Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
24.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar šādu tekstu:
Piedāvātā redakcija
Tāpat tika konstatēts, ka ir nepieciešams regulējums tiem nodokļu maksātājiem, kuru saimnieciskā darbība ir iespējama bez nevienas fiziskās saimnieciskās darbības vietas, piemēram, nosakot pienākumu deklarēt grāmatvedības dokumentu fizisko vai elektronisko atrašanās vietu, deklarēt faktu, ka visi nodokļu maksātāja darbinieki strādā vai nu savās dzīvesvietās attālināti vai arī darba specifika nepieprasa to atrašanos konkrētā fiziskā saimnieciskās darbības vietā kā struktūrvienībā. Lai arī pirmšķietami šādi dati būtu reģistrējami VID, nevar izslēgt iespējamību šādus datus reģistrēt jau UR vestajos reģistros.
 
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papilldināt ziņojumu ar šādu tekstu: 
Piedāvātā redakcija
Šobrīd  citās valsts iestādēs (t.sk. VID) ir reģistrēti  kadastra objektu faktiskās izmantošanas veidi, kas neatbilst NĪVKIS reģistrētajam būvju, telpu grupu lietošanas veidam vai zemes lietošanas veidam, vai nekustamā īpašuma lietošanas mērķim. Tādejādi veidojas tiesiskais nihilisms, kad daļa normatīvo aktu netiek ievēroti, piemēram, Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 55.panta trešo daļa, kas nosaka:
“(3) Valsts zemes dienests pieņem lēmumu atteikt kadastra objekta vai kadastra datu reģistrāciju vai kadastra datu aktualizāciju šādos gadījumos:
[..] 3) iesniegto vai uzrādīto dokumentu ziņas ir pretrunā ar citas valsts vai pašvaldības informācijas sistēmas datiem.”
Ziņojuma izstrādes laikā tika konstatēts, ka VZD šo normu neievēro attiecībā uz VID reģistrētajām struktūrvienībām, jo šobrīd nesaņem šos datus no VID. Visticamāk šādus datus VZD nesaņem arī no pārējām valsts iestādē, kurās tiek reģistrēti, deklarēti, paziņoti, utt. konkrēti saimnieciskās darbības veidi konkrētās ēkās, telpu grupās vai zemes vienībās. Tādejādi ir jaņosaka pienākums šos datus nodot.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iebilstam pret ārkārtīgi pretrunīgo ziņojumā sniegto it kā izvērtējumu LPS lūgumam- izstrādāt normatīvo aktu projektus, paredzot publiskās pārvaldes pāreju uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, visus elektroniskos dokumentus nosūtot uz Oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmu, sistēmas pārzinim nodrošinot korespondences, kuru adresāts nav aktivizējis oficiālās elektroniskās adreses lietojumu, automatizētu pārvēršanu papīra dokumenta atvasinājumā, to nosūtot adresātam uz tā deklarēto adresi. Vienlaikus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai  uzdot izstrādāt  atbilstošu tehnoloģisko risinājumu.

Ja jau VID EDS sistēma ir obligāti lietojama jebkurai fiziskajai personai no šā gada 1.janvāra, savukārt juridiskās personas šo sistēmu lieto jau gadiem, kā arī ja patiesi VARAM vēlas nodrošināt praktisku Oficiālās elektroniskās adreses lietojamību, tad LPS lūgums būtu īstenojams nekavējoties.

