Atzinums

Projekta ID
23-TA-1220
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot konceptuālā ziņojuma projekta 5.2.sadaļas  "Grantu atbalsta intensitātes maiņa" 4. un 5.rindkopā minēto (piemēram, "Daudzu granta saņēmēju finanšu rādītāji neuzrāda pietiekami labus rādītājus, lai kvalificētos aizdevuma saņemšanai, liela daļa ne tuvu nav nostabilizējuši saimniecisko darbību, lai patstāvīgi un bez papildu atbalsta spētu uzņemties kredītsaistības, nav sasniegti vērā ņemami realizācijas apjomi, daudzos gadījumos negatīvs pašu kapitāls, uzņēmuma pelnītspēja pilnībā atkarīga no grantiem/subsīdijām, jebkuras kredītsaistības šādus uzņēmumus var novest pie maksātnespējas." ar  5.3. sadaļā "Altum aizdevumu izsniegšanas stimulēšana" piedāvāto, jo šķietami šobrīd abas konceptuālā ziņojuma sadaļas savstarpēji konfliktē. Līdz ar to aicinām 5.3. sadaļā piedāvātajam risinājumam izvērst argumentāciju, kā arī norādīt / izvērtēt katras iespējas plusus un mīnusus, tādējādi apliecinot, ka šis risinājums ir racionāls, būs piemērots sociālajiem uzņēmumiem un viņi nākotnē būs motivēti šo iespēju izmantot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projektu, jo šī brīža redakcija neatbild uz galveno jautājumu/ Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija protokollēmuma (prot. Nr.33 75.§) “Informatīvais ziņojums “Par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību laika posmā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2022. gada 1. aprīlim””[1]  2.2. apakšpunktā uzdoto uzdevumu - Labklājības ministrijai līdz 2023.gada 1.aprīlim izvērtēt iespējas ieguldījumu stimulēšanai un finansējuma dažādošanai sociālajos uzņēmumos, lai veicinātu to izaugsmes iespējas ilgtermiņā, un izstrādāt konceptuālo ziņojumu ar iespējamajiem risinājuma scenārijiem un iesniegt to Ministru kabinetā. Aicinām izvērtēt un analizēt citas finansēšanas iespējas, piedāvājot vairākus risināmās problēmas scenārijus/ alternatīvus risinājuma variantus, konkrētas finansēšanas programmas vai avotus. Gadījumā, ja ir konstatēts, ka bez tiem atbalsta veidiem, kas sociālās uzņēmējdarbības jomā jau ir ieviesti, jaunu risinājumu ieguldījumu stimulēšanai un finansējuma dažādošanai šobrīd nav, lūdzam papildināt ziņojumu ar atbilstošu situācijas skaidrojumu.

[1] Informatīvais ziņojums "Par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību laika posmā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2022. gada 1. aprīlim" (Izskatīts MK 2022. gada 21. jūnijā) – http://polsis.mk.gov.lv/documents/7422 .
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērst konceptuālā ziņojuma saturu atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumi Nr.737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 28.-31.punktam, papildinot to ar jauniem piedāvājumiem sociālās uzņēmējdarbības attīstībai un stimulēšanai Latvijā, ņemot vērā gan ārvalstu tendences/pieredzi (minot konkrētus informācijas avotus), gan Latvijas pašreizējo situāciju un galveno problemātiku, jo ziņojums tā pašreizējā redakcijā faktiski apraksta jau iepriekš citos ziņojumos iekļautos risinājuma variantus*.

