Projekta ID
22-TA-1733Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Satiksmes ministrija ir tikai piešķirtā finansējuma izlietotājs jeb būvniecības procesa nodrošinātājs, lūdzam svītrot Iiformatīvā ziņojuma IV. sadaļā "Par situāciju būvniecības nozarē saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā" pēdējā rindkopā Satiksmes ministriju kā līdzatbildīgo par mehānisma papildus finansējuma nodrošināšanu Atveseļošanās fonda investīcijas rādītāju sasniegšanai vai rādītāju sasniegšanas termiņu pārskatīšanai, lai būvniecības izmaksu pieauguma gadījumā būtu iespējams nodrošināt rezultatīvo rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Lai iepriekš minēto apstākļu radīto būvniecības izmaksu pieauguma gadījumā būtu iespējams nodrošināt rezultatīvo rādītāju sasniegšanu, Finanšu ministrijai (turpmāk – FM) sadarbībā ar VARAM nepieciešams paredzēt mehānismu papildus finansējuma nodrošināšanai AF investīcijas rādītāju sasniegšanai vai rādītāju sasniegšanas termiņu pārskatīšanai.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot verā to, ka investīcija ir saistīta ar VARAM kompetences jomu un veikto reformu, kas atbilst Reģionālās politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam B.2.3. uzdevumam “Valsts reģionālās un vietējās nozīmes autoceļu tīkla pārbūve un atjaunošana administratīvi teritoriālās reformas kontekstā”, lūdzam informatīvā ziņojuma V. sadaļas "Finansējums" otrajā rindkopā aizstāt Satiksmes ministriju kā finansējuma pieprasītāju no Finanšu ministrijas ar VARAM.
Piedāvātā redakcija
VARAM, lai nodrošinātu finansējumu projektu īstenošanai, nepieciešams pieprasīt finansējumu FM, veicot apropriācijas pārdali 111 683 000 euro apmērā, t.sk. 92 300 000 euro (indikatīvi 2022. gadā – 8 900 000 euro, 2023. gadā – 38 400 000 euro, 2024. gadā – 30 000 000 euro un 2025. gadā – 15 000 000 euro) un 19 383 000 euro pievienotās vērtības nodokļa segšanai, no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļiem, paredzot finansējumu SM budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” atsevišķā apakšprogrammā.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija un VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk - LVC) norāda, ka pastāv ļoti augsts risks rezultatīvā rādītāja (kilometru skaits – 210 km, kuros iespējams veikt būvdarbus) nesasniegšanai. Iespēja nesasniegt rezultatīvo rādītāju ir skaidrojama ar vairākiem faktoriem:
1) Krievijas federācijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto būvmateriālu cenu pieaugums;
2) LVC lielākajā daļā izsludinātajos valsts autoceļu būvniecības iepirkumos (pēdējo 2 mēnešu laikā) novērojams saņemto valsts autoceļu būvniecības cenu līmeņa ievērojams pieaugums pret plānotajām būvdarbu līguma cenām;
3) vairāku ceļu būvniecības uzņēmumu iesniegtie pieteikumi jau noslēgto būvdarbu līgumu laušanai, neskatoties uz iespēju pārskatīt līguma cenu, balstoties uz LVC būvdarbu līguma vienības cenu pārrēķina metodēm, kas pieļauj līguma cenas palielināšanu līdz 15%;
4) piedāvātās līgumcenas salīdzinājumā ar plānotajām (vienā daļā no iepirkumiem) pārsniedz pat 25% līmeni. Esošajā situācijā nav iespējams prognozēt precīzu turpmāko scenāriju ceļu būvniecības izmaksu izmaiņām.
Ņemot vērā minēto, rezultatīvā rādītāja izpildāmais apjoms jāsamaza proporcionāli ceļu būvniecības izmaksu kāpumam, kas potenciāli sastādītu pat 25% procentu samazinājumu pret plānoto, proti, 210 km vietā rezultatīvais rādītājs jānosaka 158 km.
1) Krievijas federācijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto būvmateriālu cenu pieaugums;
2) LVC lielākajā daļā izsludinātajos valsts autoceļu būvniecības iepirkumos (pēdējo 2 mēnešu laikā) novērojams saņemto valsts autoceļu būvniecības cenu līmeņa ievērojams pieaugums pret plānotajām būvdarbu līguma cenām;
3) vairāku ceļu būvniecības uzņēmumu iesniegtie pieteikumi jau noslēgto būvdarbu līgumu laušanai, neskatoties uz iespēju pārskatīt līguma cenu, balstoties uz LVC būvdarbu līguma vienības cenu pārrēķina metodēm, kas pieļauj līguma cenas palielināšanu līdz 15%;
4) piedāvātās līgumcenas salīdzinājumā ar plānotajām (vienā daļā no iepirkumiem) pārsniedz pat 25% līmeni. Esošajā situācijā nav iespējams prognozēt precīzu turpmāko scenāriju ceļu būvniecības izmaksu izmaiņām.
