Atzinums

Projekta ID
22-TA-2145
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
10.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" izstrāde un finansējuma avotu meklēšana ir uzdota iestādēm, tomēr Biroja ieskatā šo jautājumu vajadzētu centralizēti risināt VARAM kā institūcijai, kura koordinē SDG/OOTS pakalpojumu ieviešanu Latvijā. Turklāt būtu nepieciešams izvērtēt pakalpojumu lietderību un ar tiem saistīto aktivitāšu realizēšanas secību, kā arī izvērtēt, kādus atstāt uz vēlāku periodu ierobežoto finanšu līdzekļu dēļ. Vienlaicīgi Birojs rosina VARAM vispirms sazināties ar tiem IS pārziņiem, kuru pakalpojumiem būtu svarīgāka ietekme uz Latvijas ekonomiku un vienoties par pilotprojektiem, nosakot finansējuma avotus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Birojs uztur iepriekš sniegto priekšlikumu par informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.6. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Birojs uztur iepriekš sniegto priekšlikumu par informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.7. punktu, it īpaši attiecībā uz VARAM norādīto komentāru, ka Regulas prasības, kas attiecināmas uz jaunu datu reģistrāciju un pakalpojumu sniegšanu, neizslēdz nepieciešamību Regulas ieviešanas beigu posmā risināt vēsturisko datu pieejamību digitālā formātā un vienota identifikācijas numura izveidi, kas būtu risināms eIDAS regulējumā ES līmenī. Biroja ieskatā, ja jāveic procesu digitālizācija, tad tā attiecināma uz visiem procesiem, t.sk. uz vēsturiskiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Birojs uztur spēkā iepriekš sniegto priekšlikumu par informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.9. punktu. 
Vienlaikus Birojs izsaka aicinājumu VARAM, izvērtēt OOTS pakalpojumu sarakstu un noteikt prioritārā secībā tos pakalpojumus, kuriem pretī ir liels lietotāju skaits. Biroja ieskatā, nav lietderīga finanšu līdzekļu izlietošana tādiem pakalpojumiem, kuri tiks izmantoti reti vai netiks izmantoti vispār. Piemēram, BVKB OOTS pakalpojums par būvspeciālista īslaicīga sertifikāta pieprasīšanu 2023.gadā tika izmantots tikai 36 reizes (tikai un vienīgi saistībā ar Rail Baltica projektu). Proti, secināms, ka šāda minētā pakalpojuma pievienošana OOTS procesam nav lietderīga.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Birojs uztur spēkā iepriekš sniegto priekšlikumu par informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.10. punktu. Turklāt kritiski vērtējams VARAM viedoklis, ka Regulas prasības, kas attiecināmas uz jaunu datu reģistrāciju un pakalpojumu sniegšanu, neizslēdz nepieciešamību Regulas ieviešanas beigu posmā risināt vēsturisko datu pieejamību digitālā formātā. Atkarībā no iestādes pamatdarbības specifikas, klienta vēsturisko datu sasaisti var risināt individuāli, izveidojot iestādes pamatdarbībai atbilstošas procedūras, manuāli sasaistot klienta identitāti ar viņa vēsturiskajiem datiem. Atbilstoši izziņā norādītajam VARAM viedoklim secināms, ka iestādēm pašām būs jārisina sasaiste ar vēsturiskajiem datiem, turklāt ar manuālām darbībām. Biroja ieskatā šo jautājumu par vēsturiskajiem datiem VARAM būtu jārisina centralizēti, piesaistot IS pārziņus, nevis minētā jautājuma risinājumu atstāt IS pārziņu atbildībā.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šobrīd VARAM nenodrošina eIDAS autentifikāciju juridiskām personām. Attiecīgi pašreiz juridisko personu pārstāvjiem (ārvalstniekiem) nav nodrošināta iespēja lietot e-pakalpojumus juridiskās personas vārdā. Piemēram, viens no BVKB OOTS pakalpojumiem ir iesniegums reģistrācijai BIS būvkomersantu reģistrā. Minēto nav iespējams nodrošināt bez eIDAS autentifikācijas juridiskām personām.
Piedāvātā redakcija
-