* 1) "Informatīvais ziņojums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību laika posmā no 2020.gada 1.aprīļa līdz 2022.gada 1.aprīlim"; 2) ex-ante "ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda finanšu instrumentu sākotnējais (tirgus nepilnību) novērtējums"; 3) TAP ievietotais Ministru kabineta noteikumu projekts" Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.3.pasākuma “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” īstenošanas noteikumi" (23-TA-902) un anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Neatbalstām Konceptuālā ziņojuma 6.daļas 1.punktā iekļauto risinājumu, kas paredz tiesības sociālajiem uzņēmumiem sadalīt līdz 50% no iegūtās peļņas, ja pēdējo triju gadu laikā, par kuriem ir iesniegti gada pārskati, uzņēmums nav saņēmis dotācijas no publiskiem avotiem. Līdz ar to lūdzam to izslēgt.
Kā pamatojumu šādām izmaiņām Konceptuālā ziņojuma 5.1.sadaļā tiek minēts, ka peļņas sadalīšanas iespēja ierobežotā apmērā ar noteiktiem nosacījumiem ļautu sociālajiem uzņēmumiem piesaistīt investorus, kas vēlas ieguldīt savus līdzekļus sociālā labuma radīšanā, vienlaikus novēršot konkurences izkropļojumus un publiskā finansējuma nonākšanu sociālo uzņēmumu īpašnieku rokās. Papildus norādot, ka privāto investoru piesaiste (salīdzinot ar pārējiem uzņēmumiem) īpaši svarīga būtu uzņēmuma pirmajos darbības gados. 
Kā jau Konceptuālajā ziņojumā norādīts, lielu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem sniedz Altum, vienlaicīgi Konceptuālā ziņojuma 5.3.sadaļā norādot, ka Altum piedāvātā finanšu instrumentu klāsta sociālajiem uzņēmumiem vairāk piemēroti ir aizdevumi jaunajiem uzņēmējiem. Tātad, tieši pirmajos darbības gados, kad sociālajiem uzņēmumiem ir nepieciešams finansējums, tas ir pieejams.
Uzskatām, ka 1.punktā minētais risinājums ir pretrunā ar sociālo uzņēmumu mērķi, kas  norādīts Konceptuālā ziņojuma 5.1.sadaļā, ka peļņa netiek uzkrāta īpašnieku labā, bet tā ir paredzēta, lai atbalstītu uzņēmuma sociālo misiju un investētu to tālākā attīstībā. Jāņem vērā, ka kapitālsabiedrības, kuras saņēmušas sociālā uzņēmuma statusu, atšķirībā no citām kapitālsabiedrībām, var izmantot vairākas privilēģijas, piemēram, saņemt ne tikai Altum atbalstu, bet arī nodarbināt brīvprātīgos darbiniekus, saņemt nekustamā īpašuma atlaides, u.c.. Līdz ar to, konkurences kropļošana netiks novērsta, ja sociālajam uzņēmumam atļaujot izmaksāt dividendes, netiks liegtas arī citas privilēģijas. Vienlaicīgi, 1.risinājumā nav ņemts vērā arī tas, ka, lai gan peļņu būtu iespējams dalīt ceturtajā gadā, tomēr tā varētu būt uzkrāta jau pārskata gados, kuros sociālais uzņēmums ir saņēmis kādu no atbalsta pasākumiem. Vienlaicīgi jāņem vērā, ka, lai gan kādu no atbalstiem sociālais uzņēmums ir saņēmis  iepriekšējos gados, to iespējams izmanto arī nākošajos gados, piemēram, no Altum saņemtā atbalsta iegādājies pamatlīdzekli, kuru izmanto vairāku gadu laikā, līdz tas amortizējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt konceptuālā ziņojuma projekta 5.5.sadaļas "Informēšanas un izpratnes pilnveides pasākumi" 3.rindkopas ievaddaļu ar vārdiem un skaitļiem "darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3.pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk - 9.1.1.3.pasākums) projekta Nr.9.1.1.3/15/I/001 "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk – ESF projekts Nr. Nr.9.1.1.3/15/I/001)"
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot konceptuālā ziņojuma projekta tekstā vārdu "nākamajā", "jaunā" un aizstāt vārdus "ES fondu plānošanas periodā 2024. – 2029. gadā", precizējot uz skaitļie un vārdiem  "Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda." Tāpat arī vēršam uzmanību, ka konceptuālā ziņojumā būtu precizējumi šie saīsinājumi: 1) ESF – Eiropas Sociālais fonds (2014.-2020.gada plānošanas periodā); ESF+ – Eiropas Sociālais fonds Plus (2021.- 2027.gada plānošanas periodā).
Vienlaikus  lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta tekstā terminu "slimības lapa" un slimības nauda, aizstājot tos ar "darbnespējas lapa" un "slimības pabalsts".

Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 3.sadaļas "Identificētā problēma" 1.teikumu, jo Eiropas Sociālais fonds nav Altum atbalsts, bet gan Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu atbalsta instruments.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 5.2.sadaļas nosaukumu "Grantu atbalsta intensitātes maiņa", kā arī ziņojuma projekta tekstā lietotā vārda "intensitāte" lietojumu, jo Eiropas Savienibas fondu kontekstā termins "intensitāte" tiek lietots citā izpratnē. T.i. ES fondu atbalsta intensitāte nedrīkst pārsniegt Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa/ pasākuma īstenošanu noteikto ES fonda maksimālo atbalsta intensitāti. Līdz ar to, ja konceptuālā ziņojuma 5.2.sadaļā tiek runāts par:
1) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākumu "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" - tad maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda (ESF) finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma;
2) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.3.pasākumu “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” - maksimālais  Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
Attiecīgi salīdzinot abus augstāk minētos ES fondu plānošanas periodus, ES fonda maksimālā atbalsta intensitāte paliek nemainīga. Vienlaikus norādām, ka līdzfinansējuma likme tiek noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (Regula Nr. 2021/1060), 112. panta 3. punktam.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka konceptuālajā ziņojumā iekļauti pasākumi, kuru ietvaros tiks sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam konceptuālo ziņojumu papildināt ar nosacījumu, ka plānojot atbalsta pasākumus sociālajiem uzņēmumiem, tiks ievērotas komercdarbības atbalsta kontroles normas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam konceptuālā ziņojuma projekta “Par iespējām ieguldījumu stimulēšanai un finansējuma dažādošanai sociālajos uzņēmumos, lai veicinātu to izaugsmes iespējas ilgtermiņā” 5.3. sadaļas otrajā rindkopā ietverto informāciju “Altum kopējos darbības apjomus raksturo Altum atbalsta instrumentu portfelis, kas (bruto vērtībā) 2022. gada beigās sasniedza 1 065 miljonus euro, tai skaitā kredīti – 312 miljonus euro un garantijas – 481 miljonu euro. Kopējais aktīvo līgumu skaits – 34 tūkstoši. Gada laikā Altum noslēdzis 6,5 tūkstošus jaunu līgumu par kopējo summu 275 miljoni euro.” saskaņot ar Altum, lai nodrošinātu datu korektumu.
Piedāvātā redakcija
-