LPS ieskatā labākais risinājums personām, kas nemāk lietot datorus un viedierīces, būtu horizontāls: visa publiskā pārvalde pāriet uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, visus elektroniskos dokumentus nosūtot uz Oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmu, sistēmas pārzinis elektroniskos dokumentus, kuru adresāts nav aktivizējis oficiālās elektroniskās adreses lietojumu, automatizēti (iespējams ārpakalpojumā) pārvērš papīra dokumenta atvasinājumā, kuru nosūta adresātam uz tā deklarēto adresi.
Piedāvātā redakcija
VARAM ir jāizstrādā normatīvo aktu projektus, paredzot publiskās pārvaldes pāreju uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, visus elektroniskos dokumentus nosūtot uz Oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmu, sistēmas pārzinim nodrošinot korespondences, kuru adresāts nav aktivizējis oficiālās elektroniskās adreses lietojumu, automatizētu pārvēršanu papīra dokumenta atvasinājumā, to nosūtot adresātam uz tā deklarēto adresi. Vienlaikus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai  uzdot izstrādāt  atbilstošu tehnoloģisko risinājumu. 
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tā kā likuma "Par nodokļiem un nodevām" 16. panta pirmā daļa papildināta ar 15. punktu, kurš paredz, ka fiziskajām personām, kas neveic saimniecisko darbību, ir tiesības iesniegt nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas ar VID ierēdņu (darbinieku) palīdzību, tad šādu tiesību nav Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbiniekiem, jo viņi nav VID ierēdņi vai darbinieki, tādejādi, lai īstenotu ziņojumā aprakstīto, ir jāparedz, ka VID nodrošinās savu darbinieku nosūtīšanu darbā uz katru no Valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem.  Attiecīgi jāgroza arī pārējās ziņojuma sadaļas.
Piedāvātā redakcija
Tā kā likuma "Par nodokļiem un nodevām"16. panta pirmā daļa papildināta ar 15. punktu: " fiziskajām personām, kas neveic saimniecisko darbību, — iesniegt nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas ar Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu (darbinieku) palīdzību. Šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienesta ierēdnis (darbinieks) sniedz visu nepieciešamo palīdzību, lai nodokļu maksātājam būtu nodrošināta iespēja iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas elektroniska dokumenta veidā, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektronisko deklarēšanas sistēmu"

Tad katrā  Valstsun pašvaldību vienotajā klientu apkalpošanas centrā ir jānodrošina Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņa (darbinieka) darbs, lai  integrētajā “pilnvarotā e-pakalpojums”, kuru fiziskas personas vārdā, pamatojoties uz pilnvarojumu, piesaka valsts pārvaldes VPVKAC  strādājošais VID darbinieks , ja fiziskai personai nav pieejami personas elektroniskās identifikācijas līdzekļi, būtu iespējams nodrošināt likuma "Par nodokļiem un nodevām"16. panta pirmā daļas 15. punktu.
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izslēgt šo un ar šo saistītos tekstus: "VID nesaskata nepieciešamību saimnieciskās darbības veicēju un struktūrvienību reģistra informācijas sasaisti ar Uzņēmumu reģistra uzturēto subjektu reģistru, tāpēc LPS priekšlikums noteikt pienākumu nodokļu maksātājam paziņot par saimnieciskās darbības faktisko veikšanu vai neveikšanu tā juridiskajā adresē gadījumā, ja saimniecisko darbību veic juridiskajā adresē, iesniedzot VID tādus pašus datus kā struktūrvienību reģistrēšanas gadījumā, nav īstenojams."
 
Piedāvātā redakcija
Lai VID būtu pilna informācija par nodokļu maksātāju fiziskajām saimnieciskās darbības vietām un neturpinātos nepieņemamā situācija, kad juridiskajā adresē - dzīvoklī ir reģistrēts ārkārtīgi liels uzņēmumu skaits, bet VID nav informācijas, kur visi šie uzņēmumi veic savu saismniecisko darbību, jo tie nav reģistrējuši struktūrvienības, ir nepieciešams noteikt pienākumu nodokļu maksātājam paziņot par saimnieciskās darbības faktisko veikšanu vai neveikšanu tā juridiskajā adresē. Kā arī gadījumā, ja saimniecisko darbību veic juridiskajā adresē, nosakot pienākumu iesniegt VID tādus pašus datus kā struktūrvienību reģistrēšanas gadījumā. 
 
