bāriņtiesas darbiniekiem, izmantojot BARIS.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam ņemt vērā iepriekšējos Iekšlietu ministrijas atzinumos izteikto iebildumu un attiecīgi precizēt noteikumu projektu un anotāciju, norādot no FPR saņemamo datu apjomu un to apstrādes mērķi, neatkarīgi no datu ieguves veida (automatizēti vai manuāli). Tāpat ierosinām par minēto jautājumu organizēt sanāksmi, lai vienotos par visām pusēm pieņemamu risinājumu.
Piedāvātā redakcija
-