Atzinums

Projekta ID
23-TA-2225
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
21.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 "Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu" (turpmāk – Noteikumi) 9.1.3.apakšpunkts nosaka, ka “īpašos gadījumos, lai nodrošinātu Eiropas Savienības vai Latvijas Republikas normatīvajos aktos, Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos noteikto prasību izpildi, kapitālsabiedrībai ir pienākums turpmākajos pārskata gados īstenot pasākumus, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstošu pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kuru nodrošināšanai nepieciešams ieguldīt papildu finanšu līdzekļus vai samazināt pakalpojuma tarifu tā lietotājiem”. Ņemot vērā, ka pasta sūtījumu tirgū darbojas vairāki komersanti, kas nodrošina sūtījumu terminālus un piedāvā to pakalpojumus, valstij piekritīgo dividenžu atstāšana VAS Latvijas Pasts (turpmāk – LP) rīcībā pasta infrastruktūras, kas dotajā gadījumā nozīmē sūtījumu terminālu attīstību, nav īpašs gadījums un ir uzskatāma par valsts atbalstu. Vienlaikus, ja tas ir nepieciešams universālā pakalpojuma sniegšanai vai preses piegādes pakalpojuma nodrošināšanai, to var novirzīt kā finansējumu konkrēti deleģēto uzdevumu finansēšanai un attiecīgi arī to noformējot.

Vienlaicīgi vēršam uzmanību, ka LP pašu kapitāls 2022. gada pārskatā norādīts 18 376 673 EUR, tai skaitā pamatkapitāls ir 10 578 515 EUR, ilgtermiņa pārvērtēšanas rezerve 2 951 651 EUR un speciālā rezerve 26 499 506 EUR. Savukārt uzkrātie zaudējumi ir 24 050 869 EUR. Speciālo rezervi veido līdz LP pārreģistrācijai Komercreģistrā izveidotais speciālais rezerves fonds uzkrātais ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem laikā, kad LP bija bezpeļņas organizācijas statuss. Saskaņā ar likumu “Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likums”, bezpeļņas sabiedrības darbības laikā uzkrāto rezerves fondu jeb ieņēmumu pārsniegumu pār izdevumiem, kurš ir ieskaitīts speciālajā rezervē, kapitālsabiedrības darbības laikā ir aizliegts izmaksāt kapitālsabiedrības akcionāriem un, līdz ar to, tas nebūtu arī izmaksājams dividendēs. Savukārt ilgtermiņa pārvērtēšanas rezervi nedrīkst izmaksāt dividendēs atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskata likuma 34.panta otrajai daļai. Ja no LP Pašu kapitāla atrēķina speciālo rezervi un ilgtermiņa pārvērtēšanas rezervi, kā arī ņemot vērā lielos uzkrātos zaudējumus, LP pašu kapitāls ir mazāks par pamatkapitālu, līdz ar to, atbilstoši Komerclikuma 161.panta ceturtajai daļai dividendes nedrīkst noteikt, aprēķināt un izmaksāt. Aicinām izvērtēt LP situāciju šādā aspektā un pārliecināties, vai LP drīkst noteikt, aprēķināt un izmaksāt dividendes un, ja to darīt nedrīkst, nav nepieciešams Ministru kabineta lēmums par atšķirīgu dividenžu maksājumu.

Savukārt, ja LP dividendēs izmaksājamā daļa tomēr ir nosakāma, aprēķināma un izmaksājama, Valsts kancelejas ieskatā 2022. gada dividenžu gadījumā būtu apsverams Noteikumu 9.1.4. punkts – “daļa peļņas gūta, pārvērtējot kapitālsabiedrības ilgtermiņa ieguldījumus vai dzēšot uzkrātās saistības vai uzkrājumus” vai jau minētā novirzīšana valsts deleģēto uzdevumu finansēšanai, attiecīgi to noformējot, kā arī aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli.
 
Piedāvātā redakcija
-