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izslēgt kā faktiem neatbilstošu šo ziņojumā minēto apgalvojumu: "Šobrīd NĪVKIS datu savietošana ar citām valsts informācijas sistēmām nav iespējama, jo to neparedz NĪVKIS datu struktūra" un aizstāt ar tekstu šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
Šobrīd NĪVKIS datu savietošana ar citām valsts informācijas sistēmām  tiek realizēta minimāli, bet savietošana ir nepieciešama nodrošinot, ka valsts reģistros par vienu un to pašu objektu nav savstarpēji pretrunīga informācija, kā arī nodrošinot, ka pēc būtības vienus un tos pašus datus privātpersonai jāiesniedz valsts pārvaldei atkārtoti."
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LPS kategoriski iebilst pret ziņojumā pausto un lūdzam svītrot tālāk citēto apgalvojumu, ka it kā "pašreizējā tiesiskajā regulējumā nav pieļaujams publiskot atvērto datu portālā informāciju par nodokļu parādniekiem" Nodokļu parādu iekasēšana ir visas sabiedrības interesēs, tāpēc ir neizprotama Finanšu ministrijas un VID nevēlēšanās nodot datus par nodokļu parādiem automatizētai izmantošanai citos procesos. Kā arī lūdzam iekļau ziņojumā šādu tekstu: 
Piedāvātā redakcija
Informācija par nodokļu parādiem, tai skaitā pašvaldību administrētā nekustamā īpašuma nodokļa parādiem ir jāpublisko  atvērto datu portālā, nepieciešamības gadījumā nodrošinot grozījumus tiesiskajā regulējumā, nodrošinot tehniskos risinājumus nodokļu parādu automatizētai nodošanai ne tikai par VID adminsitrētajiem nodokļiem, bet arī pašvaldību, kā arī paredzot valsts finansējumu šādu risinājumu izstrādei. 

 
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar šādu tekstu
Piedāvātā redakcija
Ir nepieciešams samazināt publiskā sektora izdevumus, kas rastos nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtāmajos paziņojumos par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu  iekļaujot informāciju par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā, kas var būtiski palielināt papīrā sūtāmā maksāšanas paziņojuma par nekustamā īpašuma nodokli drukājamo lappušu skaitu tiem īpašniekiem, kas neizmanto elektronisko saziņu ar pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa adminsitrācijām, kā arī neizmanto Oficiālo elektronisko adresi. 
Šobrīd pašvaldības  ir spiestas tērēt ievērojamus līdzekļus, lai papīra formātā ar pasta starpniecību katru gadu izsūtītu nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumus, kā arī citu korespondenci. Savukārt VID jau gadiem ilgi normatīvajos aktos ir atļauts sazināties ar nodokļu maksātājiem  tikai un vienīgi elektroniski VID EDS sistēmā.
Tā kā atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 20.pantam nekustamā īpašuma nodokli administrē Valsts ieņēmumu dienests un pašvaldības atbilstoši likumam "Par nekustamā īpašuma nodokli”, kā arī VID jau izveidoto EDS sistēmu un tās plašo un obligāto lietojumu,  lai ietaupītu ievērojamus finanšu resursus, atvieglotu saziņu ar nodokļu maksātājiem, kā arī veicinātu elektroniskās vides izmantošanu, ir nepieciešams nodrošināt pašvaldības dokumentu, kas attiecas uz nekustamā īpašuma nodokli un zemes vienībai nosakāmo lietošanas mērķi, paziņošanu  VID EDS sistēmā tiem nekustamā īpašuma īpašniekiem, kuri ir reģistrēti kā VID EDS lietotāji. No pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa adminsitrēšanas sistēmas ir iespējams uz VID EDS strukturētu datu lauku veidā nodot nekustamā īpašuma īpašnieka - dokumenta adresāta elektroniskās identifikācijas datus (juridiskām personām - reģistrācijas numurs, fiziskām personām - personas kods), kā arī nekustamā īpašuma nodokļa un zemes lietošanas mērķu elektroniskos dokumentus. Finanšu ministrijai nepieciešamības gadījumā ir jāsagatavo grozījumi normatīvajos aktos, lai juridiski varētu  nekustamā īpašuma nodokļa un zemes lietošanas mērķu dokumentus paziņot VID EDS sistēmā.
 
