Atzinums

Projekta ID
25-TA-2166
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 1.punkts paredz: “Atbalstīt līdzfinansējuma piešķiršanu Latvijas Transatlantiskajai organizācijai 82 000 euro apmērā no Ārlietu ministrijas budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" un 82 000 euro apmērā no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 "Valsts aizsardzības politikas realizācija" Rīgas konferences rīkošanai.” Vēršam uzmanību, ka nedz no Rīkojuma projekta, nedz no tā anotācijā sniegtā skaidrojuma nav viennozīmīgi secināms, vai publiskā finansējuma piešķiršana Latvijas Transatlantiskajai organizācijai (turpmāk – LATO) plānotās Rīgas konferences rīkošanai 2025.gadā (turpmāk – Konference) ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. 
Konkrētajā gadījumā secināms, ka LATO kā Konferences organizētāja nav izvēlēta atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, līdz ar to tai no publiskajiem līdzekļiem tiek piešķirta selektīva, ekonomiska priekšrocība un tādējādi, lai nodrošinātu likumīga un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu saderīga komercdarbības atbalsta piešķiršanu, atbalsta piešķiršanā ir jāpiemēro atbilstīgu komercdarbības atbalsta regulējumu, piemēram, Komisijas 2023.gada 13.decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831). Aicinām papildināt anotāciju ar publisko līdzekļu piešķīruma izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontekstā, kā arī ar informāciju par piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.

Vienlaikus no Rīkojuma projekta 2.punkta izriet, ka Aizsardzības ministrija noslēgs ar LATO līgumu par finansējuma piešķiršanu Rīkojuma projekta 1.punktā minētā uzdevuma izpildei un ka šajā līgumā tiks paredzēta līdzekļu izlietojuma kontrole un noteikts, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši plānotajam ir atbildīga LATO. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām Aizsardzības ministriju līgumā, kas potenciāli varētu tikt kvalificēts kā atbalsta piešķiršanas brīdis komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā, ietvert arī piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, kā arī veikt LATO kā komercdarbības atbalsta saņēmējas izvērtējumu atbilstoši visiem piemērojamajiem de minimis atbalsta nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Papildus, ņemot vērā, ka šajā gadījumā plānotais publisko līdzekļu piešķīrums būtu kvalificējams kā ad-hoc atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 1.panta otrās daļas 1.punktam, gadījumā, ja tiks piemērota Komisijas regula Nr.2023/2831, aicinām ievērot KAKL 10.panta trešajā daļā noteikto, kurā ir uzskaitīti nosacījumi, kurus ir jāiekļauj atbalstu piešķirošajā dokumentā.



 
Piedāvātā redakcija
-