Ņemot vērā minēto, rezultatīvā rādītāja izpildāmais apjoms jāsamaza proporcionāli ceļu būvniecības izmaksu kāpumam, kas potenciāli sastādītu pat 25% procentu samazinājumu pret plānoto, proti, 210 km vietā rezultatīvais rādītājs jānosaka 158 km.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija 2022.gada 9.jūnijā nosūtīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) vēstuli Nr.04.1-02/1792 "Par būvdarbiem Atveseļošanās un noturības mehānisma ietvaros" (turpmāk - Vēstule). Vēstulē Satiksmes ministrija, lai samazinātu finansējuma izlietojuma riskus, lūdza VARAM oficiāli saskaņot ar Eiropas Komisiju Vēstules pielikumā pievienotos raksturīgāko darbu daudzumu sarakstu paraugus projektu veidiem, kuru būvniecība paredzēta investīcijas ietvaros, ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projektā iekļauta sadaļa par “Nenodarīt būtisku kaitējumu” principa piemērošanu, kas piemērojams arī būvdarbu laikā.
Ņemot vērā to, ka līdz 2022. gada 16. jūnijam nav saņemta informācija no VARAM par veikto saskaņojumu, Satiksmes ministrija saskata finansējuma izlietojuma riskus un būvdarbu neatbilstību investīcijas atbalsta piemērošanas nosacījumiem. Līdz ar to lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, tajā norādot ar Eiropas Komisiju veikto saskaņojumu.
Ņemot vērā to, ka līdz 2022. gada 16. jūnijam nav saņemta informācija no VARAM par veikto saskaņojumu, Satiksmes ministrija saskata finansējuma izlietojuma riskus un būvdarbu neatbilstību investīcijas atbalsta piemērošanas nosacījumiem. Līdz ar to lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, tajā norādot ar Eiropas Komisiju veikto saskaņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot verā to, ka investīcija ir saistīta ar VARAM kompetences jomu un veikto reformu, kas atbilst Reģionālās politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam B.2.3. uzdevumam “Valsts reģionālās un vietējās nozīmes autoceļu tīkla pārbūve un atjaunošana administratīvi teritoriālās reformas kontekstā”, lūdzam aizstāt Satiksmes ministriju kā finansējuma pieprasītāju no Finanšu ministrijas ar VARAM.
Piedāvātā redakcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pieprasīt no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļiem, AF plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.1.i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2022.-2025.gadā 111 683 000 euro apmērā, t.sk. 19 383 000 euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa segšanai, paredzot finansējumu Satiksmes ministrijas budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” atsevišķā apakšprogrammā atbilstoši plānotajiem atjaunojamajiem un pārbūvējamajiem valsts reģionālajiem un vietējiem autoceļiem un tiem nepieciešamajam finansējuma apjomam attiecīgajā gadā;
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Satiksmes ministrija ir tikai piešķirtā finansējuma izlietotājs jeb būvniecības procesa nodrošinātājs, lūdzam svītrot Satiksmes ministriju, kā līdzatbildīgo par mehānisma papildus finansējuma nodrošināšanu Atveseļošanās fonda investīcijas rādītāju sasniegšanai vai rādītāju sasniegšanas termiņu pārskatīšanai, lai būvniecības izmaksu pieauguma gadījumā būtu iespējams nodrošināt rezultatīvo rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Gadījumā, ja radīsies ekonomiski pamatots būvniecības izmaksu sadārdzinājums, Finanšu ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju izstrādāt mehānismus AF plāna investīcijas rādītāju sasniegšanai.
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Pamatojoties uz likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajā daļā noteikto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma XII. sadaļā "Informācijas ievades vadības informācijas sistēmā nosacījumi" pirmajā rindkopā vārdus "SM nodrošinās" un precizēt rindkopas redakciju, ņemot vērā, ka LVC veic darbības atbilstoši deleģēšanas līgumam, kas noslēgts starp Satikmses ministriju un LVC.
Piedāvātā redakcija
LVC divas reizes gadā veiks informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā, kā arī desmit dienu laikā no informatīvā ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabinetā aizpildītu projekta iesnieguma datu kopu laukus un iesniegtu iepirkumu plānu vadības informācijas sistēmā. VARAM izvērtē ievadīto informāciju un apliecina atbilstību ANM plāna ietvaros noteiktajiem investīcijas rādītājiem.
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka LVC veic darbības atbilstoši deleģēšanas līgumam, kas noslēgts starp Satikmses ministriju un LVC, pamatojoties uz likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajā daļā noteikto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma VII. sadaļas "Atbildības sadalījums starp investīcijas īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām" 7) punktā vārdus "SM uzdevumā".
Piedāvātā redakcija
7) VARAM un LVC nodrošinās informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka LVC veic darbības atbilstoši deleģēšanas līgumam, kas noslēgts starp Satikmses ministriju un LVC, pamatojoties uz likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajā daļā noteikto, lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protoklollēmuma projekta 8.punktā vārdus "Satiksmes ministrija nodrošināt" un atticīgi precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 8.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
8. Valsts akciju sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” vismaz divas reizes gadā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas noteiktajos termiņos, kas pielāgoti pusgada ziņojuma sniegšanas termiņiem Eiropas Komisijai (katru gadu līdz 28.februārim un 31.augustam), pārvaldības deklarācijas un progresa apkopojuma par veiktajām investīcijām pārskata periodā sagatavošanai, veiks šo dokumentu izstrādei nepieciešamās informācijas ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, kā arī desmit dienu laikā no šī informatīvā ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabineta sēdē aizpildītu datu kopu laukus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā un iesniegtu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā investīcijas 3.1.1.1.i. “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” iepirkumu plānu.