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar šādu tekstu:
Piedāvātā redakcija
Normatīvajos aktos ir nepieciešams paredzēt mehānismu, kādā nekustamā īpašuma īpašnieks var apstrīdēt struktūrvienības (vai saimnieciskās darbības vietas) reģistrēšanu savā īpašumā un kārtību, kādā VID veic šī fakta pārbaudi.
 
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
lūdzam papildināt ziņojumu ar šādu tekstu:
Piedāvātā redakcija
Lai nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtāmajos paziņojumos par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu varētu iekļaut informāciju par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā, kā arī lai šādus datus nepieciešamības gadījumā varētu izmantot nekaustamā īpašuma nodokļa administrēšanā, nepieciešams nodrošināt informācijas nodošanu pašvaldībām strukturētu datu veidā, paredzot vismaz šādus datu laukus:
1. Kadastra apzīmējums, kurā reģistrēta struktūrvienība (vai saimnieciskās darbības vieta) - ja visa ēka, tad ēkas kadastra apzīmējums, ja telpu grupa - tad telpu grupas kadastra apzīmējums;
2. Datums, kad struktūrvienība (vai saimnieciskās darbības vieta) reģistrēta attiecīgajā kadastra objektā, un datums, kad saimnieciskās darbības vieta beigusi pastāvēt konkrētajā kadastra objektā;
3. Struktūrvienības (vai saimnieciskās darbības vietas) izmantotā platība kadastra objektā, vai atzīme, ka viss kadastra objekts tiek lietots reģistrētās struktūrvienības  (saimnieciskās darbības vietas) vajadzībām;
4. Datums, kad mainījusies struktūrvienības (saimnieciskās darbības vietas) izmantotā platība kadastra objektā;
5. Informācija, vai saimnieciskā darbība tiek veikta  juridiskajā adresē, gadījumā, ja tiek veikta, nepieciešami visi datu lauki kā par struktūrvienību;
6. Informācija, vai struktūrvienība (vai saimnieciskās darbības vieta) ir fiziskā vai virtuālā (tīmekļa vietne), ņemot vērā, ka tīmekļa vietnes neietekmē nekustamā īpašuma lietojuma veidu (virtuālajām nav nepieciešami dati par kadastra objektu un platību), vai arī VID jau savā pusē šīs virtuālās struktūrvienības (saimnieciskās darbības vietas) atdala no fiziskajām un pašvaldībām nosūta tikai fiziskās;
7. Informācija strukturētu datu lauku veidā, vai ir noslēgts līgums par nekustamā īpašuma izmantošanu struktūrvienības (vai saimnieciskās darbības vietas) vajadzībām, it īpaši par dzīvojamo telpu izmantošanu. Minētā informācija nepieciešama, lai dati par nodokļu maksātāju reģistrētajām struktūrvienībām atbilst datiem, kas reģistrēti NĪVKIS par ēkas, būves, telpu grupas lietošanas veidu, kas attiecīgi ietekmē nekustamā īpašuma nodokļa likmi.
8. Struktūrvienības nosaukums, nodrošinot, ka normatīvajos aktos tiek noteikts pienākums struktūrvienību nosaukumus veidot, atbilstoši konkrētās struktūrvienības galvenajai ekonomiskajai darbībai.


