Atzinums

Projekta ID
22-TA-1558
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
16.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pašvaldības pārvaldes funkciju un uzdevumu īstenošana ir šauri interpretējams jēdziens, piedāvājam mainīt šo definējumu uz “pašvaldības autonomo funkciju un pārvaldes uzdevumu īstenošanai” atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 15. pantam.
Ņemot vērā minēto, aicinām Noteikumu projekta 30. punktu izteikt šādā redakcijā:
“30. Šo noteikumu izpratnē ar ēkas daļu, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, saprot tādu ēkas daļu, kurā vismaz 80 procentus no tās kopējās gada jaudas (platības vai laika, vai finanšu izteiksmē) izmanto pašvaldības autonomo funkciju un pārvaldes uzdevumu īstenošanai un [..]”.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atļaut veikt fosilo katlu nomaiņu kā atsevišķu aktivitāti, tas būtu īpaši svarīgi ēkām, kuras jau atjaunotas, bet ir gāzes katli.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
8.1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros sasniedzamais atskaites punkts ir noteikts, ka līdz 2022.gada 31.decembrim stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi atbalsta programmai pašvaldību ēku un infrastruktūras energoefektivitātes uzlabošanai, kas atbalsta projektus ar plānoto primārās enerģijas samazinājumu vismaz par 30 %. Šīs prasības izpildi uzrauga Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM).

Priekšlikums:
Aicinām precizēt terminu “primārā enerģija”, nosakot, vai samazinājums ir attiecināms uz konkrēto enerģijas veidu, kura samazinājums ir ietverts projekta pieteikumā, vai visiem enerģijas veidiem kopā (elektrība, apkure un karstais ūdens).
Ja samazinājums ir pret kopējo enerģijas apjomu, tad pēc būtības nav atbalstāmi projekta pieteikumi ar tādu aktivitāti, kas dod ievērojamu ietaupījumu konkrētajam enerģijas veidam, bet nesamazina kopējo patēriņu par vismaz 30%, piem., apgaismojuma nomaiņa uz energoefektīvāku.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai iekļaujas, vai arī atbalstāmās darbībās iekļaut vairāku ēku (ēku grupu) atjaunošanu un lokālās centralizētās siltumapgādes pārbūvi un atjaunošanu ar galveno siltummezglu, kas neatrodas šajās ēkās, bet nodrošina šo ēku siltumapgādi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta gatavības koeficientam (K2) piešķir vērtību...


Lai pašvaldība varētu publicēt paziņojumu par noslēgto līgumu par būvniecības darbiem, nepieciešams finansiālais segums šāda līguma noslēgšanai, kā arī minētais formulējums ir pretrunā ar MK noteikumu 35.5. punktā minēto projekta gatavību, līdz ar to
lūdzam precizēt projekta gatavības koeficientu (K2) izsakot to šādā redakcijā:

“Projekta gatavības koeficientam (K2) piešķir vērtību 0,5, ja ir publicēts paziņojums par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu par visiem projekta īstenošanai nepieciešamajiem būvniecības darbiem vai tehnoloģisko iekārtu iegādi, vai ar tehnoloģisko iekārtu uzstādīšanu saistītiem pakalpojumiem”

Lūdzam pārbaudīt numerāciju, MK noteikumos nav 35.5.4. apakšpunkta.

Aicinām diferencēt vērtēšanas punktus pēc projekta gatavības stadijām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Specifiskie atbilstības kritēriji

Izmaksas uz 1 pakalpojuma saņēmēju ir atkarīgās ne tikai no ēkas energoresursu patērēšanas, bet arī no ārējiem faktoriem: energoresursu cenas tirgū; iedzīvotāju skaits pašvaldībā. Ņemot vērā nestabilu situāciju energoresursu tirgū, kas, pārsvarā, izpaužas energoresursu cenu kāpumā, pastāv varbūtība, ka rezultatīva radītāja „projekta īstenošanas rezultātā plānoto izmaksu samazinājums uz vienu pakalpojuma saņēmēju” aprēķināšana nesniegs precīzas informācijas par reālo projekta īstenošanas ietekmi.
Attiecībā uz iedzīvotāju skaitu pašvaldībās, ņemot vērā demogrāfiskās tendences, ir jāparedz  veikt attiecīgu korekciju rezultatīva radītāja „projekta īstenošanas rezultātā plānoto izmaksu samazinājums uz vienu pakalpojuma saņēmēju” aprēķina demogrāfisko izmaiņu dēļ.

Ņemot vērā minēto, rosinām 3.1. kritēriju izteikt šādā redakcijā:
“Projekts ir saskaņā ar pašvaldības attīstības programmu, t.sk. ir atspoguļots pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā.”


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas - Atbalstāmās darbības un kopējās izmaksas trešā rindkopa:
1.2.1.3.i. investīcijas ...

Lūdzam papildināt Anotācijas sadaļā Atbalstāmās darbības un kopējās izmaksas trešo rindkopu šādā redakcijā:
“1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē mērķu un atskaites punkta sasniegšanu un ietver investīcijas pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanai saskaņā ar pašvaldības attīstības programmā un investīciju plānā noteikto vienlaikus noteikts, ka AF finansējums uz vienu ietaupīto primārās enerģijas kilovatstundu gadā nav lielāks par 6,00 euro, izņemot, ja projekta ietvaros tiek īstenota jaunas ventilācijas sistēmas izbūve un ierīkošana, tad AF finansējums uz vienu ietaupīto primārās enerģijas kilovatstundu gadā nav lielāks par 10,00 euro. Ņemot vērā, ka projekta efektivitātes kritērijs ir svarīgāks kritērijs, 6,00 euro vai 10,00 euro  ir iekļautas visas attiecināmās izmaksas.”
Piedāvātā redakcija
-