 
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam šo tekstu : "VID ierosināto pagaidu risinājumu – nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtāmajos paziņojumos par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu iekļaut informāciju par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā – LPS konceptuāli atbalsta, ja informāciju iespējams iekļaut strukturētu datu veidā, – nepieciešama papildu diskusija." aizstāt ar tekstu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
VID ierosināto pagaidu risinājumu – nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtāmajos paziņojumos par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu iekļaut informāciju par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā – LPS konceptuāli atbalsta, ja informāciju iespējams iekļaut strukturētu datu veidā, kā arī no valsts budžeta tiek apmaksāti faktiskie izdevumi nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas programmatūras pilnveidojumi šādas infromācijas automatizētai iekļaušanai nodokļu maksāšanas paziņojumos, jo maksāšanas paziņojumi tiek ģenerēti lielākoties masveidā.
Tādejādi ir jāparedz valsts budžeta līdzekļi automatizētai datu saņemšanas pielāgošanai no VID uz  pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas sistēmu, datu par struktūrvienībā (saimnieciskās darbības vietām) automatizētai attēlošanai nekustamā īpašnieka maksāšanas paziņojumā, kā arī maksāšanas paziņojumu par nekustamā īpašuma nodokli drukāšanai tiem īpašniekiem, kas neizmanto elektronisko saziņu un kuru maksāšanas paziņojuma lapas pušu  skaits pārsniegs 2 dēļ struktūrvienību (saimnieciskās darbības vietu) atspoguļošanas maksāšanas paziņojumos.

 
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ziņojumā ir sniegti virkne priekšlikumu, tomēr Ministru kabineta sēdes protokollēmumā netiek noteikti šo priekšlikumu ieviešanas termiņi un atbildīgie.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar visiem ziņojumā aprakstītajiem veicamajiem uzdevumiem, norādot atbildīgās institūcijas, kā arī uzdevumu izpildes termiņus.
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tā kā visos gadījumos, kad pēc būtības saimnieciskās darbības vietu nodokļu maksātājam ir jāreģistrē, jādeklarē, jāpaziņo, utt. kādā citā valsts pārvaldes iestād, kura pārrauga, uzrauga, fiksē, utt. konkrēto saimniecisko darbību, prasība pēc  atkārtotas struktūrvienības reģistrācijas VID nav pieļaujama, jo tā pārkāpj valsts pārvaldē noteikto informācijas iesniegšanas vienreizes principu, Lūdzam papildināt ar jaunu Ministru kabineta protokollēmuma punktu šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka visos gadījumos, kad pēc būtības saimnieciskās darbības vietu nodokļu maksātājam ir jāreģistrē, jādeklarē, jāpaziņo, utt. kādā citā valsts pārvaldes iestād, kura pārrauga, uzrauga, fiksē, utt. konkrēto saimniecisko darbību, prasība pēc  atkārtotas struktūrvienības reģistrācijas VID nav pieļaujama, jo tā pārkāpj valsts pārvaldē noteikto informācijas iesniegšanas vienreizes principu. Šādos gadījumos dati par saimnieciskās darbības vietām- struktūrvienībām VID ir jāsaņem automatizēti no tām valsts pārvaldes iestādēm, kurās konkrētā saimnieciskā darbība tiek reģistrēta, deklarēta, paziņota, utt. Uzdot Finanšu ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju līdz 2022.gada 31.decembrim iesniegt Minsitru kabinetā atbilstošus grozījumus normatīvajos aktos.
 
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija sēdes protokola Nr. 46, 33. § 4. punktā  tika dots uzdevums- izsniegt informatīvo ziņojumu "lai risinātu Latvijas Pašvaldību savienības atzinumā norādītos problēmjautājumus", tātad risinājumi ir jānosaka ar atbilstošiem uzdevumiem Ministru kabineta protokollēmuma projektā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar jauniem punktiem šādās redakcijās: 
"1. Finanšu ministrijai līdz … iesniegt Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos attiecībā uz nodokļu maksātāju struktūrvienību (saimnieciskās darbības vietu) un dzīvojamo telpu īres līgumu reģistrācijas kārtību;
2. Noteikt, ka informācija par nodokļu parādiem tiek publiskota arī atvērto datu portālā, Finanšu ministrijai nepieciešamības gadījumā  līdz ....  iesniegt Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos.